hej,
jag sitter lite i samma båt. jag är också nyinflyttad, men har många bra kompisar på jobbet. för min blivande är det likadant, fast han har inte lika många kompisar här, mest där han bodde förut.
jag har två kollegor som gifte sig i våras och för den ena blev det en väldigt improviserad möhippa, lite curling och sen knyt hemma hos en av kollegorna. lugnt och mysigt, men inget speciellt.
för den andra hann ingen ordna ngt pga en massa tjänsteresor och annat. det är väldigt få av oss som jobbar tillsammans som kommer härifrån så det är nog ganska förståeligt att det inte blir organiserat än så. kollegor är en sak och nära vänner från förr är en annan.
jag gifter mig i februari och räknar inte med någon speciell möhippa. med det är ju inte vi som brudar som tar inititivet utan det är väl tärnan(orna) som ordnar det med övriga kompisar.
jag reste till frankrike förra året för min bästa väns bröllop. hon hade givit oss tärnor en lista på alla de som hon ville ha på hippan så var det upp till oss att kontakta alla och organisera allt. det visade sig att intresset var ganska svalt hos hennes gamla kompisar och att vi som stod närmare henne var mkt mer engagerade. hon blev nog lite ledsen när hon förstod att intresset var sådär när det gällde att fixa och engagera sig. många vill gå på fest och ha kul, men alla vill inte ordna och ta sig tid att planera.
mitt förslag är väl att du föreslår för din värdinna och övriga kompisar hemifrån att ni samlas för en god middag och en massa gott vin så får man se hur kvällen utvecklar sig. askul party på någon klubb, eller mer lugnt och en massa tjejsnack. allt är ok. om du har en cool inställning till det hela så avlastar det nog din kompis också som kanske känner press på att anordna ngt storslaget.
hur låter det?