didis skrev 2009-07-11 12:10:48 följande:
Resonemanget haltar eftersom vännen redan är inbjuden och redan har accepterat förlorad arbetsinkomst.Sedan är jag emot resonemanget att betrakta alla tjänster man gör åt vänner som förlorad arbetsinkomst. Om jag gör en undersökning, tar bort lite tandsten och gör en lagning tex åt en vän behöver de inte betala något (som sagt, så länge jag itne känner mig utnyttjad). Materialkostnaden är kanske 500 kr medan jag "förlorat" 3000 kr om jag hade haft en betalande patient. Så vad är gåvan egentligen värd? 500 eller 3000? För mig är det självklart att gåvans värde är 500 kr.
Visst, det är ingen perfekt jämförelse men läser du var jag skrev en gång till kanske du förstår vad jag menar. Precis som jag skriver gör jag jobbet gratis om det är en så nära vän att jag ändå skulle ha gått oavsett mitt yrke! Det har jag gjort mååånga gånger vid det här laget.
Dock, vad många inte förstår är att om man är med som fotograf hela dagen, säg 8 timmar foto, då är man inte gäst "som vanligt", man kan inte slappna av för man måste tänka på bra bilder hela tiden och - inte minst - en heldag fotografering innebär i praktiken ofta 25-30 timmar i nedlagd tid totalt sett vad om man räknar in både full koncentration under bröllopsdagen och efterbearbetning och professionell genomgång av 1 500-2 000 bilder efteråt som ska sållas ned till kanske 5-600 riktigt bra toppenbilder av proffsnivå. Ska man dessutom designa ett personligt album tillkommer kanske ytterligare ett antal timmar plus ca 2 000 kr i rena kostnader för mina proffsalbum och de stora bilder/förstoringar som man måste ha till mina album. Och det är ju inte direkt så att man tycker att det är mindre noga för att man känner paret - tvärtom har jag i alla fall en tendens att vara extra noggrann i de fallen!
Jag värderar inte heller en sådan arbetsinsats till vanligt marknadsvärde när det gäller mina vänner, men det är fruktansvärt ledsamt när folk förväntar sig eller mer eller mindre kräver att man ska göra det gratis och helt enkelt inte förstår vad de ber om. Och ja - det har jag varit med om!
Hur lång vanlig debiterbar arbetstid förlorar du på en vän som du fixar tänderna på? Gissningsvis är det inte så lång tid per person och jag tycker nog att omfattningen på tiden har en viss betydelse trots allt även om man ändå valt att komma som vanlig gäst. Jag har ju myyyycket tid kvar att lägga ned när bröllopdagen är slut och även om jag kan göra just den bildbearbetningen på kvällar, nätter och helger för att inte ta tid från det jag försörjer mig på är det klart att det märks på orken man har kvar till den vanliga verksamheten. Särskilt gäller det om man har flera vänner som gifter sig en sommar vilket totalt kan innebära ett par hela arbetsveckor i tid.
Sammanfattningsvis till TS: Jag gissar att er vän kommer att vilja göra det gratis eftersom hon skulle ha varit bjuden oavsett, men jag tror också att hennes vilja att göra det gratis ökar om ni frågar om betalningen och inte bara tar för givet att det är gratis!