• confused

Hud Terapeut?

Hej hej!

är helt ny här på forumet
    blev medlem när jag såg att det verkar finnas många kunniga inom hälsa här på forumet

Har ett otroligt jobbigt problem....bölder
    Jag har sedan vintras börjat få stora varfyllda bölder vid käken och käklinjen

Är säker på att det är hormonellt....har vart hos gyn för att utesluta PCO han fann inga cystor men dem ska ta blodprov för att kolla hormon värdena

har även fått tid till hud läkare men vill helst pröva på en Terapeut eller homeopat då dem verkar gå in på djupet för att hitta själva "orsaken" till eländet

Nån som kan tipsa om en bra hud terapeut här i stockholm? vore otroligt tacksam för all hjälp allt känns så hopplöst just nu

• Svar på tråden Hud Terapeut?
  • Lovecats

Jag tror nog du ska gå till en hudläkare istället. Jag har själv haft liknande problem och fick Roaccutan. Det var ingen rolig medicin alls att ta, men min hud blev fin. Det fanns ingen hudterapeut av de jag träffade på som kunde hjälpa mig med annat än att tömma plånboken. Hos en hudläkare kickar högkostnadsskyddet däremot in.

• ElMac

Hej, usch låter inte alls kul.. De är inte vanliga talggrejer då? jag brukar få finnar just där, eller kanske snarare just under käklinjen och gränsen mot halsen. Var och gjorde en ansiktsbehandling för ett år sedan och i samband med det frågade jag hur ja kunde bli kvitt dem. "Ett tecken på att du dricker för lite vatten" var svaret. Drack mera och vips var det borta! Så se över hur mycket vatten du dricker. Kanske inte hjälper mot bölder men de kanske är värt att ge vattnet en chans :)

• confused

dricker mycket vatten och äter enligt GI metoden...tränar yoga och pilates....tror inte kosten spelar in så mycket i mitt fall

nä inga vanliga finnar...utan ömma variga bölder som inte ens går att tömma

är rädd för medicin som rouccatan och även p-piller är jag skeptisk mot...vill inte leka med mina hormoner som redan är ur balans men det är kanske enda utvägen....

läste på annat håll att läkare bara skrev ut krämer o medicin istället för att gå in på orsaken liksom....så tänkte då att en terapeut vore bättre?

• ElMac

ah men du GI betyder mycket proteiner. Då jag äter proteintillskott så brukar jag få mer böldliknande finnar.. Hade du samma problem innan GI? Spånar bara på eftersom jag vet hur knäckande det kan vara för självförtroendet med finnar och bölder..
    (apporopå bölder hade jag sjuukt mycket sånna stora finnar då jag under ett halvår gav p-staven en chans, men eftersom du inte använder dig av nå hormoner så kan man ju inte skylla på det heller, frånsett dina egna då ;))

• confused
    ElMac skrev 2009-06-16 20:57:31 följande:
    ah men du GI betyder mycket proteiner. Då jag äter proteintillskott så brukar jag få mer böldliknande finnar.. Hade du samma problem innan GI? Spånar bara på eftersom jag vet hur knäckande det kan vara för självförtroendet med finnar och bölder..(apporopå bölder hade jag sjuukt mycket sånna stora finnar då jag under ett halvår gav p-staven en chans, men eftersom du inte använder dig av nå hormoner så kan man ju inte skylla på det heller, frånsett dina egna då ;))
    ja! tror verkligen oxå att GI kan ha vart starten!
    hade många finnar i puberteten men aldrig på hakan eller käken
    Förra sommarn hade jag perfekt hy för första gången i mitt liv! var så jävla glad över att hyn lugnat ner sig..

Är inte tjock eller nåt ville bara vara hälsosam så jag uteslöt helt kolhydrater ur kosten tog dock inte nån protein tillskott...gick ner mycket i vikt på köpet men väldigt sakta så jag märkte inte det så väl..

Började även styrke träna vid vintern för att få mer välsvarvade armar.... inte värsta hård träningen...typ 7-8 kilo frivikter

men nu när jag tänker efter började bölderna poppa upp kort efter att jag börjat träna
    GI
    Vikt ned gång
    Styrke träning

verkar ha ställt till med mina hormoner Fan
    har inte tränat på ett tag nu...och har börjat äta kolhydrater
    hyn i övrigt är perfekt...men käken har svårt att återhämta sig
  • Lovecats

Well, gå till en hudläkare först och bestäm dig sen. Bedömmer de att roaccutan skulle hjälpa dig, så gör de en massa tester först för att se så att du är frisk nog för att få medicinen. Sedan kollar de upp dig med jämna mellanrum, så att dde ser att din kropp klarar av att hantera den.

Under tiden man tar roaccutan kan man få otömbara bölder, som ärtor under huden, men dessa ska man inte röra. Slemhinnorna kan bli ömtåliga och man behöver smörja in sig med hudkräm och läppcerat med jämna mellanrum, men så snart man slutar ta medicinen, så försvinner också symptomen. (Acnen försvinner dock för så gott som alla). Man får INTE bli gravid under tiden man tar medicinen och 3 månader efter. Medlet ger kraftiga fosterskador.

Jag är jätteglad att jag hittade en läkare som kunde hjälpa mig, för nu är jag slät och fin, med bara enstaka "vitingar" då och då. Huden är möjligen lite torrare än förr, men det är också den enda kvardröjande effekten jag sett under de 4 år som gått sedan jag tog medicinen och den kan lika gärna bero på att jag blivit äldre.

• confused
    Lovecats skrev 2009-06-16 21:28:57 följande:
    Well, gå till en hudläkare först och bestäm dig sen. Bedömmer de att roaccutan skulle hjälpa dig, så gör de en massa tester först för att se så att du är frisk nog för att få medicinen. Sedan kollar de upp dig med jämna mellanrum, så att dde ser att din kropp klarar av att hantera den.Under tiden man tar roaccutan kan man få otömbara bölder, som ärtor under huden, men dessa ska man inte röra. Slemhinnorna kan bli ömtåliga och man behöver smörja in sig med hudkräm och läppcerat med jämna mellanrum, men så snart man slutar ta medicinen, så försvinner också symptomen. (Acnen försvinner dock för så gott som alla). Man får INTE bli gravid under tiden man tar medicinen och 3 månader efter. Medlet ger kraftiga fosterskador. Jag är jätteglad att jag hittade en läkare som kunde hjälpa mig, för nu är jag slät och fin, med bara enstaka "vitingar" då och då. Huden är möjligen lite torrare än förr, men det är också den enda kvardröjande effekten jag sett under de 4 år som gått sedan jag tog medicinen och den kan lika gärna bero på att jag blivit äldre.
    hmmm ja otömbara bölder under huden har jag nu oxå...så jobbigt

jag borde nog då ge roaccotan en chans...om nu läkarn skriver ut den till mig va skönt att dem håller koll på en när man tar medicinen tack fr tipsen

Vilken läkare gick du till? nån som du kan rekommendera?
  • Lovecats

Det var en i Lund, men det är ett licenspreparat, så alla de som skriver ut det har strikta regler att hålla sig till, oavsett var de verkar. Lycka till!

Svar på tråden Hud Terapeut?