• Strindlund

    Ändring av efternamn har tydligen inte gjorts?

    Jag skickade samtidigt in blanketten om byte av efternamn som när vi skickade in om hindersprövning. När vi får hem blanketten står det att vi INTE har gjort anmälan om efternamn.

    Betyder det att blanketterna skulle till två olika ställen? Och from när börjar det "nya" efternamnet att gälla för mig som brud om jag skickar in blanketten i förväg? Som jag fötstått det så ska man kunna lämna den blanketten direkt till vigselförättaren..

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Ändring av efternamn har tydligen inte gjorts?
  • Villemoa

    Jag skickade båda blanketterna till Skatteverket men vad jag har förstått så kan man också lämna in blanketten om namnändring till vigselförättaren också.
    Du heter ditt nya namn from bröllopsdagen men inte officellt förrän Skatteverket gjort ändringen. För mig tog det fem dagar innan det hade ändrats hos Skatteverket (gifte mig 25/4 och 30/4 hade det blivit registrerat hos Skattev. såg det när jag loggade in på deras hemsida), sen tog det ytterligare några dagar innan jag fick officiellt besked i brevlådan.
    Ring Skatteverket och förhör dig om var din blankett tagit vägen och ta reda på om du behöver skicka in en ny till dem eller om du kan lämna den till VF.

  • konstigabaralillajag

    Jag skickade in båda papprena i samma kuvert och fick tillbaka dem och då stod det att nytt efternamn anmält (vet inte ordagrant men det var iaf registrerat)

Svar på tråden Ändring av efternamn har tydligen inte gjorts?