• Yoijo

Lär mig om diamanter

Vandrande runt här och misstänkte lite smått att det började närma sig förlovning. Såg framför mig en slät guldring på mitt vänstra ringfinger och blev mäkta förvånad när jag förra helgen fick svara jag på frågan om jag ville gifta mig och sedan öppnade smyckesasken och den innehöll en STOR diamant. Min fästman är inte svensk.

Vet verkligen ingen ting om diamanter och tycker inte att det hjälper så jättemycket att läsa på internet. Har fattat det som att kvaliten bestäms av hur måna karat diamanten har, slipningen, klarheten och färgen. Vilket av dessa är viktigast för att det ska vara en "bra" diamant? Vad kostar egentligen diamanter av olika karat? Vad vill man helst ha för diamant?

Och sen har jag ett problem... jag ska få designa ringen själv. Har läst mig till att det inte får vara gult guld utan måste vara en "vit" metall som framhäver diamanten. Läste också att man måste tänka på att diamanten inte ska skymma framtida vigselring. Vill ju inte heller tappa diamanten så det måste vara något stabilt. Har egentligen aldrig varit något för ringa med utstående grejer på och är lite rädd att jag kommer att fastna med min diamant. Diamanten är rund. Någon som har förslag på hur ringen ska se ut?

Jag hoppas verkligen att det finns någon där ute som kan hjälpa mig i denna förvirring. Vill ju verkligen veta vad det är jag fått så att jag kan uppskatta den, även om jag aldrig skulle ha kommit på tanken att lägga så mycket pengar på en förlovningsring själv.

• Svar på tråden Lär mig om diamanter
  • Mörk Ängel

Det man helst vill ha är väl en diamant som är av färgen River (annars är TW det man strävar efter), VVS (väldigt små inneslutningar) och karaten är ju storleken på diamanten (vikten?).

När jag pratade med guldsmeden menade han att färgen är det viktigaste, men allt är en bedömingsfråga. En guldsmed kanske menar att diamanten är TW/VVS medan den andre säger att det är en W/VS.

Huruvida diamanten framhävs eller inte av rött guld är förmodligen en tolkningsfråga. Nog framhävs den mer av en ring i rött guld, men däremot glittrar/blingar den mer i en ring av vitt guld där den å andra sidan har en förmåga att försvinna en aning vad det gäller att urskilja diamanten från ringen.

Att diamantringen/enstensringen inte ska skymma vigselringen (i Sverige förlovningsringen) är även det en smakfråga. Har man bara en enkel slät ring som förlovningsring så gör det kanske inte så mycket om den skyms lite. Gå efter din smak, vad tycker du är snyggt? Vad tycker du är praktiskt?

Grattis till förlovningen!

• Yoijo

Tack så mycket för svaret. På mitt certifikat står det att färgen är tinted white. Är det samma som TW och då den bästa färgen?

Någon mer som vet något om diamanter där ute och har förslag på en passande ring till min diamant?

• Yoijo

Tack för adressen till hemsidan. Den svarade på många frågor. Nu vet jag att min diamant inte har den bästa färgen... men jag är glad ändå:)

• Mörk Ängel

Klart du ska vara glad ändå!

• Mörk Ängel

Vad är Tinted White för något? Aldrig hört talas om.

• Yoijo

Tinted White är visst samma som färgen I om jag fattat det rätt. Den färgen ligger typ i mitten av skalorna med färger på diamanten.

• J D
    Yoijo skrev 2009-06-24 08:41:29 följande:
    Tinted White är visst samma som färgen I om jag fattat det rätt. Den färgen ligger typ i mitten av skalorna med färger på diamanten.
    Jag har själv läst på en hel del om diamanter inför mitt diamantköp och I är verkligen helt OK. Själv prioriterar jag slipning och karat framför färg och klarhet (och jag vet att det finns fler här på BT som har samma prioriteringar vilket man inte kan tro med tanke på att alla är så obsessed med att bara ha bästa av allt-vilket eg. inte är nödvändigt för att det ska se bra ut).

Jag har J i färg på min diamant och den ser verkligen vit ut. Har en bild på min färdiga ring i galleriet även om färgen säkert inte framträder helt klart där eftersom det är så svårt att fota ringar.

• Epicene

Håller helt med om att slipningen är det viktigaste då den skall reflektera ut ljuset. många amerikanska sidor har bilder på sina diamanter som man kan titta på i lupp tex www.jamesallen.com där kan du även titta på olika ringfattningar när du valt diamant.
    lycka till

• Divina73

Håller helt med om att det är slipningen som är mer avgörande. Jag och min sambo valde min diamant till förlovningsringen och den är av färgen I men slipningen är fantastisk en sk rysk slipning som gör att min sten har en lyster som inte går av för hackor och det är precis det som är det viktigaste, att stenen kan återge ljuset det är det som gör att den glittrar och sprakar - helt enkelt ser levande ut;) Nu är det ju oerhört svårt att bedöma en slipning som vanlig dödlig men min älskade hade uppenbarligen öga för det och det är jag glad för!

J D skrev 2009-06-24 09:38:23 följande:

Jag har själv läst på en hel del om diamanter inför mitt diamantköp och I är verkligen helt OK. Själv prioriterar jag slipning och karat framför färg och klarhet (och jag vet att det finns fler här på BT som har samma prioriteringar vilket man inte kan tro med tanke på att alla är så obsessed med att bara ha bästa av allt-vilket eg. inte är nödvändigt för att det ska se bra ut).

Jag har J i färg på min diamant och den ser verkligen vit ut. Har en bild på min färdiga ring i galleriet även om färgen säkert inte framträder helt klart där eftersom det är så svårt att fota ringar.
Svar på tråden Lär mig om diamanter