• Kodoktorn

Kan jag fria "igen"? Killar får xtra gärna svara!

Jag är lite knäpp...

I höstas, på vår 1½-årsdag förlovade jag och min pojkvän oss på mitt initiativ. Jag hade bokat bord på en restaurang som jag visste han skulle gilla och pillade sen in ringarna i hans efterrätt. (Det var en del komplikationer på vägen men allt löste sig )

Nu är vi alltså förlovade men har ej planerat bröllop och dessutom har jag alltid sagt att jag av princip inte ska gifta mig då jag inte ser poängen med det. Han tror alltså att jag bara vill vara förlovad och har nog själv inga tankar på bröllop. Fast jag har ändrat mig...

Han är inte världens mest handlingskraftiga och kommer nog inte att ta upp frågan så om det ska bli av är det nog upp till mig. Till hans försvar kan ju sägas att han inte tror att jag vill

Nu funderar jag på att överraska honom igen. Känns ju tråkigt att bara "fråga" en kväll framför tv:n.

Eller tror ni att han kanske visst har tänkt fråga? Efterlyser särskilt killars åsikter?

• Svar på tråden Kan jag fria "igen"? Killar får xtra gärna svara!
  • AnCo

Jag är kille och känner mig därmed manad att yppa min åsikt.

För det första skulle jag inte kalla eran förlovning en förlovning då ni båda inte hade för avsikt att gifta er med varandra. Jag skulle kalla det för att "fråga chansen" med ringbyte.

Nu när du vill gifta dig så visst kan du fria till honom. Synd bara att du redan har förbrukat termen "förlovad" vid ringbytet.

Jag är traditionalist och tycker att mannen ska fria. Jag hade velat att tjejen först på ett eller annat sätt indikerar att hon är giftasvillig, för att sedan invänta ett frieri.

Så ge honom en hint om att du trots allt vill gifta dig och sedan invänta ett frieri.
    När han sedan friat har jag ingen aning om vad ni ska kalla det för. "Förlovad fast nu på riktigt"?

• moonlar

tycker absolut att du ska ta upp frågan,
    hur ska ni annars veta vad & hur den andre tänker om saker och ting .. ;)

Lycka till!!

• nästangift

Hej

Ny "kille" på forumet och snubblade över din frågeställning.
    Jag är väldigt konservativ (dock bara 26) och anser att man skall ha för avsikt att gifta sig inom 1 år från förlovningen.

Nu är ni förlovade utan intentioner på giftermål, men du ändrat dig.
    Jag skulle inte "fråga" igen då det inte uppfyller något syfte, dock skulle jag boka bord på en mysig restaurang och då föra upp frågan om bröllopsdatum. Alternativt om du inte vet hur han kommer reagera gör det hemma över en "lyxigare" middag.

Lycka Till!!

• Panzerfaust

Äsch kör bara kör!

Det är 2009 så det här med att det är mannen som ska fråga känns bara så brutalt förlegat, hitta på något skoj och fråga. Gör något som ställer honom typ skriv en lapp som det står "Ska vi gifta oss?" och lägg den i kaffepaketet eller skriv det på mjölkpaketet och låtsas som ingenting. Det beror helt på hur ni är som personer, att dra till med gourmetmiddagen Sune kanske bara känns krystat, vad vet jag?

• SessanPrinsen

jag tycker inte att du ska lyssna på de som säger att en förlovning MÅSTE leda till giftermål och helst inom ett år!

För det första en förlovning MÅSTE inte innebära giftermål. Att förlova sig, enligt mig handlar om att "lova bort sig" att man lovar att man vill dela resten av sitt liv med någon. Detta kan man göra utan behöva gifta sig! Att förlova sig innebär att man har gjort sin ställning att man har valt varandra!

Och att gifta sig inom ramen av ett år! Tänk om man inte har budgeten till det då? Men man man vill ändå förlova sig!

Nu till din fråga! jag tycker att du kan vänta lite till, om det var nyligen ni förlovade er! Kanske ta upp ämnet igen och se hur han reagerar. Att göra nåt drastiskt känns kanske inte sådär klockrent!

• Wingtear

Eller så frågar du, lite diskret om han har något datum han föredrar. Då får du fram att du vill gifta dig, utan att för den skull behöva säga det öppet.

• Kjell Präst

För oss var det så att vi inte alls med vår förlovning hade några avsikter att gifta oss. Vi fick alltså ta upp saken igen fyra år senare. Jag tycker alltså, efter egen erfarenhet, att du ska fråga!

• Vid havet

Jag tycker visst du bara kan ta upp det i soffan hemma. Eller över en vanlig middag - att säga "du, jag vet att jag tyckt bröllop och äktenskap varit så viktigt men nu har jag ändrat mig och skulle gärna vara gift med dig. Vad tycker du?"

Varför inte?

Det där med att hinta hit och dit funkar dåligt är min erfarenhet Framförallt när du haft en annan åsikt tidigare.

• Kodoktorn

Tack för alla svar!¨

Då kör vi...

Svar på tråden Kan jag fria "igen"? Killar får xtra gärna svara!