• lojeli

Betala fotografkompis och frisörsläkting?

Vi har en kompis som är yrkesfotograf. Jag har bett henne fotografera oss och hon har tackat ja. Vi är gamla vänner och jag tänkte att det skulle kännas konstigt att anlita någon annan utan att fråga henne.

Nu känner jag mig tveksam hur hon ser på uppdraget; är det ett jobb eller en present till oss? Jag hoppas ju förstås att hon vill ge oss detta som present...

Hur gör ni andra som "drar nytta" av floristkompisar, fotografvänner och frisörsläktingar?

• Svar på tråden Betala fotografkompis och frisörsläkting?
  • Hoffsennanen Tottoplex

jag skulle helt klart betala!vill de sedan tacka nej till det är det deras sak. men att inte vilja betala?it´s a big no no

• lojeli

Big no no... Ja, kanske! Fast det kan ju också upplevas som en förolämpning. Jag har två andra vänner som hjälper till MASSOR med mat, dukning m m och de förväntar sig ju inte betalt...Fast det är ju inte deras proffession så det är väl det som är skillnaden.

Tack för synpunkten!

• källnatös

har en kompis som ska ta våra kort o hon ska ta 2000kr, klart man frågar vad de vill ha, sen e det upp till dem!
    ingenförolämpning att fråga tycker jag!

• shakynose

Nej, det är inte en förolämpning att fråga vad de vill ha. Det är däremot sniket att förvänta sig att få det gratis och det kan uppfattas lite som en förolämpning. Men förhoppningsvis föreslår de själva att det kan vara deras bröllopsgåva, men var beredd att iaf betala ett kompispris.

Jag syr en del och har lång utbildning, och jag gör inte vad som helst gratis. En brudklänning t.ex. vill jag faktiskt ha lite betalt (eller en tjänst i utbyte) för eftersom det tar ganska mycket tid och man är lite petigare än med andra kläder. Jag skulle bli rätt förolämpad om någon inte ens frågade vad jag ville ha för arbetet.

• didis

Eftersom det är hennes profession tycker jag det är lämpligt att fråga hur mycket det kostar.

Rent allmänt brukar jag varken ta betalt av vänner eller förvänta mig att betala, tjänster läggs dock i "minnesbanken" för framtida betalning/återbetalning (låter råare än vad det är).

Eftersom jag är tandläkare är det fler som har "skulder" till mig än tvärtom, jag har inga tankar på att "inkassera" dem, så länge jag inte känner mig utnyttjad är det ok.

Kan tänka mig att fotografter o florister ofta blir tillfrågade av brudpar i bekanstskapskretsen dock...

• 27juni2009

Min vän floristen gjorde alla våra blomster o placerade ut dem i lokalen osv. jag hade inte en tanke på att inte betala henne. Hon har egen butik o med det tillkommer faktiskt kostander. blommorna kostar osv. nu hade vi sån tur att vi fick en stor del i brlöoopsgåva av henne o henens blivande man en perfekt present då ajg itne snålat varken m blommor eller blomsorter= kostade en del, men värt vartenda öre:)

• lojeli

Didis: Det är min grundinställning också. Tjänster och gentjänster känns bättre vänner emellan än att betala varandra...

Men enklast är väl att fråga. Jag har inget emot att betala min väninna. Hade ju betalat någon annan annars.

didis skrev 2009-07-08 21:02:52 följande:
    Eftersom det är hennes profession tycker jag det är lämpligt att fråga hur mycket det kostar.Rent allmänt brukar jag varken ta betalt av vänner eller förvänta mig att betala, tjänster läggs dock i "minnesbanken" för framtida betalning/återbetalning (låter råare än vad det är).Eftersom jag är tandläkare är det fler som har "skulder" till mig än tvärtom, jag har inga tankar på att "inkassera" dem, så länge jag inte känner mig utnyttjad är det ok.Kan tänka mig att fotografter o florister ofta blir tillfrågade av brudpar i bekanstskapskretsen dock...
  • Popcorn

Jag är fotograf inriktad på just bröllopsfoto och kan svara utifrån mitt perspektiv.

Om det är en riktig nära vän vars bröllop jag skulle bli bjuden på oavsett mitt yrke så skulle jag med största sannolikhet göra jobbet helt gratis. Jag skulle dock bli mycket irriterad om det förutsattes och jag skulle inte ge bort album för flera tusen kronor i inköp utöver all tid jag skulle lägga utan det får de välja till för inköpspris (ja, mina proffsalbum jag erbjuder kan, beroende på modell, kosta så mycket i inköp).

