• Mamli

Hur tolkar ni gabriellas sång?

Jag skrev tidigare att jag ville ha molly sandéns halelujah och helen sjöholms gabriellas sång.

Fick höra att jag skulle läsa igenom texten då den handlar om hon misshandlades.

Jag älskar låten, så mycket så att jag funderar på att tatuera in en bit av den: Jag har aldrig glömt vem jag var, jag har bara låtit det sova. kanske hade jag inget val bara viljan att finnas kvar.

Och för mig handlar det om det! Att jag haft det svårt, men med min kommande man och son vill jag leva mitt liv. Jag är här och mitt liv är bara mitt, jag går framåt...

Hur tolkar ni den? vill inte att gästerna ska tänka att jag misshandlas

• Svar på tråden Hur tolkar ni gabriellas sång?
  • Hemlig2009

Jag har också svårt att tolka sången annorlunda pga filmen, man vet ju liksom att den är skriven för den och att hon i filmen misshandlades. Tyvärr.

• älskarlivet

Jag har också svårt att tolka den på annat sätt än att hon vill lämna sin man p.g.a. misshandel och att man vill leva sitt liv, det liv man är värd att leva.

Själv lyssnade jag oerhört mycket på den sången när jag lämnade mitt ex - som just misshandlade mig..

• han och jag

För egen del, även om jag tittat på filmen många gånger, tänker jag INTE på misshandel. Jag tänker snarare på att hitta styrka efter en svår tid och våga leva vidare.

Jag tycker visst att den passar till ett bröllop!

• Mamli

Jo, den handlar ju om styrka och vill leva livet. Finns inte en enda rad i låten där de handlar om annat än styrka och vilja. och det är väl bröllop och äktenskap.

• December 2009

Jag tolkar den inte.. jag gråter bara. Min kompis tog livet av sig och skrev i sitt avskedsbrev som kom i brevlådan dagen efter att hon ville att den skulle spelas då.

• Mamli

Äh, då kan jag ha den på bröllopet.

Tråkigt att höra att ni blivit misshandlade eller att en vän tagit livet av sig. Har turen själv att aldrig fått vara med om detta.

Men att spela den på en begravning, att man vill känna att man lever och leva sitt liv...de känns lite bakvänt. så då kommer jag ha den på bröllopet.

Nån som har text och noter till halelujah och gabriellas sång?
    Frågat förut men hoppas någon har de

• Kela2

Kören jag är med i har sjungit Gabriellas sång vid flera olika tillfällen, i olika sammanhang.
    Jag tänker på att alla är lika mycket värda och att var och en är värd att älskas och respekteras för det man är och att hitta det liv man vill leva.

• Lajsan

Vi hade den på vårat bröllop, var min man som hemskt gärna ville ha den, den sjöngs i lokalen under middagen.

• Emelieca

rent spontant tycker jag den är lite väl deppig för ett bröllop. Hur har det funkat för er som haft den? Kanske är stämningsfullt ändå...

• MilosMamma

Jag tänker inte på misshandel.
    Men att man haft ett tufft livc och att man nu har kraft att ta sej uppåt.
    Jag ser ju inget sammanhang med den låten och ett lyckligt äktenskap precis.

• Hemlig2009

Nej, precis. Även om man inte förknippar den med misshandel så tycker jag den är väl mörk för en vigsel som ska speglas av kärlek och värme. Att man har tagit sig igenom svårigheter behöver man kanske inte lyfta fram just där och då?

• Fjosok

Måste bara få fråga varför man vill ha Gabriellas sång öht?

Jag kan inte tolka den som annat än ytlig smörja. "Jag vill leva här och jag vill leva nu"-texter är ju ganska svåra att ta på allvar annars också? Vad är alternativen? Ta Britt Olovssons liv och lev det i övermorgon?

Så, mitt tips är att spola Gabriella och låta henne vila i frid. Glöm filmen också, bara en ytlig anspelning på stereotyper...

Svar på tråden Hur tolkar ni gabriellas sång?