• försommar04

Kostnad att sy upp klänning?

Hej! Jag funderar på att sy upp en klänning hos en sömmerska till mitt bröllop. Är det någon som vet hur mycket pengar man får räkna med att lägga ungefär, dels för tyget, dels för kostnaden att sy upp den?

Har ni några tips på sömmerskor i Göteborgstrakten så får ni gärna skirva deras namn också

• Svar på tråden Kostnad att sy upp klänning?
  • mermaid

Finns det ingen skola som kan hjälpa till?
    Jag pratade med en tjej som går sista året på... (vet inte vad utbildningen kallas, men de lärde sig om design och fick även designa och sy upp sina egna kollektioner).
    Hon sa att där hon gick så tog de 400-600:- för arbetet + tygkostnad och då ritades och syddes klänningen HELT efter dina önskemål.
    Tyvärr vet jag inte vad tyget till en brudklänning kostar...

• brunetten

Hej!

Jag fick hem min klänning från sömmerskan igår. Den blev så bra
    Priset för att sy upp en klänning beror mkt på vilken typ av klänning du ska ha. Jag har mycket klänning med stort släp (ca 30 meter sidentyg)som dessutom är mycket arbetad och det kostar. Jag betalade 5 200 kr för sömnad + allt material förutom tyget. Sidentyget har min blivande svärmor köpt i Vietnam och jag vet inte vad det kostade. Men sidentyg i Sverige tror jag finns från 200 kr/m.
    Jag är så lycklig över klänningen så den är värd alla pengar.

Lycka till med din klänning!

• Zarah

Har en vän som betalade 10.000 för allt, sömnad och tyg. Men det hela beror ju på var du bor (detta var i Sthlm) och vilket tyg du köper.

• A-S

Min går på 4300:- inkl. tyg och övrigt material. Enkel klänning i thaisiden, båtringad i hals och litet släp. Sömmerskan håller till i Orusttrakten...

Låter ju bra mycket billigare om du kan hitta en sömmerska som är under utbildning...

/Lycka till!

• Brud i Augusti

Hej Försommar04,

Jag betalade 5 500 kronor hos Beatrice Sjöberg i Stockholm. Tyget, slätt thaisiden (oyster), köpte min blivande i Thailand.

Klänningen är otroligt vacker och jag ser fram emot att bära den om drygt tre veckor!

Bea sydde också upp min systers tärnklänning i samma tyg, fast syrén. Det kostade 3 000 kronor.

Det är mycket värt att känna sig bekväm med sin sömmerska!

Kram Sanna

• Puma

Hej!
    Jag har sytt upp min klänning i Göteborg och betalade totalt 3870kr!
    Sömmerskan tar 2000kr i grundpris för att sy brudklänning - är det en avancerad modell tar hon nog mer.
    Min klänning är mkt enkel med chiffongärmar och satäng i själva klänningen.

• Jonna i stormen

Puma, vilken sömmerska var det?

• Puma

Wertis Atelje på Olivedalsgatan.
    IngaLill Andersson heter hon.
    :)

Svar på tråden Kostnad att sy upp klänning?