Jag ser i din presentation att du gifter dig den 15 augusti, dvs. mitt i högsäsongen. Det innebär att din kompis sannolikt har varit tvungen att tacka nej till ett antal erbjudanden om "riktiga" jobb av dig om det handlar om en bröllopsfotograf och beroende på hans eller hennes prislista innebär det att hon/han går miste om en hel del pengar bara för att kunna vara med på ert bröllop. En sådan "gåva" är således värd både 5-10-15 eller 30-tusen beroende på priserna och längden på uppdraget, och väntar ni verkligen er presenter i den nivån även av övriga gäster? Något att tänka på kanske!

Om jag misstänker att jag blir bjuden på ett bröllop hos en bekant "bara" för att jag råkar ha det yrke jag har tar jag betalt. Då gäller normalpriser (för det är de pengarna jag går miste om när jag tackar nej till andra) men jag jobbar extra och skickar med lite extra bilder etc. i leveransen. Jag lämnar alltså ifrån mig mer än normalt men till normalpris.

• Emelieca

Jag skulle definitivt betala, jag har en kompis som är makeup-artist/fotograf och hon skulle fota och sminka men tyvärr krockade det med en festival hon skulle på. Men om det inte hade krockat är det helt självklart att jag skulle betala.

Min bror är också fotograf fast inriktad på konst och jag betalar t.o.m mer för hans tavlor än han vill ha just för att det är ett sånt svårt yrke att klara sig ekonomiskt på.

Och som popcorn skriver att det blir som en gåva värd minst 5000:- och det tror jag knappast att hon skulle köpt en present för annars. Sen kan jag tycka att om det är en nära vän vill jag hellre ha personen i fråga som gäst och inte vara där på "jobb".

• lojeli

Alltså, detta är en av mina äldsta vänner och en av de första jag skrev upp på min bjudlista. Oavsett hennes proffession... Att jag frågar handlar inte om att jag är sniken, utan helt enkelt bara om att jag inte är van att göra affärer med vänner. Det känns bekvämare med tjänster och gentjänster. Jag har som sagt ett par väninnor som hjälper mig väldigt mycket med andra och de förväntar sig inget betalt. Att jag nästa gång ställer upp för dem är däremot självklart.

Att min väninna kanske går miste om ett jobb den dagen tycker jag dock inte är mitt problem. Jag förutsätter att hon vill vara med oss den här dagen när hon nu tackat ja. Andra gäster kan ju också vara tvungna att ta ledigt eller tacka nej till jobb. Dessutom finns det de som reser till oss för att de vill vara med om vår stora dag och betalar massor för det.

Popcorn skrev 2009-07-09 17:20:17 följande:
    Jag är fotograf inriktad på just bröllopsfoto och kan svara utifrån mitt perspektiv. Om det är en riktig nära vän vars bröllop jag skulle bli bjuden på oavsett mitt yrke så skulle jag med största sannolikhet göra jobbet helt gratis. Jag skulle dock bli mycket irriterad om det förutsattes och jag skulle inte ge bort album för flera tusen kronor i inköp utöver all tid jag skulle lägga utan det får de välja till för inköpspris (ja, mina proffsalbum jag erbjuder kan, beroende på modell, kosta så mycket i inköp). Jag ser i din presentation att du gifter dig den 15 augusti, dvs. mitt i högsäsongen. Det innebär att din kompis sannolikt har varit tvungen att tacka nej till ett antal erbjudanden om "riktiga" jobb av dig om det handlar om en bröllopsfotograf och beroende på hans eller hennes prislista innebär det att hon/han går miste om en hel del pengar bara för att kunna vara med på ert bröllop. En sådan "gåva" är således värd både 5-10-15 eller 30-tusen beroende på priserna och längden på uppdraget, och väntar ni verkligen er presenter i den nivån även av övriga gäster? Något att tänka på kanske!Om jag misstänker att jag blir bjuden på ett bröllop hos en bekant "bara" för att jag råkar ha det yrke jag har tar jag betalt. Då gäller normalpriser (för det är de pengarna jag går miste om när jag tackar nej till andra) men jag jobbar extra och skickar med lite extra bilder etc. i leveransen. Jag lämnar alltså ifrån mig mer än normalt men till normalpris.
  • Undertecknad

Jamen, då så. Då är ju saken biff.

lojeli skrev 2009-07-10 14:49:11 följande:
    Alltså, detta är en av mina äldsta vänner och en av de första jag skrev upp på min bjudlista. Oavsett hennes proffession... Att jag frågar handlar inte om att jag är sniken, utan helt enkelt bara om att jag inte är van att göra affärer med vänner. Det känns bekvämare med tjänster och gentjänster. Jag har som sagt ett par väninnor som hjälper mig väldigt mycket med andra och de förväntar sig inget betalt. Att jag nästa gång ställer upp för dem är däremot självklart.Att min väninna kanske går miste om ett jobb den dagen tycker jag dock inte är mitt problem. Jag förutsätter att hon vill vara med oss den här dagen när hon nu tackat ja. Andra gäster kan ju också vara tvungna att ta ledigt eller tacka nej till jobb. Dessutom finns det de som reser till oss för att de vill vara med om vår stora dag och betalar massor för det.
  • Heloise

Panzers plastsyrra ska foto oss och jag frågade på en ggr hur mkt hon ville ha betalt men hon ville göra det som en bröllopspresent samt göra ngn slags fotobok som vi skulle få. Däremot kommer jag att ge henne och henns sambo presentkort på en fin middag eller något i den stilen som tack.

