Trinovum 28
Hej!
Jag har en lite fråga angående att skjuta upp mensen med hjälp av P-piller, Trinovum 28.
Är det någon som vet hur man gör mm?
Tack på förhand!
Jema
Hej!
Jag har en lite fråga angående att skjuta upp mensen med hjälp av P-piller, Trinovum 28.
Är det någon som vet hur man gör mm?
Tack på förhand!
Jema
Det var ett par år sedan jag åt dem, men om jag inte minns fel så äter man piller 1-21, och sedan börjar man på nästa karta och äter piller 15-21 på den. Men jag tror det står beskrivet i bruksanvisningen som följer med om de inte ändrat på det...
Ät alltså INTE sockerpillren (dvs 22-28) utan "ät om" tredje veckans piller en vecka till...
Du kan skjuta upp mensen ca en vecka utan att det är någon fara. Allt du gör är att fortsätta in 7 dagar på din nästa karta.
Du som har 28 tabletter per karta har 7 st sockerpiller (dag 22-28, borde vara avvikande färg). Då struntar du alltså att i att ta dessa, utan äter de sju första pillerna på nästa karta istället.
Tillägg: Om du tar de sju första tabletterna på en karta för att skjuta upp mensen kan du ju inte ta av den kartan en "normal" månad.
Du kan ju däremot spara den tills nästa gång du vill skjuta på mensen.....Fungerar ju två gånger till för den kartan!!
Tack tjejer!
Jag hade inte tänkt på att där följde med en bruksanvisning som jag kunde kolla på
Ska genast ta en titt och se vad jag hittar.
Jema
Cyberdog, tyvärr så tror jag att du har fel angående att äta vilken vecka som helst. I alla fall när det gäller Trinovum 28.
Trinovum 28 fungerar så att det är olika hormonhalt i de olika veckorna. Det är minst hormon i vecka 1 och sedan ökar det till vecka 3 som har högst hormonhalt. Vecka 4 är ju som tidigare sagts "sockerpiller". Vad jag kommer ihåg (har ätit dessa i många år, dock har jag ej provat att skjuta upp mensen) så är det bara vecka 3, precis som Pam säger, som klarar av att skjuta upp mensen. Alltså är den kartan helt förbrukad sedan.
Hej igen!
Jag sökte lite på nätet och lyckades tillsist hitta detta:
Förskjutning av menstruationen
När tablettkartans 21 första tabletter har tagits påbörjas, utan att ta de gröna tabletterna och avbrott för menstruation, från en ny tablettkarta de aprikosfärgade tabletterna (nr 15?21) under så många dagar som behövs. Därefter tas de 7 gröna tabletterna för att sedan påbörja en ny tablettkarta med 28 tabletter och ny startdag.
Jema