• Hestia

Fråga till er som har katter!

Hej!
    Vi har två katter, som är ID-märkte med nummer på öronen. Nu när jag satt och tittade på Djursjukhuset blev jag plötsligt osäker på om vi har skickat in registreringen på deras ID-nummer!
    Är det någon som vet vart jag skall vända mig för att kolla detta? Det borde väl finnas ett kattregister?

Tack!!!

• Svar på tråden Fråga till er som har katter!
  • Freja

Det fixar veterinären när ni id-märker katten. Sedan skall det dimpa ner ett brev från SVERAK att de små liven är reggade. Har ni inte fått nåt sånt är det kanske idé att höra med dem.
    Kan tänka mig att adressen är sverak.se.

/Freja :)

• Oliven

Hej!

I Sverak är de reggade om det är raskatter. Om det bara är "vanliga" huskatter så är det SKK som har hand om id-registreringen.(Svenska Kennelklubben)
    www.skk.se
    Fråga mer om du vill! Har jobbat med det och med djurförsäkringar.

Må så gott!

• Hestia

Tusen tack!
    Jag vet att när vi ID-märkte dem (det är vanliga bondkatter) så fick vi med ett blått papper där numret stod, och så skulle vi fylla i deras namn och våra namn och adress, och det är det blåa pappret jag glömt bort om vi skickat in (eller slarvat bort).
    Skall kolla med SKK och SVERAK!

• J.J.

Veterinären registrerade vår katt åt oss.

Hm. Bara en av mina kattar är öronmärkt, eftersom vi fixade det samtidigt som nedsövningen vid kastreringen. Det var dock vår andra katt.
    Så vår första katt är kastrerad, men inte öronmärkt. Måste dom söva ner kattstackaren ändå och öronmärka honom, eller kan dom göra det när han är vaken? (Vilket kanske är ännu mer synd om honom.)
    Hur gjorde ni?

• Freja

J.J: De måste söva ner katten när de id-märker med tatuering i örat. Hur det är med chips vet jag inte, men jag kan inte tänka mig något annat än att de söver då också.

För övrigt kan jag säga att min ena katt är huskatt och även han blev reggad i SVERAK, precis som min skogkatt.

/Freja :)

• Celia

Vi har raskatter och de är ID-märkta med chip. Chipet sätts in i nackskinnet med en grov nål och katten sövs inte.
    Vissa veterinärer sköter registreringen och hos andra får man själv den blå lappen som ska skickas till Svenska Kennelklubben.

• Pyret

Hej!
    Katten får inte narkos när den skall ID-märkas men väl en liten spruta så att den sover en kort stund och när sedan ID-märkningen är klar ,det går fort, så får den en uppvakningsspruta.
    Jag har själv valt att ID-märka våra katter och anledningen till att jag valde det istället för chips-märkning är att ID-märkningen syns med blotta ögat.

Kram,
    Pyret

• Pyret

Hej igen!
    Jag menar alltså att vi valt att ID-märka våra katter mha öronmärkning/tatuering i örat.

/ Pyret

• Percy

Jag vill bara ge en liten varning för det här med att förlita sig på ID-märkning i örat. Vi lät ID-märka vår katt men när hon tyvärr sedan blev påkörd och dödad, så kunde polisen i allafall inte kontakta oss på grund av att ID-märkningen inte var tillräckligt tydlig för identifiering.

Vår nuvarande katt har id-chip istället. Det är en raskatt så hon är inte heller lösgående ute på samma sätt som den förra.

• J.J.

Jag tänker nog öronmärka min katt som inte är det, låta sätta in chips i båda och låta dom ha namnbrickor på sig när dom går ur.

• Freja

Percy: Jag hoppas att du inte menade det du skrev:

"Det är en raskatt så hon är inte heller lösgående ute på samma sätt som den förra."

För mig handlar det om ett värdefullt liv, oavsett om det lilla knytet kostar fyrsiffrigt eller betydligt mindre. Jag utgår från att du inte menade att din förra katt var en huskatt och därför inte lika viktig = den fick gå runt lite som den ville, och att den nya raskatten är för värdefull för att ha rännandes ute.

Det är lätt att uttrycka sig förhastat via tangentbordet, jag gör det hela tiden, men jag vill ändå bara dubbelkolla.

/Freja :) Katternas första försvarare! ;)

• kitten

Hej Hestia!

Hur konstigt det än låter så registrerade vår vetrinär vår katt hos kennelklubben, de har även ett kattregister!!!

Kitten!

Svar på tråden Fråga till er som har katter!