• Divina73

Jag tycker att det är upp till din vän att avgöra om hon vill ge detta i gåva eller inte. Men jag tycker absolut att ansvaret över att fråga om betalning ligger på dig. Så fråga hur du kan ersätta henne.

Jag tycker också att det är väldigt intressant det som Popcorn skrev att "vanligt folk" som inte är insatta i ett speciellt yrke/hobby/konstnärskap etc. inte förstår hur stor gåvan faktiskt är. Jag hade inte en aning exempelvis att en fotografering med tillbehör kan kosta 10.000-tals kronor.

Min pappa skall göra min vigselring, först hade jag inte en tanke på att jag skulle betala något för arbetskostnaden men för materialet förstås. Men så kom jag på det när min kusin ville att han skulle göra hennes förlovnings- och vigselring. När jag pratade med pappa om den ringen så tog jag upp det rådet jag fått en gång av en konstär (skulptör) det var att aldrig ge bort sin konst i present då folk inte förstår vad de får och man på så sätt undervärderar sig själv och sin konst. Ringen min kusin vill ha ligger i 30.000-kronors klassen och är säkerligen inte handgjord. Om pappa skall göra en liknande till henne och gör den då manuellt så kommer värdet inte att understiga den summan, men hon räknar antagligen med att betala mindre. Visst kan man ge ett s.k. kompispris men min poäng i hela denna utsvävning är att det är viktigt att försöka förstå vidden av vad det är man får egentligen och det är svårt att blanda affärer och vänskap. Men kommunikation är nyckeln ;)

• gotlandsulrika

Det är svårt. Jobb och vänskap hör som regel inte ihop tycker jag. Har gjort jobb åt vänner som blivit komplicerade och känts fel eftersom de inte förstått värdet på jobbet. Foto är ett sånt arbete som folk ofta undervärderar rejält ekonomiskt.

Fråga din kompis hur mycket hon vill ha och räkna med att betala vad jobbet kostar. Hon bjuder säkert på extra bilder eller tid i slutändan ändå!

• didis
    Popcorn skrev 2009-07-09 17:20:17 följande:
    Jag är fotograf inriktad på just bröllopsfoto och kan svara utifrån mitt perspektiv. Om det är en riktig nära vän vars bröllop jag skulle bli bjuden på oavsett mitt yrke så skulle jag med största sannolikhet göra jobbet helt gratis. Jag skulle dock bli mycket irriterad om det förutsattes och jag skulle inte ge bort album för flera tusen kronor i inköp utöver all tid jag skulle lägga utan det får de välja till för inköpspris (ja, mina proffsalbum jag erbjuder kan, beroende på modell, kosta så mycket i inköp). Jag ser i din presentation att du gifter dig den 15 augusti, dvs. mitt i högsäsongen. Det innebär att din kompis sannolikt har varit tvungen att tacka nej till ett antal erbjudanden om "riktiga" jobb av dig om det handlar om en bröllopsfotograf och beroende på hans eller hennes prislista innebär det att hon/han går miste om en hel del pengar bara för att kunna vara med på ert bröllop. En sådan "gåva" är således värd både 5-10-15 eller 30-tusen beroende på priserna och längden på uppdraget, och väntar ni verkligen er presenter i den nivån även av övriga gäster? Något att tänka på kanske!Om jag misstänker att jag blir bjuden på ett bröllop hos en bekant "bara" för att jag råkar ha det yrke jag har tar jag betalt. Då gäller normalpriser (för det är de pengarna jag går miste om när jag tackar nej till andra) men jag jobbar extra och skickar med lite extra bilder etc. i leveransen. Jag lämnar alltså ifrån mig mer än normalt men till normalpris.
    Resonemanget haltar eftersom vännen redan är inbjuden och redan har accepterat förlorad arbetsinkomst.

Sedan är jag emot resonemanget att betrakta alla tjänster man gör åt vänner som förlorad arbetsinkomst.

Om jag gör en undersökning, tar bort lite tandsten och gör en lagning tex åt en vän behöver de inte betala något (som sagt, så länge jag itne känner mig utnyttjad). Materialkostnaden är kanske 500 kr medan jag "förlorat" 3000 kr om jag hade haft en betalande patient. Så vad är gåvan egentligen värd? 500 eller 3000? För mig är det självklart att gåvans värde är 500 kr.
  • shakynose

Jag tycker inte heller att man ska ta betalt för sin tid och räkna på vad varenda minut hade kunnat generera i pengar, utan att ställa det i relation till vad man faktiskt levererar.

