• 090829

    Efternamnsbyte på barnen ?

    Hejsan!
    Jag skulle verkligen behöva lite hjälp!

    Jag och min sambo ska gifta oss den 29 augusti och sitter nu och fyller i hindersprövningen som ska skickas in och kom då på det här med namn...

    Det är så att jag har en son sen tidigare med mitt efternamn och så har vi en dotter tillsammans som har sambons efternamn som mellannamn och mitt efternamn.
    Tanken är att jag ska byta till sambons efternamn men hur gör vi med min son? Jag är ensam vårdnad om honom så behöver hans pappa endå fylla i något och gör vi "rätt" som sätter min sambos efternamn på sonen? Jag vill inte att sonen ska ha mitt efternamn själv utan då lägger jag bara till sambons efternamn. Krångligt det här och jag hoppas ni förstod vad jag menar.
    Ha en fortsatt trevlig kväll =)

  • Svar på tråden Efternamnsbyte på barnen ?
  • sbej

    Halloj! Jag är i nästan samma sitts...våran gemensamma son heter redan som min sambo, men min andra son heter som sin pappa. Då han bor hos oss hela tiden förutom varannan helg så tycker jag att det inte känns mer än rätt att han ska heta lika som övriga familjen! Var fixar man papper för detta? Tänkte lägga till vårat efternamn efter det han redan har.

  • 090829

    God morgon!
    När jag skrev under hindersprövningen igår så fanns det en lapp på baksidan där det stod något i stilen med att namnet måste vara klart senast i samband med vigseln..jag förstod inte riktigt. Någon som kanske vet bättre ? =)

  • emertin

    Man kan skicka in lappen om namnändring (din och sambons) tidigt och det kommer inte att ändras förrän dom fått in pappren om vigeln från kyrkan... Det är i alla fall så jag förstått det.

    När det gäller barnen så jag har förstått det som att det ändras "direkt" när dom fått in pappret, med lite handläggningstid förstås.

    Vår son och jag har samma efternamn men nu ska vi byta till min blivande mans efternamn istället.... känns lite läskigt

  • SkogsNorpan

    Jag är ganska säker på att om dina barn ska byta till din nyas efternamn måste deras pappa godkänna det, det räcker inte att bara du tycker att de ska heta så.
    Det räcker inte ens att du har ensam vårdnad för att få byta efternamn på barnen!

  • 090829
    emertin skrev 2009-06-30 11:40:36 följande:
    Man kan skicka in lappen om namnändring (din och sambons) tidigt och det kommer inte att ändras förrän dom fått in pappren om vigeln från kyrkan... Det är i alla fall så jag förstått det.När det gäller barnen så jag har förstått det som att det ändras "direkt" när dom fått in pappret, med lite handläggningstid förstås. Vår son och jag har samma efternamn men nu ska vi byta till min blivande mans efternamn istället.... känns lite läskigt
    Tack! Då är jag med ! =)
    Fortfarande lite osäker på hur vi ska göra med efternamnen.
  • Sommarfia

    Samma för oss... Det finns blanketter på Skatteverkets hemsida att fylla i om namnbyte. För att min son ska kunna få min blivande namns efternamn krävs dock att mannen skriver under och godkänner det - och det kan han inte godkänna förrän vi är gifta. Så det gick att skicka in ansökan om mitt efternamnsbyte, men vi kan inte skicka in om byte för min son förrän efter bröllopet.

  • 090829
    SkogsNorpan skrev 2009-06-30 11:44:16 följande:
    Jag är ganska säker på att om dina barn ska byta till din nyas efternamn måste deras pappa godkänna det, det räcker inte att bara du tycker att de ska heta så. Det räcker inte ens att du har ensam vårdnad för att få byta efternamn på barnen!
    Aha okej. Jag får ta och kolla upp det ordentligt innan jag ringer hans pappa. Tack !
  • 090829
    Sommarfia skrev 2009-06-30 11:45:43 följande:
    Samma för oss... Det finns blanketter på Skatteverkets hemsida att fylla i om namnbyte. För att min son ska kunna få min blivande namns efternamn krävs dock att mannen skriver under och godkänner det - och det kan han inte godkänna förrän vi är gifta. Så det gick att skicka in ansökan om mitt efternamnsbyte, men vi kan inte skicka in om byte för min son förrän efter bröllopet.
    Behövde din sons pappa skriva under något?
  • Sommarfia

    Jag har enskild vårdnad och kommer inte att höra med sonens pappa om han godkänner namnbytet - av många skäl men rent praktiskt främst för att han inte bor i Sverige, går inte att få tag på osv osv osv. Men han behöver inte heller göra det! Om jag nu har förstått det hela rätt. Jag skickade ju in papper på namnbyte för sonen och fick tillbaks dem, med den enda reservationen att vi först behöver vara gifta för att blivande mannen måste godkänna att min son tar hans namn! De skrev alltså inget om att sonens pappa måste godkänna det hela. Tror inte det är så när man har enskild vårdnad.

Svar på tråden Efternamnsbyte på barnen ?