• oliveroebbasmamma

Munsår och påsar under ögonen 2,5 vecka innan bröllopet....FAN

Jaha...det är bara ett faktum!!
    Ett munsår stort som ett bowlingklot (känns iaf så) och fina små påsar under ögonen är vad jag har berikats med det senaste dygnet!!!
    Påsar under ögonen har jag ALDRIG haft i hela mitt liv och munsåren har hållit sig borta i ca 10 år... MEN NU....vad fan gör jag!
    Är mammaledig med en 5 månaders och har även en trotsig 3-åring här hemma, så någon extra sömn är det liksom inte tal om!!!
    Varför just nu=???????? Jag blir sååå ledsen...
    Munsåret hinner väl gå över, men om jag inte minns fel så tar det ett bra tag innan "ärret" är borta...

Tips tips tips tjejer och killar oxå för den delen är vad som behövs just nu

• Svar på tråden Munsår och påsar under ögonen 2,5 vecka innan bröllopet....FAN
  • Hemlig2009

Smink!

Se till att fotografen kan redigera bilderna efteråt, för faktiskt så kommer du att glömma bort att du hade ett munsår om det på bilderna inte syns något. Då är det känslan och glädjen som du kommer ihåg och så kan du titta på fina redigerade bilder.

• Mammilon

Jag fick munsår tre dagar innan... Men jag tokmedicinerade, kletade på ordentligt med läpppstift och sprang fort och såg glad ut. Det går. Deppa inte ihop, det syns mer...

• Lady o Lufsen

Mot munsåret:
    Badda med vinäger flera gånger/dag...samma effekt som alla dessa munsårsmedel du handlar på Apotek!

Mot påsarna:
    Lägg gurkskivor på och/eller under ögonen morgon och kväll...eller kamomill-thepåsar (som har fått dra i hett vatten och sedan blivit nedkylda) går också bra!
    OCH- ha solglasögon på dig även fast det inte är gassande sol så slipper musklerna kring ögonen anstränga sig när du kisar.
    Det mörker som finns kvar när du ska gifta dig går alltid att dölja med smink!

Lycka till!

• shakynose

Ja, vad du än gör så deppa inte! Vad gör det om du har en liten bobba på läppen? Det är ju jättelätt att sminka över med en bra concealer och eventuellt läppenna. Concealer och blusher är annars mitt överlevnadskit när det kommer till smink, det räddar det glåmigaste ansikte vilken dag som helst!
    Jag tycker om concealers i form av pennor till munsår eller plitor, under ögonen är det bättre med en lätt, flytande concealer med ljusreflekterande pigment.

Mitt tips är alltså att du skaffar två bra concealers och övar med dem. Det är värt att lägga några hundringar på tycker jag!

Huskur som funkar både mot munsår och trötta ögon är kamomillte. Badda på såret lite då och då när du har tid, sov middag med tepåsarna på ögonen eller badda ögonen innan sängdags. Kamomill är lugnande för huden och bleker lite lätt så att den ser fräschare ut.

• troddealdrig

Jag brukar använda vectavir när jag har munsår, dyr, men smörjer som en tok för att hålla det mjukt så det inte spricker, blir mer då, efter en cirka 3 dagar så brukar det vara borta.

shakynose: mina munsår har aldrig gått och sminka över..

• didis

Om du med munsår menar herpesblåsa så gäller det att torka ut den. Själv har jag tillgång till 99% etanol på jobbet, då har jag blåsan i ett knappt dygn och efter det gäller det att hålla området mjukt med salvor så det inte blir krusta.

Om du menar ett regelrätt sår som oftast kommer i munvinkeln är det bara att hålla det mjukt där också och undvika att saliven ligger på hela tiden genom att smörja med salvor. Här är det inte lätt att påskynda läkningen, tyvärr men prova gärna en salva med aloe vera (skadar inte i vilket fall).

Lycka till!

• Ore

Munsår hinner gå över på 2,5 vecka!!!

Finns mycket man kan göra åt det. Mina herpesblåsor som kan blossa upp avhjälper jag nu så fort det bara går med compeed munsårsplåster. Då behöver jag inte kleta eller badda med någonting, och det går att lägga smink över dem om man vill...

• shakynose
    troddealdrig skrev 2009-06-09 15:18:20 följande:
    Jag brukar använda vectavir när jag har munsår, dyr, men smörjer som en tok för att hålla det mjukt så det inte spricker, blir mer då, efter en cirka 3 dagar så brukar det vara borta.shakynose: mina munsår har aldrig gått och sminka över..
    Nej inte första dagarna om det vätskar och har sig, men efter bara några dagar så går det lätt som en plätt.
  • oliveroebbasmamma

Tack snälla ni för alla tips... Jag lovar att inte deppa ihop, men det känns så typiskt liksom!

Jag ska försöka hitta smink som det går att dölja en ev synlig ärr el rödblemma med!! Annars kommer det nog att gå bra ändå!

Det här med att vila på dagen finns tyvärr inte i min värld just nu...men jag ska försöka komma isäng nån timme tidigare varje kväll...det kanske hjälper mot de eländiga påsarna!!

Tack än en gång för alla tips!

• didis

Tänk på att om det är herpesblåsor så kan de smitta till alla slemhinnor (även om det inte är samma sak som könsherpes).

Tvätta händerna ofta och gnugga inte i ögonen, peta näsan eller ge oralsex när blåsorna är aktiva o vätskefyllda. När det blivit skorpa är faran över och det är ok att börja pussas igen!

• oliveroebbasmamma
    didis skrev 2009-06-09 22:59:15 följande:
    Tänk på att om det är herpesblåsor så kan de smitta till alla slemhinnor (även om det inte är samma sak som könsherpes). Tvätta händerna ofta och gnugga inte i ögonen, peta näsan eller ge oralsex när blåsorna är aktiva o vätskefyllda. När det blivit skorpa är faran över och det är ok att börja pussas igen!
    Nej, jag vet att det är otroligt smittsamt! har inte pussat på mina barn på flera dagar...usch! Sambon pussar mig på kinden
  • Evvelina

Jag tycker du ska gå till en hudvårdsterapeut och få en ansiktsehandling. De kan oxo tipsa om blekande krämer till påsarna under ögonen! Lycka till!!!

Här finns många bra att välja mellan! : www.godoc.com/Default.aspx&GroupID=GROUP5&SubGroupID=GROUP111

kram!!!

Svar på tråden Munsår och påsar under ögonen 2,5 vecka innan bröllopet....FAN