Som proffs måste man dock värdera sitt arbete rättvist, både i förhållande till hur mycket av ens tid som tas i anspråk och vad slutprodukten kan tänkas vara värd för en kund.
    Det är dock inte kalkyler jag skulle vilja sitta och göra för något jag gör till en vän, utan jag ser hellre att man hjälper varandra med sådant man är bra på. Sånt gör vänner för varandra!
    Men när det gäller saker som foton, blommor eller klänningar där det faktiskt kan vara en ganska stor utgift för material utöver den tid man lägger på arbetet så tycker jag att man kan få betalt åtminstone för det.

Till TS: Jag skulle helt enkelt ha frågat rakt av "Vad kostar det?" och sedan är det upp till din vän att avgöra hur mycket som ska vara en gåva och hur mycket som hon vill ha ersättning för.

• Popcorn
    didis skrev 2009-07-11 12:10:48 följande:
    Resonemanget haltar eftersom vännen redan är inbjuden och redan har accepterat förlorad arbetsinkomst.Sedan är jag emot resonemanget att betrakta alla tjänster man gör åt vänner som förlorad arbetsinkomst. Om jag gör en undersökning, tar bort lite tandsten och gör en lagning tex åt en vän behöver de inte betala något (som sagt, så länge jag itne känner mig utnyttjad). Materialkostnaden är kanske 500 kr medan jag "förlorat" 3000 kr om jag hade haft en betalande patient. Så vad är gåvan egentligen värd? 500 eller 3000? För mig är det självklart att gåvans värde är 500 kr.
    Visst, det är ingen perfekt jämförelse men läser du var jag skrev en gång till kanske du förstår vad jag menar. Precis som jag skriver gör jag jobbet gratis om det är en så nära vän att jag ändå skulle ha gått oavsett mitt yrke! Det har jag gjort mååånga gånger vid det här laget.

Dock, vad många inte förstår är att om man är med som fotograf hela dagen, säg 8 timmar foto, då är man inte gäst "som vanligt", man kan inte slappna av för man måste tänka på bra bilder hela tiden och - inte minst - en heldag fotografering innebär i praktiken ofta 25-30 timmar i nedlagd tid totalt sett vad om man räknar in både full koncentration under bröllopsdagen och efterbearbetning och professionell genomgång av 1 500-2 000 bilder efteråt som ska sållas ned till kanske 5-600 riktigt bra toppenbilder av proffsnivå. Ska man dessutom designa ett personligt album tillkommer kanske ytterligare ett antal timmar plus ca 2 000 kr i rena kostnader för mina proffsalbum och de stora bilder/förstoringar som man måste ha till mina album. Och det är ju inte direkt så att man tycker att det är mindre noga för att man känner paret - tvärtom har jag i alla fall en tendens att vara extra noggrann i de fallen!

Jag värderar inte heller en sådan arbetsinsats till vanligt marknadsvärde när det gäller mina vänner, men det är fruktansvärt ledsamt när folk förväntar sig eller mer eller mindre kräver att man ska göra det gratis och helt enkelt inte förstår vad de ber om. Och ja - det har jag varit med om!

Hur lång vanlig debiterbar arbetstid förlorar du på en vän som du fixar tänderna på? Gissningsvis är det inte så lång tid per person och jag tycker nog att omfattningen på tiden har en viss betydelse trots allt även om man ändå valt att komma som vanlig gäst. Jag har ju myyyycket tid kvar att lägga ned när bröllopdagen är slut och även om jag kan göra just den bildbearbetningen på kvällar, nätter och helger för att inte ta tid från det jag försörjer mig på är det klart att det märks på orken man har kvar till den vanliga verksamheten. Särskilt gäller det om man har flera vänner som gifter sig en sommar vilket totalt kan innebära ett par hela arbetsveckor i tid.

Sammanfattningsvis till TS: Jag gissar att er vän kommer att vilja göra det gratis eftersom hon skulle ha varit bjuden oavsett, men jag tror också att hennes vilja att göra det gratis ökar om ni frågar om betalningen och inte bara tar för givet att det är gratis!
  • Hoffsennanen Tottoplex

skulle nog inte riktigt kunna med att fråga en vän som jag vill bjuda som gäst på bröllopet om hon/han vill ta kort hela dagen osv heller...:-S för man vill väl att denna person ska kunna bara få vara gäst oxå?skulle inte känna mig riktigt bjuden till ett bröllop om man var tvungen att "jobba" på det.
    tycker det är ofint. och ännu mer ofint att inte kanske heller vilja betala något alls.

Svar på tråden Betala fotografkompis och frisörsläkting?