• Elena82

Måste man?

Måste man ha möhippa och Svensexa innan man gifter sig? Killen vill ha svensexa, visst det är okej för mig, men det känns ändå inge bra för jag har inte så många kompisar här. Har ju bara 1 tjejkompis och det kanske inte är så kul att ha möhippa på bara 2 personer, nån som har erfarenhet av det? (är ganska nyinflyttad) medans killen har en hel del kompisar här.

• Svar på tråden Måste man?
  • strinpan

Har du inga andra vänner som är bjudna på bröllopet som kan tänkas resa en bit för att delta på din möhippa? Vad som helst kan ju hända

• källerudd

Men det kan väl bli en jätte mysig möhippa..Åk på spa ni två tex massage, ansiktsmask lite olika behandlingar, ät god mat lite vin..ja tex Kan väl bli jätte mysigt..och varför inte bjuda in några av dina andra vänner eller har de jätte resväg??

Tror ni kan få en jätte mysig möhippa

• strinpan

Finns inga måsten, man får bestämma helt själv. Möhippan och svensexan är ändå svår och bestämma över då det oftast är en överaskning

• Elena82

Det är en ganska lång resväg för mina gamla kompisar, tyvärr. Men det källerudd skrev lät ju jätte trevligt, men sen beror det ju lite på vad min enda kompis här i stan hittar på, om det nu blir så att det blir möhippa å svensexa.

• La Kay

hej,

jag sitter lite i samma båt. jag är också nyinflyttad, men har många bra kompisar på jobbet. för min blivande är det likadant, fast han har inte lika många kompisar här, mest där han bodde förut.
    jag har två kollegor som gifte sig i våras och för den ena blev det en väldigt improviserad möhippa, lite curling och sen knyt hemma hos en av kollegorna. lugnt och mysigt, men inget speciellt.
    för den andra hann ingen ordna ngt pga en massa tjänsteresor och annat. det är väldigt få av oss som jobbar tillsammans som kommer härifrån så det är nog ganska förståeligt att det inte blir organiserat än så. kollegor är en sak och nära vänner från förr är en annan.
    jag gifter mig i februari och räknar inte med någon speciell möhippa. med det är ju inte vi som brudar som tar inititivet utan det är väl tärnan(orna) som ordnar det med övriga kompisar.
    jag reste till frankrike förra året för min bästa väns bröllop. hon hade givit oss tärnor en lista på alla de som hon ville ha på hippan så var det upp till oss att kontakta alla och organisera allt. det visade sig att intresset var ganska svalt hos hennes gamla kompisar och att vi som stod närmare henne var mkt mer engagerade. hon blev nog lite ledsen när hon förstod att intresset var sådär när det gällde att fixa och engagera sig. många vill gå på fest och ha kul, men alla vill inte ordna och ta sig tid att planera.
    mitt förslag är väl att du föreslår för din värdinna och övriga kompisar hemifrån att ni samlas för en god middag och en massa gott vin så får man se hur kvällen utvecklar sig. askul party på någon klubb, eller mer lugnt och en massa tjejsnack. allt är ok. om du har en cool inställning till det hela så avlastar det nog din kompis också som kanske känner press på att anordna ngt storslaget.
    hur låter det?

• passionsblomman

Det är ju faktiskt rent krasst så att det är inget du är med och besämmer om DU ska ha eller ej. Det är helt och hållet en sak för dina vänner och bekanta att ordna om de vill och har möjlighet.
    Ingen självklarhet och inget krav.

Om det är så få i din omedelbara närhet, är väl risken/chansen/sannolikheten stor att det inte blir så mycket hippa, men å andra sidan kanske du bli totalt överraskad.

Jag hade inte bivit förvånad om det inte blev ngn för mig, så utspridda som mina vänner är.

• källerudd
    passionsblomman skrev 2009-06-21 21:34:04 följande:
    Jag hade inte bivit förvånad om det inte blev ngn för mig, så utspridda som mina vänner är.
    Samma här...jag är nyinflyttad där jag och min sambo bor nu, har en nyfunnen vän här...och restens pridda vind för våg lite var stanns..så räknar inte heller med något
  • annafogel

är i samma sits typ. de flesta tjejer som jag känner här är min killes kompisars tjejer.så inga jag direkt umgås med. men till min förvåning har jagg fått veta att jag faktiskt ska få en hippa =) så man vet aldrig!

• Hemlig2009

Jag åkte 50 mil för en möhippa förra helgen, inget konstigt med det ju. Så bara för att man inte bor kvar i samma stad som gamla vänner betyder inte att man inte får en möhippa. Kanske du får ett mystiskt brev och en tågbiljett till din gamla hemstad en lördagsmorgon, man vet aldrig.

• allehanda

Jag hör till dom som vackert får välja att ha råd med att vara på bröllopet ELLER möhippan och då är valet riktigt enkelt för mig, det blir bröllopet.
    Passionsblomman har helt rätt, ingen kan/skall förvänta sig en möhippa/svensexa det är något vännerna fixar i mån av tid, engagemang och pengar. Det är en myt att det är tärnan som ordnar detta.

Svar på tråden Måste man?