• Anonym

Inpackn dåligt för håret?

Vissa säger att hårinpackningar över natten är bra för håret, vissa säger att det förstör hårets hållbarhet. Vilket stämmer?

• Svar på tråden Inpackn dåligt för håret?
  • J.J.

Risken är väl att det förstör kuddarna i alla fall.. ;)

• cybbeko

tycker att det låter konstigt att det skulle förstör hållbarheten på håret. Däremot förstör det kanske hållbarheten på färgen om du har färgat hår.

• Anonym

Jag har blekt hår... är det då man ska undvika Henna inpackningar?

• Anonym

Hmm det undrar jag också. Har hört att det kan vara `farligt´ för håret att ha inpackningen flera timmar. En gång då jag drog över på tiden (hårinpackningen) i badhuset, kollade min kompis på mig med uppspärrade ögon: "Vad gör du?? Det där kan ju tära sönder ditt hår!!!" Men jag vet inte, hoppas det bara är hon som é ute och cyklar :)

• Cor

Vet inte om jag är ute och cyklar här nu men om dom menar hållbarheten på tex. en frisyr/uppsättning så kan det mycket väl vara så. En frissa jag känner rekomenderar tex. alla sina brudar att INTE tvätta håret samma dag som bröllopet och måste dom tvätta håret ska man absolut inte använda balsam. Och inpackning är ju på sitt sätt ett dunder balsam .

Om det förstör håret i största allmänhet, det har jag svårt att tänka mig. Visst blir det lite platt och svårt att forma men jag tror inte att det blir förstört.

Men jag kan ha fel.....

• Anarion

Vet att det handlar något om att håret inte får torka med inpackning i.. Därav allt det där med att linda in håret i en fuktig handduk..
    Om man då har inpackning i håret över natten kan jag tänka mig att det torkar..

Men just varför håret inte får torka med inpackningen minns jag inte..

Var det någon som blev klokare

• Jj?

Mitt hår tog lite illa vid sig senast jag blekte slingor. Det blev typ lite för mycket för håret och delar är nu ganska sprött. Jag fick då rådet att någon gång ibland tvätta håret på kvällen men inte skölja ur balsamet utan låta det sitta i håret över natten. Det blir ju som att låta en inpackning sitta länge. Det hjälpte också.

Däremot beror det säkert på vad man använder för grejer. Vissa sorter gör ju att håret blir som tuggummi.

• cgl

Har du en inpackning som är köpt hos frisörn går det hur bra som helst att låta den torka i håret. Det är inga ämnen i som gör att håret går sönder. När jag e ute i solen brukar jag ha i balsam eller inpackning hela dagen och jag sover med det nån gång i veckan också.

• Princess

Anonym,

vilken inpackning du an anvander ger dig ingen verkan efter 40 minuter. Vad du kan gora for att en inpackning ska verka battre ar att vira en torr handduk runt huvudet och antingen basta (jag vet att det dock ar sommar ;) ) eller blasa varm luft rakt pa fran en harfon eller liknande.

Vad jag ocksa har lart mig fran min frisor har i London ar att man ALLTID ska anvanda balsam efter inpackningen. Jag trodde sjalv att jag var ratt haj pa har och sadant , men det visade ju sig att detta hade jag ingen aning om.

Vad som hander med de individuella harstran ar att de oppnar sig nar du satter pa en inpackning i haret "och drar at sig naringen", och nar du sedan skoljer bort inpackningen ar harstraet "oppet". Darfor bor man anvanda balsam efter for att "stanga" harsackarna.

Jag har gjort det i snart 6 manader och det gor en skillnad. Ett super tips pa inpackning ar PAUL MITCHELL'S "Hair Masque". Rekommenderas har i de flesta brud tidningar. Den ger en glans pa haret jag aldrig trodde jag kunde fa (mitt har var ratt risigt for 8 manader sedan) ;) .

Det var bara lite tips fran mig.

Lycka till!!

• Anonym

Tack jätetbra tips att använda balsam efter inpackningen - det ska jag testa! :)

• KCsMama

Om ni blåser med hårtork på inpackningen (och har färgat hår)så kommer färgen "dras" ut ur håret!!!!

Håret blir inte förstört av att du sover en natt med det i, men däremot blir håret ganska tungt & "halt" vilket kan göra att det blir svårt att forma mm.

Kramar//Jennie

• Princess

KCsMama

ps i mitt inlagg skrev jag att man maste vira en handduk om haret innan man anvander harfonen rakt pa.

Ett annat tips ar att over huvudtaget inte anvanda harfon (med varme) eller plattjarn. Haret mar valdigt illa av det.

Svar på tråden Inpackn dåligt för håret?