• mattiasmarie

hur gör man slut på en vänskap

varit vän med en tjej i ca 14år, hon var med när min dotter föddes o jag var hennes tärna. nu när min möhippa planerades fick hon min tärna att börja gråta, de ändrade planer 3 ggr för hennes skull, det hon ville göra för mig hade skämt ut mig, hon har inte heller varit delaktig i plan eringen då hon har ytterligare två möhipper på G o där är hon aktivt med som hon sa. vi skall vara bästa vänner. jag lade 600kr på hennes möhippa plus det för mig ca 1000 kr till, gjorde gratis brudbukett, sov över trots jag hade litet barn köpte min egen klänning, min sambo vaar ej bjuden till hennes bröllop mm mm , det jag var värd var 75 kr vars på möhippan o total urskämd skulle jag bli. min blivande man ringde upp o pratade med henne när tärnan grät o då kallade hon akn pucko mm till min syster o snackade skit om honom. det var ta mig fan droppen, hon åker åt..... MEN hur gör man slut med en sk vänninna??

• Svar på tråden hur gör man slut på en vänskap
  • Pizan

Kan du inte ta ett snack med henne först i lugn och ro? Hon verkar ju ha varit där för dig förut så kanske har nått hänt. Låter konstigt om hon skulle ha ändrats över en dag, mår hon kanske dåligt på nått sätt?

Säg ärligt att hon verkligen har sårat dig, din man, och din tärna men anklaga och skäll inte för mkt inledningsvis för då går folk automatiskt i försvarsställning och det omöjliggör en diskussion. Om hon fortsätter med sitt taskiga sätt så får du helt enkelt "göra slut" med henne och säga att nu har du fått nog. Men som sagt, med tanke på er långa vänskap så skulle jag ge henne en chans att förklara sig.

Lycka till!

• Svanboet

Jag håller med om att det kan ligga något annat i bakgrunden för hur hon beter sig men eftetrsom frågan i ts är av annan natur ska jag svara på den.

Vänskap avslutar man genom att inte höra av sig, inte fråga om den andra personens liv eller aktiviteter och inte "bry sig om". Snart kommer det gå upp för den andra parten att de itne längre är välkomna och inte anses vara ens vän längre. Jag tror att det "bästa" sättet är den lite mer subtila utfasningen men inte lika taskiga sättet som att skälla och förnedra med publik och sen helt bryta kontakten. Jag hoppas givetvis att om du vill så ska detta inte vara slutet för er vänskap - goda vänner växer inte på träd tyvärr.

• Kela2

Precis som i andra relationer kan det vara bra att diskutera hur man känner, i alla fall om det är en konflikt som ligger bakom. En annan sak är det ju om man helt enkelt bara glider ifrån varandra.

Jag har "gjort slut" med en vän efter att vi haft upprepade diskussioner via bl.a. mail om det som hänt. Till slut gav jag upp och konstaterade att vi helt enkelt hade olika syn på saker och ting och utan att någon har rätt eller fel så är vi människor olika och i det här fallet kom jag med viss sorg och viss lättnad fram till att vår relation tog mer energi än den gav mig. Så jag förklarade att jag tyckte att vi skulle ta en "paus", så får vi se vad som händer i framtiden.

• Lischen

Först och främst håller jag med Pizan.

Om du se'n verkligen bestämmer dig för att "göra slut" tycker jag att du ska göra det rakt på sak, ärligt och helst ansikte mot ansikte. Låt henne få en chans att förklara sig. Även om det inte ändrar ditt beslut så har ni båda fått reda ut en del och det kommer att vara lättare för dig i längden.

• Pingstdagen2010

Oj, vad tråkigt. Jag tycker att du ska ta ett snack med henne innan du "gör slut" med henne. Det kanske finns någon anledningen till hennes underliga beteende? Kan hon vara sur och grinig över att hon inte är tärna?

• novemberbrud2009

Jag har gjort slut med en vän. Jag hade tolererat saker som inte kändes bra för mig så en dag sa jag "tack och adjö".

Ta ett snack med henne och berätta att/hur hon svikit dig och vilka saker du inte tolererar hos en vän. Berätta för henne att det hon gjort gick över gränsen, att så gör inte vad du anser vara en sann vän.

Öven om du förloraR henne så vinner du din egen respekt!
    Go girl!

• På rosa moln
    Svanboet skrev 2009-07-06 21:13:36 följande:
    Vänskap avslutar man genom att inte höra av sig, inte fråga om den andra personens liv eller aktiviteter och inte "bry sig om".
    Självklart kan man avsluta en vänskap på detta sätt, men det schysstaste och mest effektiva sättet att göra det på är väl att helt enkelt försöka berätta för personen ifråga att man inte vill ha kontakt med henne/honom längre och förklara varför, precis som man skulle göra slut på ett förhållande (även fast detta på ett sätt såklart kan vara svårare eftersom det i det andra fallet åtminstone ibland går att fortsätta vara vänner och att det här handlar om en mer drastisk seperation).
  • Humlan66

Jaa jag har oxå avslutat en lång vänskap och bara skickade ett sms där jag skrev att jag * drar mig tillbaka* och önskade henne lycka till med hennes liv.. That's it

• Pärlan2009

När jag gjorde slut med en kompis så skickade jag ett mejl. Först hade jag försökt förklara för henne i telefon men jag fick aldrig prata färdigt och till slut fick jag nog och skrev precis hur jag kände. Jag bad henne respektera min önskan om att släppa varandra och önskade henne ett fortsatt härligt liv. Vi hade en del gemensamma vänner och jag var öppen med de om att jag inte ville att de skulle tvingas välja!

