• rydistjejen

Vem ska bära fram mig till altaret?

Hejsan.
    Jag och min sambo ska gifta oss den 13 mars, och jag har ingen kontakt med min riktigt pappa. Så jag tänkte att bröderna skulle ta fram mig dit! Jag vet inte hur det görs i dag? är det så att fadern tar fram sin dotter?

• Svar på tråden Vem ska bära fram mig till altaret?
  • Krystal

Vanligast i sverige är ju att brudparet går in tillsammans.. Men annars så brukar det väl vara fadern som leder fram sin dotter.
    Var på ett bröllop tidigare i sommar så bruden skulle ledas fram till sin make. Eftersom brudens far är död så skulle hennes bror göra det. Men då han inte kunde komma (bodde i USA) så blev det brudens morbror som gick med henne...

• didis

Om du inte vill gå in tillsammans med din man så varför inte med mamma?

Så kan din man gå in tillsammans med sin pappa?

Annars tillhör jag dem som tycker det finaste är att man o hustru går in tillsammans, för mig visa att det är "det är vi två nu, det här gör vi tillsammans, vi två utan inblandning av våra föräldrar".

• Linadesign
    Krystal skrev 2009-07-02 16:21:15 följande:
    Vanligast i sverige är ju att brudparet går in tillsammans.. Men annars så brukar det väl vara fadern som leder fram sin dotter. Var på ett bröllop tidigare i sommar så bruden skulle ledas fram till sin make. Eftersom brudens far är död så skulle hennes bror göra det. Men då han inte kunde komma (bodde i USA) så blev det brudens morbror som gick med henne...
    Sluta.
    Fanns det ingen kvinna som stod henne närmre än hennes morbror? ...Om hon nu tvunget inte klarade av att gå med sin blivande make?
  • Någon Tog Mitt Alias

Jag gjorde som så att jag gick själv fram till altaret, vilket många tyckte var superfint! Det liksom visade att jag gick "av egen fri vilja" mot min make, och att jag var en independed woman.

• Svanboet

Det vill jag också göra! Fast jag vill ju också att min blivande ska få en ingång-sektio och inte behöva smita in tillsammans med gästerna.

Någon Tog Mitt Alias skrev 2009-07-02 16:59:11 följande:

Jag gjorde som så att jag gick själv fram till altaret, vilket många tyckte var superfint! Det liksom visade att jag gick "av egen fri vilja" mot min make, och att jag var en independed woman.
  • Aleta

Om ni ska gifta er i kyrkan så är det enligt svenska kyrkan så att man går in tillsammans. Detta är en i det närmaste unik sed för Sverige där kyrkan redan på 1300-talet tog ställning för att brudparet skulle gå in tillsammans och visa att de gjorde det av egen fri vilja. Brudöverlämning har aldrig varit en svensk tradition (innan dess gifte man sig tydligen på kyrktrappan), det har kommit hit på senare år utifrån.

Du kan lugnt gå in tillsammans med din blivande man. De sista sekunderna när man står hand i hand innanför kyrkdörrarna och de sedan slås upp är enligt många en av de bästa stunderna på dagen.

Lycka till!

(Om du vill läsa mer om hur kontroversiellt det dessutom är med brudöverlämning, så läs i tråden som Hemlig2009 länkade till.)

rydistjejen skrev 2009-07-02 16:12:23 följande:
    Hejsan.Jag och min sambo ska gifta oss den 13 mars, och jag har ingen kontakt med min riktigt pappa. Så jag tänkte att bröderna skulle ta fram mig dit! Jag vet inte hur det görs i dag? är det så att fadern tar fram sin dotter?
  • Pizan

Jag förstår överhuvudtaget inte varför man ska behöva bäras fram och man har två friska ben att gå på...

Nej, men skämt å sido så är det korrekta i sverige att gå fram med sin man, och det är enligt mig en mkt vacker tradition som jag tycker vi ska vara stolta över.

