• Disney princess

Flera pappor som vill dansa...?

Jag har en jättedålig relation till min pappa och min mammas man är den som alltid har funnits där för mig trots att jag har en viss kontakt med min pappa. Helst av allt hade jag inte velat bjuda min pappa på mitt bröllop, men jag vill att min farmor kommer och då känns det som att jag måste bjuda pappa också. Men första dansen efter brudgummen vill jag helst tillägna min mammas man, hur gör man detta om pappa är där??? Jag VET att pappa är väl vetande om seden att andra dansen tillägnas far...Men jag tycker att mammmas man är den som är värd detta uppdrag! Vill dock inte ha något bråk, jag kanske kan tänka mig att dansa med båda för att det inte ska bli bråk. Hur kan man förklara (läs bortförklara...) detta för att det inte ska bli något bråk.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-14 20:07
    Dansar jag med båda vill jag ju dansa med mammas man först.

• Svar på tråden Flera pappor som vill dansa...?
  • b2b09

Du ska göra som DU vill, inte bry dig vad andra kommer att tycka.
    Om inte din pappa kan acceptera det så kanske han inte borde komma. Men bäst är väl att prata med honom om det innan...?! Lycka till!

• MimmiMama

Måste man dansa med sin pappa? Jag har inte ens tänkt på det!
    Jag vill nog inte ens göra det

Jag tycker som b2b09 att du bör prata med din pappa innan.
    Lycka till!

• Disney princess

Hur ska jag kunna förklara det för honom i förväg? Han vet att jag är väldigt besviken på honom och han har en enorm stolthet...Han kommer inte komma på bröllopet då och det kommer bli jättejobbigt med de andra släktingarna på hans sida av släkten...

• MimmiMama

kan du inte ta hjälp av toastmastern som kanske kan "presentera" dansen, lite amerikanskt
    kanske han/hon kan säga typ:
    "nu kommer brudens dans med pappan och då hon har två personer som varit viktiga på olika sätt kommer hon att dansa med båda två....först dansar hon med NN för att sedan dansa med HH"

Om han/hon presenterar er dans först och sedan bruden/far dansen så kanske det inte blir så konstigt.
    Bara en tanke

• svårtattvälja

Är detta en tradition i era kretsar? Känner du dig väldigt fäst vid den och absolut vill ha det på ditt bröllop? Annars hade jag, om jag var du, struntat i pappadansen, eller för all del, dansat med mamma. Sen får väl folk bjuda upp dig? Först till kvarn, bestman, svärfar, styvpappa, pappa, eller vem det nu kan bli.

• Aleta

Dans med pappa är nog en ganska vanlig tradition även den inte annonseras i förväg.

• Disney princess

Ja jag har hört sen jag var liten om dansen med pappa är på bröllopet.....Det där med toastmastern kanske kan fungera...det ska jag fundera på!

• Aleta

Ingen aning faktiskt, det tål att funderas på!
    Däremot har det varit så i vår familj, men vi har väl haft väldigt dansanta pappor.

passionsblomman skrev 2009-06-14 21:11:10 följande:
    Är det ens en Svensk tradition öht detta att dansa en far-dotter dans? Jag har inte för mig det.
  • crello

Jag har inte umgåtts med min pappa sen jag va 8 år och han har ALDRIG brytt sig, min mammas man har alltid ställt upp och funnits där för mig, jag har alltid sagt att han ska följa mig till altaret och dansa dansen med mig och de gjorde han oxå fast dom skilde sig 4 månader innan jag skulle gifta mig..
    Följ ditt hjärta vännen, de e din pappa som får skylla sig själv om man inte innan velat ha bra kontakt med sin dotter!!
    Tänker på dej hoppas de löser sig till de bästa!
    min pappa var inte ns bjuden, har ännu inte snart ett år efter ens fått ett grattis...

• annbel

Hej,
    Min pappa är ungeäfr på samma nivå som du skriver om med din pappa. Jag inser att jag tyvärr måste "uthärda" med honom bredvid mig på middagen.Med dansen inser jag också att han kommer vilja hålla på etiketten och dansa första dansen med bruden (efter valsen) och jag känner inte alls för det men inser att för mig och alla andra blir det nog lättare om jag bara biter ihop. Visst är det "min dag" och allt det där men pappas dotter gifter sig ju bara en gång och det är ju faktiskt en stor dag även för våra föräldrar....

Svar på tråden Flera pappor som vill dansa...?