• BM2009

Vad kostar det att sy upp en klänning (cirka)?

Är det någon som vet vad det kan tänkas kosta att lämna in en klänning till sömmerska för att sy upp klänningen ca:5 cm? Jag har inte en blekaste aning om såna priser...

(Bor i Sthlm)

• Svar på tråden Vad kostar det att sy upp en klänning (cirka)?
  • Miss Biii

puffar för den här tråden... jag skulle oxå vilja veta. Vet att skräddare är rätt dyra då m2b har skräddarsydda plagg... Jag tar mig inte råd att sy upp plagg i Sverige

Någon som sytt upp en egen?

• Molla81

Jag sydde upp min klänning samt sydde in den vid brösten. Jag fick betala 1000 kr för detta, det är då flera lager med det yttersta i tyll i min klänning. Bor också i Stockholm, hade fått veta att det kunde kosta mellan 700-2000 beroende på klänning.

• BM2009

Vilken sömmerska var du hos? Någon du kan rekommendera?

Molla81 skrev 2009-07-06 11:02:23 följande:
    Jag sydde upp min klänning samt sydde in den vid brösten. Jag fick betala 1000 kr för detta, det är då flera lager med det yttersta i tyll i min klänning. Bor också i Stockholm, hade fått veta att det kunde kosta mellan 700-2000 beroende på klänning.
  • Molla81

Ja absolut, var hos Ebba Montgomery, på Birkagatan i Vastastan. Blev rek. att gå dit när jag köpte min klänning hos Lillys. Hon var snabb och bra. Tror dock hon har semester nu. Men hon sa vad det skulle kosta när jag var där första gången. Blev nöjd.

• Miss Biii

låter ju galet billigt ju??? hur ser din klänning ut? hur lång tid tog d o sy upp den? material?

• Miss Biii
    Molla81 skrev 2009-07-06 11:12:21 följande:
    Ja absolut, var hos Ebba Montgomery, på Birkagatan i Vastastan. Blev rek. att gå dit när jag köpte min klänning hos Lillys. Hon var snabb och bra. Tror dock hon har semester nu. Men hon sa vad det skulle kosta när jag var där första gången. Blev nöjd.
    så du sydde inte upp klänningen utan gjorde bara ändringar?
  • BM2009

Molla81 menar nog att hon gjorde justeringar på en klänning som hon köpt i en butik och inte som hon sydde från scratch hos en sömmerska...

Miss Biii skrev 2009-07-06 11:12:46 följande:

låter ju galet billigt ju??? hur ser din klänning ut? hur lång tid tog d o sy upp den? material?
  • Molla81

Nej men fattade du mig fel nu? Frågan gällde att sy upp, alltså om den var för lång. Det var det jag gjorde, samt sydde in den vid brösten och fick ordnat så jag kan sätta upp släpet. En Lillyklänning, axelbandslös med tyll och släp. Enkel med jättefin tycker jag såklart, helt i min smak. Markerar midjan och sedan lite vidare.

• Miss Biii

ledsen jag missuppfattade hela grejjen här...haha, läste bara slarvigt o trodde det handlade om att sy upp en kläning inte sy in den... sorry

• Molla81

:) förstod det!! Kunde lätt tolkas så!

• BM2009

*puffar* Några fler som sytt om sina klänningar?

• Miss Moneypenny

Jag gjorde en massa ändringar på min och det kostade totalt 1000 kr. Klänningen lades upp, syddes in, ändring på två skenor och så sprättade sömmerskan upp och gjorde om omlotteskärningen och en volang. Var där typ fyra gånger och provade och ändrade. Så jag tycker det var ett jättebra pris för så många grejer som gjordes!

• BM2009

Oj vad billigt. Var hittar man denna sömmerska?

Miss Moneypenny skrev 2009-07-06 13:49:12 följande:

Jag gjorde en massa ändringar på min och det kostade totalt 1000 kr. Klänningen lades upp, syddes in, ändring på två skenor och så sprättade sömmerskan upp och gjorde om omlotteskärningen och en volang. Var där typ fyra gånger och provade och ändrade. Så jag tycker det var ett jättebra pris för så många grejer som gjordes!
  • Miss Moneypenny

Det var på Bridehouse i Huvudsta, norr om Stockholm. Hon var verkligen jätteduktig och trevlig och väldigt mån om att jag skulle bli nöjd.

BM2009 skrev 2009-07-07 08:37:26 följande:
    Oj vad billigt. Var hittar man denna sömmerska? Miss Moneypenny skrev 2009-07-06 13:49:12 följande:
  • BM2009

Ok, men köpte du klänningen av henne också? Eller kan man lämna in en klänning man köpt någon annanstans för omarbetning?

Miss Moneypenny skrev 2009-07-07 08:41:13 följande:

Det var på Bridehouse i Huvudsta, norr om Stockholm. Hon var verkligen jätteduktig och trevlig och väldigt mån om att jag skulle bli nöjd.
  • Miss Moneypenny

Ja, man kan lämna in en annan klänning. Jag köpte inte klänningen av henne utan på ett annat ställe.

BM2009 skrev 2009-07-07 09:35:17 följande:
    Ok, men köpte du klänningen av henne också? Eller kan man lämna in en klänning man köpt någon annanstans för omarbetning?Miss Moneypenny skrev 2009-07-07 08:41:13 följande:
Svar på tråden Vad kostar det att sy upp en klänning (cirka)?