• chiqit­ita
    Äldre 19 Jul 10:25
    5122 visningar
    11 svar
    11
    5122

    Har nin någon anhörig som haft ett stroke?

    Min morbror hade nämligen det för nästan två veckor sedan. Han är bara 69 år och är smal och röker inte. Dom på sjukhuset är inte helt säkra att det är en stroke han haft, det verkar vara lite av ett mysterium. Men antingen har han haft små proppar eller en stroke. Iallafall så hade han tur som inte fick några som helst efterverkningar av det. Hans tal är inte konstigt och han ser ut som vanligt. MEN han har blivit väldigt lågmäld, svarar mest bara på tilltal och är inte alls längre kärleksfull. Hans fru är ju den som märker detta för han kunde spontant bara krama om henne eller ta hennes hand och det gör han inte längre.Han var dessutom väldigt pratglad och dom kunde sitta och prata om allt. Nu gör han det mesta som han brukade göra förut som att laga frukost och städa och fixa. Men han kan också plötsligt lägga sig bara på sängen och tittar upp i taket och när hon frågar om han tänker på något så säger han bara *ja* och inget mer. Hon tycker ju det här är jätte jobbigt för det är som att hon fått tillbaka honom med det är ändå inte samma man! Det är typ hans skal och någon annan i det. När vi hälsade på honom på sjukuset bara två dagar efteråt så sade han väldigt konstiga saker som att han pratat med sin pappa och mamma (som är döda) och att dom sagt både det ena och andra. Han pratade även om osammanhängande saker om sina syskon och saker dom sagt och upprepade det. Men emellanåt var han normal. Nu säger han inte längre dom här konstiga sakerna men han är som sagt väldigt lågmäld och nere. Kan det handla om en depression?? Jag kan tänka mig att alla reagerar individuellt efter en stroke men har någon varit med om just detta? Det är ju en sak att bli deppig men att plötsligt vara så kall? När hans fru påpekade för honom att han brukade ju kramas så sa han aggressivt tillbaka att *det gjorde han inte alls det* och det är inte likt honom.
    Han får inte köra bil på tre månader och det vill han inte inse utan tror att dom ska kunna sticka iväg och att han kan köra. Han verkar förneka vad som har hänt. Samtidigt som man ju undrar om han ändå inte fattar vad som hänt och att det är därför han är nere?
    Det vore jätte intressant att höra om andras erfarenheter!

  • Svar på tråden Har nin någon anhörig som haft ett stroke?
  • lönnsj­ö
    Äldre 19 Jul 10:36
    #1

    Min mor fick en stroke för fyra år sedan. Hennes tal försvann, men hon fick hjälp av logoped och kan idag göra sig förstådd. Hon hade också haft små proppar innan detta hände.
    Efter stroken fick hon "lyckopiller". Hennes läkare berättade att man lätt hamnar i en depression efter en sådan här händelse. Jag tror det var bra att mor fick dem för hon är lite negativ i sin natur
    Vi har prata mycket med mor om det som hände och hon har sagt vad hon tycker och känner om det hela. Men det är ju så olika hur man tar det, hur ens omgivning reagerar. Många av mors vänner har dragit sig tillbaka. Herregud, hon har ju inte blivit efterbliven, bara talet som är lite knaggligt.

    Din morbror behöver kanske lite tid. Visa att ni är där. Det är kämpigt även för omgivningen men god omvårdnad och kärlek från nära och kära gör mycket det också.
    Hoppas att det vänder till det positiva för din morbror.

  • chiqit­ita
    Äldre 19 Jul 11:11
    #2

    Vad snällt av dig att dela med dig av din upplevelse. Det är intressant det du skriver för min morbrors fru sa att det är nu hon märkt vissa ens riktiga vänner är! Vilka som ringer och bryr sig. Skönt att ni kan prata om det som hänt.
    Jag tror också att han bara behöver tid så hoppas man att det vänder

  • alleha­nda
    Äldre 19 Jul 12:09
    #3

    Min mor drabbades ,62 år gammal, för ett år sedan dubbelt kan man säga hon fick en stroke och det syntes klart och tydligt + att hon själv var medveten om detta. Det kassa var att sjukvården bestämde sig för att hon hade blivit biten av en fästing( hon som inte går i skogen ens). Detta ledde till att hennes tillstånd förvärrades och det dröjde över 24 timmar innan familjen fick övertygat läkare om att så inte var fallet. Hon har blivit känslomässigt förändrad, gråter för alla olika sinnesstämningar glädje och sorg, dålig balans, orkar inte att gå längre stäckor, blir lätt trött, talet är dåligt osv. Hon är idag sjukpensionär( det tjänar man ju massor på).

