• tågjäntan

Sånger till barnvälsignelse

Vi ska ha barnvälsignelse till hösten. Jag har bestämt mig för att sången Konungabarn ska sjungas. SEdan skulle jag vilja ha en till. Jag har hört några stycken men kommer inte i håg vad de heter eller hur de går.
    Är det någon som har några tips? VArt kan man i så fall få tag på noter?

• Svar på tråden Sånger till barnvälsignelse
  • tågjäntan

Inga inne en sådan här fin dag?

• galaxen

Han gungar så fint när han bär dej mitt barn
    Han går på så mjuka sandaler.

Detta är bara en strof ur en sång av Margareta Melin.
    Kolla med www.notpolen.se

• Moirie

Vad är en barnvälsignelse? *nyfiken*

• tågjäntan

En barnvälsignelse har man i frikyrkan i stället för barndop. (En del frikyrkor har både barndop och barnvälsignelse och det är upp till föräldrarna att bestämma. Svenska kyrkan döper vuxna om de inte är barndöpta.)
    Pingstkyrkan är ett av de samfund som bara har barnvälsignelse. Tanken är att personen ska få bestämma själv när den blir vuxen om den vill följa den kristna tron eller inte.
    Rent praktiskt så får föräldrarna komma fram. Prästen/pastorn pratar lite. Han/Hon får hålla barnet och sedan ber prästen/pastorn m.fl. för barnet och familjen. Precis innan eller efter så sjunger en solist/duett eller liknande en sång till barnet. I vårt fall önskar jag ha två sånger. Det kommer även bli familjegudstjänst.

• Lillaråsa

Det gåtfulla folket!!! Älskar den!

• galaxen

En annan fin liten sång är /: Välsigna alla barn käre Gud
    Välsigna alla barn på jorden:/
    Dom som har det bra som vi
    och dom som har det svårt
    Dom som vet att du är Gud
    och dom som inte vet.
    Välsigna alla barn ....

• passionsblomman

*Du vet väl om att du är värdefull

*Himlen måste sakna en ängel

*Älska mej för den jag är

*Din blomstrande äng

• tågjäntan

Du vet väl om att du är värdefull...
    Den är fin och jag funderade på att ha den som unison sång/psalm.
    Fler tips?

• Babajaga

Gåtfulla folket, så klart! Den är jättefin och har en melodi som de flesta känner igen!

• tågjäntan

Den är väldigt fin, men jag vill ha en sång med ett mer kristet perspektiv, där det typ är tydligt att Gud varit med från början och kommer välsigna och omsluta barnet.
    (Iofs kan jag inte Gåtfulla folket utantill, men jag har för mig att det är en mer "profan" sång, även om den är väldigt fin sång för det.)

Svar på tråden Sånger till barnvälsignelse