• Anonym

Det är Robin Hood jag vill ha!

Har ni några finfina idéer till en hippa som ska vara med temat Robin Hood eller något annat som passar till bågskytte.
    Hur skulle man kunna börja dagen lite grabbigt för att sedan bli mer kvinnliga mot kvällningen.
    vi har tänkt gå från femkamp via bastubad till sminknig och sen middag.

Vill jättegärna ha hjälp med att knyta ihop dagen med små uppdrag inom temat.

Täcknamn Lille John

• Svar på tråden Det är Robin Hood jag vill ha!
  • Jema

Hej Anonym!
    * Klä ut er allesammans i Robin Hood kläder och låt kanske den blivnade bruden sy sina egna kläder.
    * Robin Hood är ju mannen som stal från de rika och gav till de fattiga. Kanske skulle man kunna hitta på något kul uppdrag inom det? (kanske sälja några små prylar så som blommor, grönsaker mm och skänka pengarna till hemlösa eller annat ändamål)
    * Skattjakt. Gör en skattkarta (skrivet på ett naturfärgat papper som är bränt i kanterna). Där kan hon kanske få hitta en lite present eller "guldpengar" som hon kan få användning av vid ett senare tillfälle.
    * Dom befinner sig ju också en hel del i skogen. Där kanske man kan hitta på något så som t.ex en picknick vid en sjö med några näckrosor i. (näckrosorna påminner mig om då Marion får en ring av Robin Hood)
    * Andra saker än bågskytte som skulle passa till 5-kamp är t.ex dragkamp, hästskokast, skottkärrerally, hoppa säck mm.
    Hoppas att det kunde vara till någon hjälp i alla fall.

Lycka till!
    Jema

• Smulpajen

Ooooodeladee, ooodeladee, hoppsan vilken dag.

• Såsan

Låt henne fylla i en deklarationsblankett (den svåra varianten) med fel hand och om hon klarar det kan hon "Prisa Gud, för här kommer skatteåterbäringen!"

• Smulpajen

*ler* Allvarligt talat är det en jättekul idé med den typen av tema på möhippan. Stor eloge.

• Vackra Maj

Hi, hi kommer bara att tänka på den där historien i pinsamma bröllopsberättelser tråden....:D Kan inte släppa det riktigt...

Men det var en ql idé! Hmm....idér, idér....usch jag är inge bra på sånt.... en Sir Väs strumpa kanske? Ha, ha nej jag vet inte ska skriva mer om jag kommer på något....

• Forsberg

Hej!

Hade precis en möhippa för min svägerska. Vi började med femkamp på ett ställe som hette Joy Center,ligger i Hässelby.
    Där körde vi:
    Yxkastning
    Pilbåge
    Blåsrör
    stockduell
    Fyrhjuling, som grenar.Men sen körde vi även paintboll.
    Superkul! Kostade 400:-/pers och så hade vi picknicklunch igräset innan painbollen. Vi var där ca kl 11.30 till ca kl 14.30.

sen körde vi relax och sen middag på tailändka Sabai sabai och Party.

• Anonym

Lille John här....

Tack för de fina tipsen, det där med skattjakt tror jag att jag ska sätta mig och fundera på. Gulnat papper med ett stort rött kryss på...

Jag kan inte heller sluta tänka på jodiladi, jodiladi sången som ingångsmusik.... Det är bara för roligt.

Tänkte faktiskt använda sången som truddelutt, signaturmelodi, för möhippan.

• Anonym

Vad tror ni förresten om att använda robin hood temat för att börja dagen som Robin hood, frilufts människa, ganska mycket pojkflicka, som hon är...

Och sen ha små uppdrag som under dagen kommer att göra henne mer till marion. Läste i tidigare trådar och fick tipset att göra en egen krona, man kan också tjäna ihop poäng för att kunna byta utstyrsel från robinhood kläder med fjäder i hatten till marion kläder, söta, prinsesslika och med sin egen krona på huvudet.

Funkar det eller känns det för töntigt?

Lille John

• Linnie

Först och främst: Kanonidé! Riktigt skojigt!

Du vill ha något "grabbigt". Hur tuff är bruden? Min sambo är med i SCA, och slåss i medeltida rustning. Det har varit ett antal svensexor där brudgummar klätts i rustning och blivit bankade på. Kanske något för en häftig brud? Så här ser det ut:
    www.tintagel.nu/lajv/galleri/sca2/visbyx6.jpg
    (Min älskling i svart tunnhjälm, den andra är en tjej!)
    www.nordmark.org kan du leta reda på en lokalförening.
    Ev. kan man ju samköra med svensexan en bit och låta brudgummen få slåss för sin brud...

Annars kan hon ju få hedra den höviska kärleken och skriva en ballad/ett poem till sin blivande. Kanske något som kan framföras till en melodi från Disneyfilmen? Glöm inte bort att filma henne när hon sjunger.

Lista figurer i Disneyfilmen och låt henne välja vänner och bekanta som hon tycker påminner om dessa. Skriv ner hennes motiveringar och använd på något kul sätt på bröllopsfesten (som underlag för ett tal?) Man kan ju vara snäll och skippa de mindre snälla figurerna.

Ni kan också köra middagen i medeltida stil.

• Princess

har last denna trad med mycket spanning och trott att till 10 % kanske det var mig det handlade om...

men eftersom jag inte ar pojk flicka sa inser jag att det inte kan vara jag.

Lyckans ost som far vara med om de dar forslagen!!!

• Anonym

Linnie, tack för tipsen
    Tyvärr är sexan en vecka innan hippan så det blir svårt med samkörningen.

Ett poem eller en sång hade vi tänkt på men det är ju sant att man kan göra det med melodin från filmen.

Och det är ju en jättebra grejj att hon ska dela ut rollerna i filmen till olika bröllopsgäster.

Ska genast gå hem och hyra filmen och kolla vad man kan göra mer....

Skulle behöva hjälp med vad man kan äta, verkar lite komplicerat att helsteka en gris på fri hand och jag vet sedan tidigare att det är väldigt dyrt att hyra in någon som gör det om man inte är väldigt många gäster.

Vi ska ha picknick på dagen och hemma middag på kvällen. Vad kan vara robin hood vänliga tillbehör?

Lille John (som ska hem och fila på sin utstyrsel... ska ut i skogen och knycka en stock att slåss med....)

• Linnie

Lille John--> Titta på vår hemsida www.tintagel.nu/lajv . Under "Mat" finns recept och sådant. På sidan finns också boktips, bilder och många bra länkar. Hoppas att du hittar något användbart!

• Anonym

Tack för tipset Linnie, men varjen jag eller bruden är så väl insatt i lajvets värld och därför känns det lite konstigt att köra så hårt på det spåret.

Finns det någon annan som har några tips på vad man kan göra för att få sin picknick lite mer robin hood inspirerad?

Lille John

• Jennifer E

Ja! Se tråden "pinsamma bröllopshistorier", det är så kul! Kanske kan vara ngt?

Svar på tråden Det är Robin Hood jag vill ha!