• pludie
    Äldre 9 Jul 21:18
    2822 visningar
    6 svar
    6
    2822

    Gifta sig med en Amerikan

    Hej damer!

    Jag är nyförlovad med min stora kärlek och är ortoligt glad. Han är ifrån Amerika och vi väntar nu på K-1 visa (fiancé visa) och det är en komplicerad process. Jag undrar om någon av er har liknande erfarenhet? Att vara gifta med en amerikan eller någon annan med utländsk bakggrund. Hur skall bröllopet gå till? Har ni tips och råd över visa-processen och hur man bäst får två familjer ifrån olika världsdelar att ta sig tid att lära känna varanda. Självklart är det väldigt olika traditioner. Min pojkvän kommer ifrån GA och hans familj är väldigt kristen samtidigt osm jag och min familj inte alls är kristna eller har samma "familje sammhållning" som de har.

    Jag är tacksam för alla råd och tips som ni har!

  • Svar på tråden Gifta sig med en Amerikan
  • Mrs Opp
    Äldre 10 Jul 08:47
    #1

    Hej Pludie!

    Jag har inga direkta tips till dig, i alla fall inte än. Min m2b är också i från USA men han har bott i Sverige i tio år nu och är svensk medborgare. Så det lite lättare för oss...

    Det vore kul att byta lite idéer med dig framöver dock. Min och min m2b familjer har ju heller inte träffat varandra innan bröllopet. Hans familj har judiska rötter, så även om ingen av den är särskilt religiösa så skiljer sig traditionerna en del.

    Vi skall gifta oss här i Sverige i juli nästa år. När är det dags för er? Jag får känslan att det är bröllop i USA som gäller för er, stämmer det?

  • LB5
    Äldre 10 Jul 09:15
    #2

    Hej! min blivande är också Amerikan, han har bott i Sverige i snart 5 år. Eftersom du pratar om fiancé visum så antar jag att ni planerar att bo i USA?

    Min blivande har katolska "rötter" men är inte särskilt religiös. Hela hans familj kommer till Sverige om någon månad för bröllopet, ska bli så himla roligt.

    I em ska vi åka och beställa en tårta, American style

  • pludie
    Äldre 10 Jul 15:00
    #3

    Vad roligt Mrs Opp!
    Jag utbyter gärna ideér så jag känne rmig helt vilsen inför bröllop och tradiotioner. Jag har ingen aning om något, men starka påtryckningar ifrån både familj och vänner ifråb hur vad och farmförallt vart man ska ha det. UH! Vi planerar att gifta oss i juni eller augusti nästa år så det bör vara i samma veva som ni!

  • Sofi78
    Äldre 10 Jul 15:31
    #4

    Hej Hej, gifter mig i Sverige om ett par veckor med en Amerikan! En fraga - vad ar detta K-1-Visa for nagot?

  • pludie
    Äldre 10 Jul 15:42
    #5

    K1 Visa är ett Finaceé Visa för mig så jag kan flytta och arbeta i USA, efter vi gift oss blir det "per automatik" till ett grönt kort. Så du kommer ju aldrig behöva ansöka efter detta då ni gifter er snart! grattis!!

  • Sofi78
    Äldre 16 Jul 15:48
    #6

    aha, tack tack

Svar på tråden Gifta sig med en Amerikan