Kram och lycka till!

• Panzerfaust

Det går ju att be vederbörande fara åt helvete fullständigt också, förstår inte alls varför man ska vara lite mysig när man säger upp bekantskapen med någon.

• På rosa moln
    Panzerfaust skrev 2009-07-06 22:54:51 följande:
    Det går ju att be vederbörande fara åt helvete fullständigt också, förstår inte alls varför man ska vara lite mysig när man säger upp bekantskapen med någon.
    Det beror väl på 1. vad personen har gjort för att du ska tröttna på vederbörande och 2. vad ni har för minnen tillsammans. Om det är en person som har betytt mycket för mig tidigare så skulle jag förmodligen inte ha någon lust att be denne dra åt helvete även om det har skurit sig emellan oss nu, om inte h*n har betett sig jävligt illa förstås.
  • Moirie

Jag har gjort slut med en vän. Jag provade först att bara hålla mig undan men blev tvungen konfrontera personen för att den skulle fatta.

Att hålla sig undan och inte visa något intresse funkar nog bäst om man inte har någon särskilt intensiv vänskap och om den andra kan förstå de vibbarna man sänder ut. Risken finns ju att kompisen inte fattar eller inte vill acceptera det utan fortsätter att söka kontakt, och då får man ta en mindre behaglig konversation flera gånger när man inte kan, inte vill och inte är intresserad av att prata, träffas eller vad det nu är. För mig blev det så att jag blev nervös varenda gång det ringde eftersom jag trodde det var kompisen.

Bättre att ta tjuren vid hornen och säga som det är. Man behöver inte vara "mysig" när man säger upp kontakten men om det finns gemensamma bekanta så kan det vara smart att vara någolunda taktfull. Att ha blivit dumpad av en vän skiljer sig inte särskilt mycket från att bli dumpad av en partner: folk snackar skit och söker stöd hos sina kompisar.

Om man orkar så kan det vara givande att prata om varför det blev som det blev. Även om situationen inte kan lösas så kan man kanske förstå den andre bättre och lära sig något om sig själv. Inget jag och kompisen pratade ut om fick mig att ändra åsikt om vår vänskap men jag insåg att jag hade sårat kompisen utan att ha vetat det, vilket var del av problemet.

• källerudd

Jag tycker du ska prata med henne...fråga vad som hänt och förklara hur du känner det..

Jag är en "dumpad" vän och jag vet ännu idag inte vad som hände eller varför hon valde att göra som hon gjorde och det är drygt ett år sen nu...fortfarande kan jag tänka på henne och att jag saknar henne som vän, Vi var ju jätte bra och nära vänner... (särskillt nu när jag och min m2b planerar börllop, hon skulle ju vara med när jag gifte mig)...För jag vet inte vad som gick snett. Hade hon bara sagt till mig att jag "jag vill inte/orkar inte mer för att...." men inte ett ord mer än att hon inte tyckte vi skulle ses nått mer. inte en förklaring ingenting. Har inte hört ett ord från henne sen den dagen.

Så mitt tips är att diskutera och förklara för henne. Ni kanske kan reda ut det. Hon kanske är inne i en egen svacka och det tar sig uttryck på något konstigt sett. Men gör inte bara "slut" med henne!!

• Mulken

Flickor, glöm inte att det faktiskt finns de personer som gör saker och ting för att såra en annan bara för att de kan! Man kan lätt lägga skulden på att hon mår dåligt eller nått sånt, men ha detta i åtanke; endel människor älskar att skapa drama! De kan ha ett bra liv, inga problem eller what not men de skapar drama ialla fall! (snackar ur egen erfarenhet förresten :( )

Men testa ialla fall att prata ut. Vill hon inte eller om hon krånglar för mycket, håll dig kortfattat och säg det; det är nog nu! Om du inte värdesätter vår vänskap så har jag inget mer med dig att göra. Adjö!

Prioritera andra mer positiva saker istället då :(
    Har en kompis sedan 17år tillbaka, vi gick på dagis ihop..! Inget fel med hennes liv allt är bra! Så pass bra att hon hittar på en massa fel som inte finns där..

Så var tapper lille vän!

• Fotbollsfru

Om en "kompis" hade betett sig så mot mig hade jag klippt banden. Ringt upp och bett henne dra och sen hade jag inte tänkt mer på det. Hade kompisen då velat förklara sig hade hon fått gjort det. Jag skulle aldrig någonsin sätta mig ner och börja mysprata och dra ur henne varför hon är en elak liten jäkel.

Detta är vad JAG skulle gjort. jag säger inte vad NI ska göra. Jag vet att det är många som vill kommentera mitt inlägg nu...

Svar på tråden hur gör man slut på en vänskap