• källerudd

Bröllop mitt i veckan??

Hur hade ni reagerat om ni blivit bjudna till ett bröllop mitt i veckan??

Det datum som vi funderat på, känner mest för är en onsdag. Nått säger mig att det spelar ingen roll, för att i nästa stund fundera över om der verkligen är så smart. Tilläggas bör att det handlar om slutet av juli (nästa år)

Så min fråga är nu, hur hade ni själva reagerat på en sådan inbjudan?? Ni som haft bröllopet mitt i veckan dela gärna med er av för och nackdelar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-16 21:32
    Vissa gäster är långväga och behöver nog stanna över, vilket skulle betyda två lediga dagar....gör det någon skillnad...

Velar så

• Svar på tråden Bröllop mitt i veckan??
  • carolaj83

blir man bjuden på bröllop så försöker man väl få ledig vilken veckodag det än är, kanske skicka ut inbjudningarna redan i jan/feb då många arbetsplatser måste bestämma semestrar redan då

• thildamy

vi gifter oss på en Onsdag och det finns väl några som reagerat men inte så värst ändå..
    det vi haft mest bekymmer med är snarare att det är ÄLGJAKT

• källerudd

Hihi oki, ja det råkar jag nog inte ut för mitt i sommaren iaf :P

• Hedebris

090909??

själv gifte vi oss kl 13 en fredag 080808. det var inget problem för folk att jobba halvdag alt. ta ledigt

• thildamy

Yes ! här har vi 090909 jag tror att vi kommer få en bra dag men vissa i gästlistan kommer inte pga dessa
    KONUNGAR I SKOGEN

• lillalyckan

Skickar man bara ut inbjudningarna i tid så är det inga problem tror jag. Jag hade garanterat kommit på ett bröllop oavsett veckodag om jag kunde. Är det arbetsdag dagen efter kanske man inte blir lika sen men man kommer ändå.
    Vi gifter oss 111111 och det är en fredag

• källerudd

Så känner jag oxå, jag hade kommit.

Just det jag glömde ju tillägga att vissa har en bit att resa, vilket kanske skulle innebära två semester dagar :S

• thildamy

Våra gäster reser allt mellan 86 -65 mil för att komma enkel väg!!!
    SÅ man ska glädjas åt dom som kan göra det....för att fira bröllopet!

• källerudd

Oj ja kanske ska köra på onsdagen då...det är ju trots allt semester tider då...men lite svårt

• Birana

Altså, det är klart att det är jobbigare när det är mitt i veckan. Vi hade samma dillemma men det löste sig då vi fastnade för en annan dag. Jag tycker att ni ska skicka ut inbjudningarna tidigt så att folk har ordentligt med tid att planera och tänka. De som absolut inte kan, kan inte. Sedan får ju ni två överväga vad som är viktigast om folk tackar nej pga datumet.

• Nippran

Tja, skickar ni ut inbjudningarna tidigare eller ett "save the date" kort så ska det ju inte vara några problem för dem som verkligen vill gå. Om jag hade blivit bjuden på bröllop mitt i veckan så hade jag sett till att få ledigt.

• Aleta

Vi gifte oss på en onsdag i början på juli förra året.

De som reste långt stannade över två nätter och vi hade fest i två dagar. Jag tror att de flesta såg det som en liten minisemester.
    Av de som bodde nära så var det några som jobbade, så de tog ledigt för själva vigseln och gick hem ganska tidigt på kvällarna för att orka jobba.

Det funkade överlag bra. Dessutom så var det lätt att boka olika saker eftersom det oftast är fullbokat på helgerna men ledigt mitt i veckan.

• passionsblomman

I min och sambons arbetsliv är det oerhört mycket helgjobb så helger är per automatik inte alls självklart att vi kan göra saker. Det är dessutom skitdyrt att ta ledigt då, eftersom man ju även förlorar ob och helgtillägg.

Massor av våra vänner jobbar i butik, vården, väktarbranschen, polisen etc etc. Jag tror många skulle ha lättare att få byta pass eller få ledigt på vardag än på helg.
    Om man dessutom HAR ledigt på helgen ochtar ett par dagars extra ledigt, då får man ju precis aom Aleta säger en minisemester!

• källerudd

Vi har ju oxå några poliser och vårdarbetare så jag har oxå tänkt lite så att ja men de kanske måste ta ledigt ändå..

Men hur tidigt måste man skicka inbjudan tror ni? Vi har tänkt ha bröllopet i slutet på juli. Vill inte läcka något innan inbjudningarna går ut så det kan inte smygboka sig =) Funderade på april men det kanske är sent??

• Aleta

Vi skickade ut våra inbjudningar i mars och det var ändå några som redan hade bokat resor och semestrar.

• källerudd

oki...får ha ögon och öron öppna och hör man att någon vill boka får man väl hinta lite :P Nä men visst det tål ju att tänkas på.

• passionsblomman

Du måste skicka tidigt om du gifter dig i Juli!

Redan i fucking februari får man ju hem de jäkla lapparna där fritids och dagis vill att man ska fylla i ledigheterna och på jobben är det ofta full huggsexa om vem som ska ha vilka veckor.

källerudd skrev 2009-06-17 09:21:44 följande:
    Vi har ju oxå några poliser och vårdarbetare så jag har oxå tänkt lite så att ja men de kanske måste ta ledigt ändå..Men hur tidigt måste man skicka inbjudan tror ni? Vi har tänkt ha bröllopet i slutet på juli. Vill inte läcka något innan inbjudningarna går ut så det kan inte smygboka sig =) Funderade på april men det kanske är sent??
  • källerudd

Oj jaha...Bäst att börja fundera ut hur man ska göra dessa kort nu då :s

Svar på tråden Bröllop mitt i veckan??