• noonoo

    Välja efternamn?

    HEJ!
    Hur ska man göra? Jag ska gifta mig med en helt underbar kille nu till hösten, men vi kan inte bestämma vad vi ska heta i efternamn.
    Min kille vill inte gärna byta efternamn, jag kan tänka mig att byta, men då jag har svårt att stava till hans efternamn känns det besvärligt att byta till hans namn, dessutom har jag vissa svårigheter att förlika mig med hans familjs beteende i månt och mycket så vill inte uppfattas till att vara som de av omgivningen.
    Jag har föreslagit att vi ska ta antingen ett gammalt släktnamn på hans eller min sida, men de jag har på min sida tycker han inte om och de han har på sin sida vill han inte byta till innan bröllopet vilket han måste om jag ska kunna ta det i samband med vigseln.

    Snälla! Ge mig tips på hur vi ska gå vidare med vår diskution om om namn! Tack alla glada giftasmänniskor!!!

    Kram på er!

  • Svar på tråden Välja efternamn?
  • källerudd

    Men kan ni inte båda byta till ett av de gamla namen efterbröllopet??

    vi ska ta ett helt nytt namn och min m2b kommer ju inte byta namn innan bröllopet

  • Hemlig2009

    Det blir tydligen billigare om man byter innan vigseln.

  • källerudd
    Hemlig2009 skrev 2009-06-30 11:48:21 följande:
    Det blir tydligen billigare om man byter innan vigseln.
    Jaha oki, det kan ju vara bra att veta...har ju långt kvar, men borde nog börja kolla upp det där snart
  • Mamli

    sitter i samma sits. Jag ska byta namn innan vigseln, sen ska han ta mitt och sen byter vi på sonen som har mitt nuvarande efternamn.

    Min sambo vill inte heller byta, men som du sa. Familjens betende och andra faktorer gör att jag vägrar ta hans.

    Vi kanske ska ta min farmors namn som ogift, men jag tycker de känns sådär och inte kul när sambon egentligen inte vill byta. Men vi båpda tycker de är viktigt med samma efternamn.

    Vet inte hur ni ska göra, men kommer ni fram till nåt så vill jag med veta

Svar på tråden Välja efternamn?