• MIM

göra eget korsord??

Hallå där!

Varför sitter ni inne en så vacker dag som denna? Va? Varför går vi inte alla ut i det vackra vädret....

Jag kan ju passa på att ställa en fråga när jag ändå håller på.
    Jag ska göra ett festprogram till min vänners bröllop och skulle vilja sätta in ett korsord med koppling till dem.

Men hur gör man? Finns det nåt smart program på nätet som man kan använda och göra sitt eget korsord eller måste man göra det för hand och sen scanna in det?

Det äe ju alltid bra att kunna göra så mycket som möjligt direkt i datorn tycker jag, men korsord har jag aldrig gjort förut...

Tacksam för hjälp och tips...

MIM

som snart ska gå ut och sätta sig på en uteservering och äta och dricka något gott!

• Svar på tråden göra eget korsord??
  • Jennifer E

Varför sitter du inne själv? Uteservering låter nice, funderar på att följa ditt exempel. Bättre än att sitta inne!

• lillaEgo

I jjjjymden finns allt. Kolla här:

hem.passagen.se/ulf.fransson/steg1.htm

Jag har gjort nåt liknande ett korsord, men eftersom det verkligen var "skitsvårt" att få ihop orden bra (med bestämt tema) så gjorde jag mer som en ordfläta.

Så här ungefär:

SKOLPOLIS
    O A S
    M M T
    M P E
    A F R
    R O B
    T A
    N
    D

Jag använde mig av en kort kärleksvers. Nystade in bokstäverna från versen i ord som var svar på frågor om oss. Själva versen är menad att träda fram efter korrekt svar på frågorna.

Förstår Du nåt.....eller inget av hur jag menar?

• MIM

Alla tips mottages tacksamt, även de kryptiska.....

Jag har kollat på hans sida och tyckte att det verkade lite lurigt. Jag hade hoppats på någon enklare metod, men det kansk inte finns....

Nu ska jag gå ut i solen.
    Vi hörs i morgon

MIM

• Bröllopstokiig

SKOLPOLIS
    O  A   S
    M  M   T
    M  P   E
    A  F   R
    R  O   B
       T   A
           N
           D

• lillaEgo

*asg*
    Jag lägger ner mina försök att illustrera en förklaring.

• Lilla Ida

lillaego:jag tror jag fattar!

• Kalas

www.puzzlemaker.com, där gjorde vi vårt korsord. Tänk bara på att det inte är en svensk site så det kan bli lite tokigt om man har med ord som innehåller å, ä, ö...

• Bröllopstokiig

puzzlemaker verkar vara ett bra program och jag hade inga problem att använda åäö. Jag har inte provat så mycket än men ändå...

Kul, det verkar som om det kan bli ett korsord.

Nån mer som har en korsordssida? Kanske på svenska?

MIM

• Kalas

Mim, det beror nog på var orden hamnar, man kan ju ha tur. För oss funkade det ibland, men ibland blev det helskumt.
    Men i förklaringarna är det ju inga problem med dessa bokstäver. Jag tyckte det var så kul att göra kordord med puzzlemaker så nu har jag gjort en hel hög...

• Ellte

Jag tycker det ser gôrskoj ut! :D Kostar det nåt att bli medlem eller?

• Ellte

Det gick ju bra utan att skaffa konto ser jag nu... :D

• Blivande präst

Går alldeles utmärkt att använda MS Word annars. Är bara att skapa en tabell med rutor i rätt storlek...

• JennyToo

Jag håller på med en ordfläta i Word, korsord blev lite för svårt. Har gjort som Claus föreslår; skapat en tabell. Det funkar jättebra.
    Vi har tänkt göra den i storformat och sätta upp på väggen, så får gästerna roa sig med att lösa det under kvällen. Vi ser till att det blir frågor som inte alla kan svara på, utan alla får hjälpas åt.

Svar på tråden göra eget korsord??