• Pitebrud 090801

När går brudparet ut?

Jag blev lite fundersam när vi träffade prästen så sa han att vi ska gå ut först ur kyrkan, men brukar inte brudparet komma ut sist? När ska man i så fall använda bröllopsbubblorna som vi köpt. Ska vi gå ut först så hade man ju kunnat strunta i dem, känns ju som om det blir lite krystat att säga nu blåses bubblorna. Hur har ni gjort/kommer att göra? Vad är svensk sed och vad är utlänsk? Kort och gott hur gör man?

• Svar på tråden När går brudparet ut?
  • Hemlig2009

Ja, brudparet går ut först till tonerna av utgångsmarschen. Sedan brukar det finnas ett rum, en trapp eller något annat som man kan gömma sig i. Lite olika beroende på kyrka. Finns det absolut inget alls kutar en del brudpar runt kyrkan på något sätt, men det tycker jag verkar lite fånigt.

Alternativet att man går ut en bit ifrån kyrkportarna och då kommer gästerna att automatiskt att ställa sig runt omkring. Då kan de blåsa bubblorna.

Fråga kyrkovaktmästaren hur man brukar göra i just er kyrka.

• 27juni2009

Vi gick ut när utgångsmuskien spelat o sjunigits en pytte stund, gick sen ut os tällde oss en bit från utgången, tyvärr var folk dåliga på att använda bröllopsbubblorna o bubblorna i sig var svår blåsta så ett tips är att förberada några av gästerna på att de skall blåsa bubblor när ni står där ute, blåser några så fortsätter ofta de andra e ju fint m bilder där såpbubblorna kommit med

• Kjell Präst
    Hemlig2009 skrev 2009-07-10 08:54:43 följande:
    Ja, brudparet går ut först till tonerna av utgångsmarschen. Sedan brukar det finnas ett rum, en trapp eller något annat som man kan gömma sig i. Lite olika beroende på kyrka. Finns det absolut inget alls kutar en del brudpar runt kyrkan på något sätt, men det tycker jag verkar lite fånigt. Alternativet att man går ut en bit ifrån kyrkportarna och då kommer gästerna att automatiskt att ställa sig runt omkring. Då kan de blåsa bubblorna. Fråga kyrkovaktmästaren hur man brukar göra i just er kyrka.
    Precis så!
Svar på tråden När går brudparet ut?