• Någon Tog Mitt Alias
    Svanboet skrev 2009-07-02 17:02:06 följande:
    Det vill jag också göra! Fast jag vill ju också att min blivande ska få en ingång-sektio och inte behöva smita in tillsammans med gästerna.Någon Tog Mitt Alias skrev 2009-07-02 16:59:11 följande:
    Ha ha!
    Maken var alldeles för nervig för att klara av att gå fram.

Han var tillräckligt nära att kräkas bara av att tänka på att han skulle gifta sig. *garvar*

• Hoffsennanen Tottoplex

men guuud....stackars ts som bara blir överöst av negativa saker om detta. vi har redan disskuterat detta vilt i andra trådar så ge henne svar på hennes fråga. inte vad ni anser om saken!brudöverlämning förekommer faktiskt lite då o då på sina håll och jag tycker det är så sjukt vackert!och spelar ingen roll vem du vill gå in med. ta någon som du bara känner dig trygg med och som du vill gå med att ha brudöverlämning är för mig helt perfekt då min m2b inte kommer se mig alls före vigseln. han kom mer lipa!hahah...av glädje å lycka såklert..får man väl hoppas!!

• Aleta

Lugn, vad jag kan se så har TS bara fått svar på sin fråga, hon vet ju inte hur det görs idag, skriver hon.
    Diskussioner är hänvisade till en annan tråd redan i första inlägget.
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-02 22:29:54 följande:

men guuud....stackars ts som bara blir överöst av negativa saker om detta. vi har redan disskuterat detta vilt i andra trådar så ge henne svar på hennes fråga. inte vad ni anser om saken!brudöverlämning förekommer faktiskt lite då o då på sina håll och jag tycker det är så sjukt vackert!och spelar ingen roll vem du vill gå in med. ta någon som du bara känner dig trygg med och som du vill gå med att ha brudöverlämning är för mig helt perfekt då min m2b inte kommer se mig alls före vigseln. han kom mer lipa!hahah...av glädje å lycka såklert..får man väl hoppas!!
  • Panzerfaust

Är det inte dags att klistra en brudöverlämningstråd?

• Sonja68

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-02 22:29:54 följande:

Jag kände mig trygg tillsammans med/ville gå fram med min MAN. Det var ett MAGISKT ögonblick när kyrkklockorna ringde, vi väntade på att gå in i kyrkan, sida vid sida, hand i hand, vår musik satte igång, vi tog ett djupt andetag och min man bjöd mig sin arm och vi gick in tillsammans. Åhhhh, vad jag önskar att du får vara med om det du också.
    Vad du än väljer; lycka till!Men var inte för snabb med att förkasta alternativet att gå in tillsammans med din blivande make
  • Krystal
    Linadesign skrev 2009-07-02 16:26:39 följande:
    Sluta. Fanns det ingen kvinna som stod henne närmre än hennes morbror? ...Om hon nu tvunget inte klarade av att gå med sin blivande make?
    Ja du..vet vet jag faktist inte...
    Det var första gången jag var på ett bröllop bär brudparet inte gick in tillsammans. Den blivande maken stod framme vid altaret (tillsammans med min blivade make) och hon kom inskridandes i armkrok med sin morbror (eller om det var en farbror, är lite osäker) Brorsan hann väl inte komma från USA. Mellan förlovning och bröllop var det bara 59 dagar.( Kan tillägga att det var en katolsk vigsel, men brud och brudgum var svenskar)
  • Hoffsennanen Tottoplex

tack för att du inte va så förolämpade mot mig...
    borde finnas fler som du!

Sonja68 skrev 2009-07-02 22:40:43 följande:
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-02 22:29:54 följande:Jag kände mig trygg tillsammans med/ville gå fram med min MAN. Det var ett MAGISKT ögonblick när kyrkklockorna ringde, vi väntade på att gå in i kyrkan, sida vid sida, hand i hand, vår musik satte igång, vi tog ett djupt andetag och min man bjöd mig sin arm och vi gick in tillsammans. Åhhhh, vad jag önskar att du får vara med om det du också. Vad du än väljer; lycka till!Men var inte för snabb med att förkasta alternativet att gå in tillsammans med din blivande make
Svar på tråden Vem ska bära fram mig till altaret?