• Superskrutt

Hur många tärnor är ok?

Hur många tärnor tycker ni är ok på ett kyrkobröllop? Jag har egentligen tänkt att ha två stycken, dels min bästa vännina, och sen min vännina som jag var väldigt nära för tio år sen. Vi har alltid sagt att vi ska vara tärnor på varandras bröllop, och det skulle bli väldigt märkligt att inte fråga henne. Dock så har jag två andra som jag har umgåtts väldigt nära i många år som jag gärna skulle vilja ha framme vis alltaret också, men då blir det ju fyra stycken totalt!! Hur skulle ni tycka att det såg ut?

• Svar på tråden Hur många tärnor är ok?
  • Milla84

Man får ha precis hur många man vill =)
    Jag har varit på bröllop med både 1 och 3 och fler tärnor det behöver inte verka nåt konstigt med det alls!

• La Kay

jag kommer ha två. resten av mina vänner som jag vill hedra kommer jag ge vissa "uppdrag", som toastmadam/värdinna för den som jag vet har mest ordningssinne. andra kommer få hjälpa till i kyrkan med program och risstrutar, etc. det är så himla mkt att hålla reda på så ju fler så hjälper till och får ansvar för vissa bitar underlättar för bruden känner sig dessutom hedrade med att få hjälpa till. och jag kommer dessutom inleda helgen med middag för bara oss.
    jag var själv en bland flera tärnor förra året och vi alla hade fått speciella uppdrag.
    vissa som inte "får plats" i detta arrangemang kan man ju uppmuntra till att hålla tal t.ex. då känner de ju att de är speciella för en. dessutom är det ju upp till oss brudar att involvera våra vänner i planering och att bolla ideer, det ger en stor känsla av att som vän vara speciell för bruden.

• Nippran

Vi kommer att ha en tärna, en marskalk och två näbbar.
    Du kan ha precis så många du vill.
    Håller med La Kay att du kan ge de andra speciella uppdrag för att få dem till att känna sig utvalda ändå.

• I och H

jag ska ha fem st! jag tycker att det är ganska ok

• UBW

jag kommer förmodligem att ha två tärnor. Varken jag eller någon i min vänkrets är särskilt vana vid bröllop (jag är den första som gifter sig) så jag vet inte vad som är kutym. Men de här två är mina bästa vänner så därför känns det naturligt att ha det så.
    Gör som du själv vill! Jag tror att alla som blir tillfrågade skulle känna sig hedrade.
    Kanske att man ska tänka på att det blir jämt fördelat, så att du har lika många (kan diffa lite) tärnor som han har marskalker.

• ElMac

Klassikern i USA är väl 5 tärnor? Men hrä i sverige är det nog "vanligast" med 1 eller 2, men man gör ju som man vill :)

• majzan79

på vårat kommer det vara 2 näbbar, 2 tärnor och 2 marskalk...så man kan vara hur många som helst=) hihihi.. Lycka till alla!!

• puppis

Vi var egoistiska och hade inga tärnor och ingen best man... Det var härligt att få focus på OSS två som par!

• UBW

Traditionen i Sverige är väl att man inte har tärna?

• passionsblomman

Nej. Tärna är visst tradition och marskalk och brudnäbb.
    Däremot inte bestman.
    Och det har i Sverige inte varit vanligt med en hel massa tärnor, utan det har varit en eller möjligen två förr. Nu går det mer och mer mot det amerikanska och där kan det ju vara en halv by som är tärnor...

Hur många man vill ha och varför får man ju fundera ut själv.

UBW skrev 2009-06-22 23:22:24 följande:
    Traditionen i Sverige är väl att man inte har tärna?
  • madeleine 28

vi har 5 tärnor och 2 bestmen och jag tycker att det ska bli jättekul med ett stort fint brudfölje

• soffi73

Jag tycker man bör se det lite i relation till hur stort eller litet bröllop man har.Att ha 5 brudtärnor pa ett bröllop med 40-gäster kanske ser lite konstigt ut, har man däremot kanske över 100 gäster kanske det ser mer proportionellt ut att ha flera tärnor/ marsalkar . Vi har 85 gäster och jag har 2 brudtärnor + blomsterflicka och min kille har 2 marsalkar + best man. Men i grund och botten sa väljer ju var och en själv vad man vill ha.

• shakynose
    passionsblomman skrev 2009-06-23 00:23:30 följande:
    Nej. Tärna är visst tradition och marskalk och brudnäbb.Däremot inte bestman.Och det har i Sverige inte varit vanligt med en hel massa tärnor, utan det har varit en eller möjligen två förr. Nu går det mer och mer mot det amerikanska och där kan det ju vara en halv by som är tärnor...Hur många man vill ha och varför får man ju fundera ut själv.
    Jo, där jag kommer ifrån så har det varit vanligt med stora brudföljen! Har sett flera bildbevis både på målningar och gamla foton. Där var verkligen halva byn med i tåget!
    Folkligt har man inte använt ordet "marskalk" så länge heller utan det har hetat "brudsven" och "brudpiga".
  • shakynose

Alltså "marskalk" och "tärna" är båda relativt nya modeord i jämförelse. Borgerliga uttryck om man så vill...

• Superskrutt

Tack för era kommentarer. Jag tror att jag kommer att ha fyra stycken tärnor nu :)

• allehanda

Om man ser till de bröllop jag jobbat på i år( det är rent tokigt vad folk gifter sig i år)så har man oftast inte alls tärna eller marskalk, däremot så snackas det mycket om tärnor när brudparen är på besök i kyrkan inför vigseln men tydligen så ändras planerna.
    Tänk bara på att de stackarna inte behöver ha de fulaste klänningarna man kan hitta, värsta än så länge var brunbeiga med mörkare mönster i.

Svar på tråden Hur många tärnor är ok?