• Fröken Skruttis

Har knappt vänner...eller har bara "ytliga" vänner.

Hejsan!

Jag är nyförlovade och helt galet lycklig!..:) Funderar på att gifta oss nästa sensommar/höst. Och nu till "problemet"....Jag har inga vänner! Eller,jag känner mycket folk...men har bara 2 st nära vänner egentligen. Alla andra är ytliga vänner som man bara går ut å festar med..Känns som om " alla" känner jättemycket med folk å ska ha stora bröllop. Vi kanske kan skrapa ihop MAX 40 st och då är alla utan 5 st släkt med oss. Alla andra är äldre..man vill ju liksom kunna rocka till med med alla polarna...om man nu hade några..eller...hoppas att ni förstår vad jag menar?! Jag är en sån person som går igenom livet med vänner i perioder..har jag ett nytt jobb där så har jag nya vänner...byter jag tex jobb så försvinner dom gamla och det kommer nya hela tiden...vännerna bara passerar på nåtvis. Någon som förstår?!

Tack!

• Svar på tråden Har knappt vänner...eller har bara "ytliga" vänner.
  • Lischen

På sätt o vis... Jag har flyttat flera gånger och då tappar man också vänner.

Även om man bestämmer sig för att hålla kontakten så är det svårt när man inte träffas varje dag. Det krävs engagemang och tid och kraft från båda hållen, och jag ska inte skylla på de andra... jag har svårt för att ringa och skriva... tiden går så fort och jag glömmer när en massa annat snurrar omkring i min närhet.

Men jag har ett par riktiga vänner som hjälper mig att hålla kontakten, som skäller på mig när jag slarvar med att ringa tillbaka, som vet att man under vissa perioder har fullt upp med livet och att vi båda går ut och in i perioder när vi har olika mycket tid eller kraft & ork.

Jag tror att man bara har några få RIKTIGA VÄNNER och precis som med en kärleksrelation måste man investera i vänskapen... men man ska inte förakta "bara-kompisar" eller tro att de inte betyder något heller... de är också en viktig del av ens liv. Jag tror nog att det finns flera av dem som ni visst kan bjuda på bröllopet.

Hade jag bott kvar i vår förra stad (vi flyttade för 4 år sedan) så hade jag bjudit betydligt fler, för jag hade bjudit med våra "ytliga" kompisar. Nu är vi småbarnsföräldrar i en (relativt) ny stad och har varit lite för upptagna med våra småttingar för att hitta nya vänner.

• Boomtown

Jag kommer att bjuda 1 kompis!! Resten umgås jag inte med eller försöker bryta med. Man går ju som sagt igenom olika faser i livet. Men så ska vi ha ett litet bröllop med ca 30 personer också.

• roslagsbruden

Jag har också flyttat runt en hel del, inte bara i Sverige. Det är jättesvårt att hålla kontakt med alla vänner man träffar hela tiden, även om de är underbara och man så gärna vill. Har man aldrig vardag tillsammans blir det lätt stelt om man bara träffas någon gång vartannat år. Har dock verkligen försökt hålla kontakt med några från varje ställe jag varit på så på vårt bröllop kommer det väldigt många kompisar från väldigt många håll. Väldigt få känner mer än en eller ett par till. Ska bli kul att samla alla men det här med möhippa och sånt känns ju rätt hopplöst.

• Jiel o Deps

Jag förstår precis! Är precis likadan. Jag har EN riktigt bra kompis. Sedan har jag 3 arbetskamrater som jag bjudit med och 2 vänner som är gemensamma till mig och sambon. Vi blir 31st med oss inräknat och det tycker jag räcker. 7 st är inte släkt med någon av oss eller en respektive. Jag har svårt att ha flera vänner samtidigt, det är kämpigt att få tiden att räcka till till alla. Men vi kommer att ha skitskoj iaf!

• gotlandsulrika

Jag förstår precis. Har några få riktiga vänner och det är helt ok för mig. Hellre få riktiga vänner som jag kan lita på och har mycket gemensamt med än många ytliga.

Vi har delat upp det så att alla mera ytligt bekanta plus avlägsen släkt bara kommer på vigseln och alla närmare vänner och släkt kommer på festen.

Däremot har jag nyligen blivit av med två personer som jag trodde var mina riktiga vänner, varav den ena hade jag känt i 16 år så det känns mycket konstigt att de inte är inräknade en dag som denna. Men så är det, man får se många sidor av sina vänner när man ska gifta sig..

• Tattoo82

Känner igen mig precis! Skulle kunna varit jag som skrivit ts.

• londontjejen

Jag kannner verkligen till det dar. Har sjalv flyttat ett par ganger o bor nu i England. Har tappat en del vanner pa vagen.
    Men som de sager sa e det kvalitet o inte kvantitet som e det viktiga. Alltsa battre att ha en riktig van an manga ytliga.
    Bry dej ej om hur andra har det det e inte ens sakert att de star allla sina vanner sa nara.
    Det e naturligt att vanner kommer o gar har i livet.
    Lycka till med planerandet !

• Vanya

Jag är lika dan - det kommer bli nästan bara släkt (dessutom i stort sett bara min släkt dessutom). och sen några vänner, blir väl en 5 st som inte skulle ha varit med på släktmiddagen.

• J D

Jag har också bytt vänner ofta på grund av flytt o. dyl. Inför bröllopet tog jag chansen att bjuda sådana som jag kanske eg. är mer bekant med men som jag gärna vill utveckla min vänskap med och jag tycker att det iaf def. har givit vänskapen en kick i rätt riktning.

• Miss Biii

TS...
    Jag lever PRECIS som du. Har flyttat runt både i Sverige och världen och hittar alltid nya vänner på de nya platserna jag kommer till. Är en social person... Men det blir lite ytligt och när man flyttar så är det svårt att hålla kontakten, det blir ju långa avstånd samt att det går inte att hålla en vänskap vid liv via mail o telefon.
    Ibland saknar jag "bästisar" och det där "tjejgänget" som hängt ihop sedan mellanstadiet... menmen...
    Just vid inbjudan till bröllop kan det ju bli knivigt läge, jag har faktiskt just tänkt på detta sista dagarna... vilka ska man bjuda??? :S:S

Svar på tråden Har knappt vänner...eller har bara "ytliga" vänner.