• Götaplatsen

egen präst - betala?

Jag ska gifta mig i en kyrka men har en bekant som är präst och skall viga oss, han hör dock till ett annat stift. Är det någon som vet om man brukar betala något mm? Vad är brukligt?

Hälsn E

• Svar på tråden egen präst - betala?
  • RebeckaEhlin

Hejsan!

Betalning får präster absolut inte ta emot. det ordnar stiften emellan sig!

Ev. att du kan få betala reskostnader men han får ju sin odinarie lön..

• Götaplatsen

Tack för svaret! :)

• Jeez

Det stämmer att församlingarna clearar mellan sig MEN det gäller inte med nödvändighet om man plockar med sig präst från ett ställe till en annan kyrka.

Dock får man som präst egentligen inte sälja kyrkans "uppgifter".

Det bästa är att du pratar med er präst om hur det ordnar sig för honom ekonomiskt. Man kan fråga församlingen om de kan tänka sig att avlöna honom, men de brukar ju ha präster som erbjuds som de redan avlönar, så det brukar inte gå.

• Hemlig2009

Vi hade en släkting till min man som vigde oss. Vi frågade om han ville ha någonting "för besväret". Hur ska man annars få reda på något?

Han sa bara att han gjorde detta för att han ville det och inte för att få betalt. Vi skickade ett blombud någon vecka efter bröllopet och vi fick ett sms där det stod att han blev jätteglad över buketten.

• Pingstdagen2010

Om man gifter sig i en annan kyrka än sin hemförsamling. Skickar församlingen en räkningar för präst, kantor och vaktmästare till din hemförsamling. Om du plockar med dig en präst från din hemförsamling får han betalat. Men om du tar en helt annan präst får han inget betalt. Min systers man ska viga oss och han får ingen lön, eftersom han inte jobbar i vår hemförsamling. Jag tycker att du kan ge er präst en fin blomsterbukett eller en fin present, som betalning. Det är inte fel, eftersom han ställer upp gratis på sin fritid.

Svar på tråden egen präst - betala?