• Jen09

    Nytt efternamn i jobbansökan?

    Hej!
    Ska skicka in en jobbansökan.
    Klurar på om jag ska skriva mitt nuvarande efternamn eller mitt nya, gifter mig om 3 veckor!
    Och om jag ska skriva att jag är gift eller inte. Är ju inte det nu, men när ansökningstiden går ut kommer jag vara det.
    Om jag skriver det nya kan det kanske vara en risk att de kollar i något register och då finns jag ju inte med mitt nya namn...
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Nytt efternamn i jobbansökan?
  • Imma

    Jag tycker att du ska skriva ditt nuvarande namn. Det kan ju ta rätt lång tid innan ditt nya namn registrerats, så det skulle jag inte chansa på.

    När det gäller civiltillstånd funderar jag över varför du måste skriva det över huvud taget; det har jag aldrig gjort när jag sökt jobb.

  • didis

    Du skickar ansökan i ditt namn, dvs det namn du har idag. Får du jobbet är det bara att berätta att du har nytt namn så ändrar de i sina register om det behövs.

    Det är knappast relevant om du är gift eller inte, däremot är det trevligt att veta lite om sökandens privatliv - barn, familjesituation, fritidsintressen etc för att få en bättre bild av personen.

    Några rader bara, om någon sökande skrev alltför mycket om sin man och berättade om sitt stundande bröllop hade jag känt att personen hade mer fokus på sitt privatliv än på jobbet (vilket många har o inget fel i det men inte när man söker nytt jobb).

  • ElMac

    Tjena! jag skickade en ansökan igår och jag skrev:

    Civilstatus "Snart nytt efternamn"

    Sen använde jag mig av mitt nuvarande efternamn eftersom det är vad jag heter idag. Sen skrev jag visserligen ut hela mitt namn eftersom jag kommer byta till mitt andranamn i samband med att jag byter efternamn så på så sätt har jag presenterat det namnet nu..

    När jag skrev om mitt privatliv så avslutade jag det stycket med "Men just nu går den största delen av min fritid till att planera kommande bröllop och däremellan klippa gräsmattan och påta i trädgården" På så sätt vet de också att jag bor i hus..

    Lycka till!!

Svar på tråden Nytt efternamn i jobbansökan?