Lär mig om diamanter
Vandrande runt här och misstänkte lite smått att det började närma sig förlovning. Såg framför mig en slät guldring på mitt vänstra ringfinger och blev mäkta förvånad när jag förra helgen fick svara jag på frågan om jag ville gifta mig och sedan öppnade smyckesasken och den innehöll en STOR diamant. Min fästman är inte svensk.
Vet verkligen ingen ting om diamanter och tycker inte att det hjälper så jättemycket att läsa på internet. Har fattat det som att kvaliten bestäms av hur måna karat diamanten har, slipningen, klarheten och färgen. Vilket av dessa är viktigast för att det ska vara en "bra" diamant? Vad kostar egentligen diamanter av olika karat? Vad vill man helst ha för diamant?
Och sen har jag ett problem... jag ska få designa ringen själv. Har läst mig till att det inte får vara gult guld utan måste vara en "vit" metall som framhäver diamanten. Läste också att man måste tänka på att diamanten inte ska skymma framtida vigselring. Vill ju inte heller tappa diamanten så det måste vara något stabilt. Har egentligen aldrig varit något för ringa med utstående grejer på och är lite rädd att jag kommer att fastna med min diamant. Diamanten är rund. Någon som har förslag på hur ringen ska se ut?
Jag hoppas verkligen att det finns någon där ute som kan hjälpa mig i denna förvirring. Vill ju verkligen veta vad det är jag fått så att jag kan uppskatta den, även om jag aldrig skulle ha kommit på tanken att lägga så mycket pengar på en förlovningsring själv.