• 27juni2009

    Äntligen nya efternamnet::-)

    Äntligen har efternamnsbytet gått igenom
    Skulle ringa banken direkt, o vad presenterar kag mig med? jo mitt GAMLA efternamn, jösses hur skall detta gå......
    Hur har d gått för er andra som bytt namn? jag byter från ett son snamn till ett annat o namnteckningen kan jag redan men jag komemr bergis skriva fel

  • Svar på tråden Äntligen nya efternamnet::-)
  • drömland

    Jag tog min pappas namn för ett par år sedan... det tog mig ett tag att lära mig.... bytte också från ett son-namn. Jag fick lixom tänka till varenda gång jag handlade med kort eller så, om nån sa mitt efternamn på möten och annat så reagerade jag inte riktigt... jag jobbar fortfarande på sånt faktiskt..

  • regeringen

    Hur lång tid tog det efter vigseln till att du fick papper om namnbytet. Jag menar inte prpprena som man skickat in tidigare utan det borde ju komma från skattemyndigheten någonting , eller. Körkort och bankkort och allt sånt menar jag....

  • Jiel o Deps

    haha, vi har en månad kvar till bröllopet och jag har fått tipset att börja öva på att både säga och skriva det nya namnet.

    Men det tog inte så lång tid att få det nya namnet då?

    Grattis förresten!

  • puppis

    Haha!

    Jag har också sagt fel till kunder på telefonen... Ens efternamn är så otroligt invant och det är svårt att vänja om sig... Men ganska mysigt att vara en riktig familj!

  • 27juni2009

    oj de tar sån tid alltså ja ja man gör ju de för o få familjekänslan fullt ut så de får de väl va värt sonen 6 år blev jätte glad när han hörde att mamma nu efter 10 år m pappa heter likadant som resten av familjen

  • HomerSimpson
    puppis skrev 2009-07-08 12:46:21 följande:
    Men ganska mysigt att vara en riktig familj!
    Tänk, jag trodde i min enfald att man var en riktig familj ändå...
  • lolca
    regeringen skrev 2009-07-08 12:45:51 följande:
    Hur lång tid tog det efter vigseln till att du fick papper om namnbytet. Jag menar inte prpprena som man skickat in tidigare utan det borde ju komma från skattemyndigheten någonting , eller. Körkort och bankkort och allt sånt menar jag....
    Vi gifte oss 23 maj och den 9 juni gick namnbytet igenom hos skatteverket. Sen dröjde det ytterligare någon vecka innan transportstyrelsen skickade ut en förnyelse av körkort avi. Bankkort får du fixa själv när ditt namnbyte gått igenom. Såg på internetbanken att det ändrades av sig själv, men korten får man gå in och säga till om att man ska ha nya.
  • Hemlig2009

    Jag skulle skicka in min nya namnteckning för inscanning på jobbet (till brevutskick). Tror jag använde 50(!) blanketter innan det det blev hyfsat bra. Snacka om att jag blev nervös när jag fick hem blanketten ang. körkorten, hur många försök har man då liksom, jo ett!

    Hade glömt att öva innan...

  • älskarlivet

    Jag fick bekräftelsen på namnbytet igår (gifte mig 13/6), men redan i måndags fick jag avi från transportsstyrelsen om att jag skulle få nytt körkort.

  • Yllo

    *S* Jag kan fortfarande säga fel efternamn och då är det ändå 3 år sedan jag och min man gifte oss. Så det tar nog lite tid att vänja sig
    Namnändringen gick igenom på 2 veckor och sedan dröjde det ungefär 2 dagar efter det innan jag fick hem nya personbeviset att jag bytt efternamn och att jag var gift. Maken fick också hem ett papper om att han var gift, men det dröjde över 4 månader innan det pappret dök upp.

Svar på tråden Äntligen nya efternamnet::-)