  • NooNNo­o
    Äldre 19 Jul 12:26
    #4

    Hej! Min mamma fick det när hon var 36 år. Dom trodde det kom av stress. Hon fick stroken på vänster hjälnhalva. Hennes tal försvann och hon var helförlamad i höger sida.
    Nu är hon 46 och har repat sig hur bra som helst. Hennes tal funkar inte lika bra när hon är trött. Hon blir tröttare snabbare änförut. Hon är sjukpensionär. Hennes stroke slog ut 1/5 del av hjärnan.

  • shakyn­ose
    Äldre 19 Jul 12:32
    #5

    Antagligen är det inte en depression, utan det är fortfarande sviter efter stroken som får honom att bete sig underligt. Jag känner igen det där från flera som gått igenom samma sak. Särskilt det där arga draget har jag sett förut. Hoppas att han repar sig och blir sitt vanliga jag igen!

  • NooNNo­o
    Äldre 19 Jul 15:09
    #6

    Man kan ju bli lite personförändrad. Egoistisk.mm.
    Tror det beror lite på var stroken tar. Man kan ju få hjälp att gå och prata med någon. Kanske hjälper.

  • 200908­01
    Äldre 19 Jul 15:11
    #7

    En stroke visar inget på röntgen i det akuta skedet, skadan syns inte klart förrän efter två dygn. Depressionen kan mycket väl visa sig i aggresivitet men oxå att man blir mindre social. Jag jobbar inom sjukvården och möter mestadels svårt sjuka cancerpatienter men har även en ambulansutbildning i bagaget. Vi använder oss av formulär som patiente själv får fylla i för att lättare få en bild av hur de egentligen mår (HAD och ESAS). Oftast visar de en sida för anhöriga, en sida för undersköterskor och sjuksköterskor. När doktorn träffar dem så sätter de upp en fasad av att må bättre än vad de i själva verket gör. Ställ krav på sjukvården, kolla upp era rättigheter och sjukvårdens skyldigheter så kommer ni hamna i ett helt annat läge. Lycka till!

  • chiqit­ita
    Äldre 19 Jul 20:42
    #8

    Tack för vad ni delat med er! Jag hörde idag att min morbror plötsligt hade börjat gråta vilket han inte gjort på tjugo år. Han hade sagt att han inte mådde så bra så det låter som en depression! Kanske han inser att man inte är odödlig och hur fort livet kan ändras?!

  • Stjärn­blomma
    Äldre 20 Jul 06:53
    #9

    Tänkte bara nämna att det finns en del att läsa på nätet om stroke och olika emotionella reaktioner efteråt, som är mycket vanligt.
    Den här är någorlunda lättläst: www.vardalinstitutet.net/documentarchive/1168/1575/3272/3825/6600.pdf
    Den här är på läkarspråk: www.lakartidningen.se/old/content_0424/pdf/2108_2115.pdf

  • Fårävv­ör
    Äldre 20 Jul 08:13
    #10

    En man i min familj (försöker vara lite anonym...) fick stroke för omkring åtta år sedan. Egentligen var det ingen vanlig stroke utan många små blodproppar i hjärnan som först bara gav svaga symptom som yrsel mm. Därför tog det MÅNGA månader innan de fick någon ordentlig hjälp fastän familjen förstod att det var något som var allvarligt fel. Till slut blev det riktigt illa och han var en hårsmån från att inte klara sig. Dock förstördes hans balanssinne och finmotoriken är dålig och han ser dubbelt och måste ha assistenter. Men ändå är han otroligt mycket bättre idag än för några år sedan!

  • Magnus­Carina
    Äldre 20 Jul 08:39
    #11

    Min morfar fick flera strokar och proppar i hjärnan under sina sista år i livet. Tyvärr blev inte min morfar den härliga morfar som va innan allt detta. Jag kommer ihåg att han låg på sjukhus innan han fick komma hem och behövde en hel del sjukgymnastisk. Å andar sidan så tycker jag man ska glädjas åt att personen finns kvar i livet även om personen inte är den samma. Min syster dog i en hjärnblödning i mitten på mars detta år. Mer än allt i världen skulle vilja haft henne kvar även om hon inte skulle var den person som hon var innan.

Svar på tråden Har nin någon anhörig som haft ett stroke?