• MTTM

Gott bag-in-box-vin i Tyskland...?

Vi ska på semester till Danmark om några veckor, och tänkte då även passa på att åka över till Tyskland och köpa vin, öl etc inför vårt bröllop..!

Tänkte därför höra om det är någon som har något tips på goda (gärna hyfsat billiga) röda resp vita viner som passar till fläskfilé/kyckling med potatisgratäng? Bröllopet är på hösten. Vi köper helst baginbox.

• Svar på tråden Gott bag-in-box-vin i Tyskland...?
  • Moninan

Chil out..... vins vitt,rött och rose... Folk uppskattade vinet eftersom det är ett vin som passar alla.

• sockersmulan

Game of Africa! Finns vitt och rött (har bara provat det vita, sååå gott!). Lätt att känna igen oxå, det vita har ett stort foto av en struts på paketet och det röda en giraff.

• Bridemma

Rött mauro primitvo, ett väldigt gott allround vin!
    vitt chill out chardonnay, också mycket gott som passar till mycket!!

• BM2009

Foot of Africa. Har bara provat det vita.

Chill Out rött är också gott, liksom Viña Maipo (rött)

• Gina83

Helt klart chill out - både rött och vitt är gott, ca 11 euro.

Om ni vill ha ett bra vin, men som är lite billigare, så rekommenderar jag:
    Tabiso Chardonnay (8 euro)
    Gato Negro (rött) (8.50 euro)

Priserna är från när vi var å handlade i Bordershopen i Puttgarden i juni. Vi ska ha de billigare boxarna i baren och vin från systembolaget till middagen, eftersom vi vill ha flaskor då. Flaskor är inte speciellt prisvärt i Tyskland.

• X50S

Vi var där i lördags och vi köpte Toro Negro. 3x3liter för 99 DKK

Gott och prisvärt!

• Fly by night

Passande viner till den menyn du nämner:

Côtes-du-Rhône (6018) och Royal Claret (2749) på den röda sidan. Den första finns på box (du kan när du testar prova 375 ml flaskan) och den andra på flaska (priset ändå i boxklass).

Personligen skulle jag gå på en pinot noir och förmodligen Saint Clair Pinot Noir (16015). Billigare hittar man inte något som är värt priset på PN-sidan.

Vita sidan: en Chardonnay. Robertson Chardonnay (12094) eller Inycon Chardonnay (12418) skulle jag prova. Förmodligen skulle jag gå på den förstnämnda.

Svar på tråden Gott bag-in-box-vin i Tyskland...?