• Saaran

    Ni som har ett efternman som mellannamn ,hjälp!

    Jag har en lite fundering som någon kanske kunde hjälpa mej med ,det är så att jag tänker ta min sambos efternamn som mellannamn (som man måste om man vill ha både efternmanen).
    Och då är frågan till er som gjort så ,när man skriver tex sin namnteckning skriver man då både efternamnen? För mellannamnen måste väl oxå räknas som ett efternamn då?? Tex Johanna Karlsson Andersson.
    Eller hur funkar det? Så måste man väl lägga till det nya efternamnen på typ bank kort Idkort ,körkort osv osv?

    Snälla hjälp mej om någon vet & har gjort detta ,uppskattas till tusen!

  • Svar på tråden Ni som har ett efternman som mellannamn ,hjälp!
  • 20090725

    Jag har alltid haft ett mellan namn, å ett eftermnamn, men när jag skriver namntäkning så skriver jag bara förnamnet å mellan namnet!

    Det ända é ju att det skall va samma underskrift på allt!

    Min bror andvänder bara sitt förnamn då han har svår dyseleksi!

    Så mitt svar e att du gör som du vill!

  • didis

    Våra barn har mellannamn och båda namnen används i alla offentliga sammanhang, dottern har dock tröttnat på sitt långa namn och använder bara det ena efternamnet.

    Vill minnas att man inte kan ta maken namn som mellannamn, endast sitt eget. Är inte säker dock, det skall påpekas.

  • Sonja68

    MIn man tog mitt efternamn som mellannamn. Han skriver dock aldrig under med det. Bara sitt officiella efternamn. Lite tjafs när han gjorde nytt pass pga det, vi får se om det blir problem framöver.

  • Happyasahippo

    Anvander det som efternamn. Sa star det ju ocksa i passet, dvs förnamn och sen dubbelt efternamn sa att säga.

  • Floff

    Men man kan ju ha sitt eget efternamn som mellannamn också, och mannens som efternamn. Så tänkte jag göra iaf.

  • IdaGumsan

    Jag kommer att ha min blivande mans efternamn som mellannamn och ha kvar mitt efternamn. Troligen kommer jag att skriva förnamn+ 1:a bokstaven i mellannamnet + mitt efternamn när jag skriver under nått.

  • Coonie

    Ska behålla mitt efternamn som mellannamn för mina barn sen tidigare äktenskap heter det och de tycker att det är viktigt att vi heter samma.

    Mellannamnet är inte det som räknas juridiskt - så heter du mMlin Nilsson-Stenqvist så är det Stenqvist som räknas som ditt "riktiga" efternamn men sen kan man ju skriva som man vill.

    Så har jag uppfattat det i alla fall

  • Humlan66

    Vet ni om man kan byta ordning på det om man vill .. Tex om jag heter persson ogift och väljer att heta persson-Öhlin som gift men ändrar mig och vill heta öhlin-persson ??

  • Saaran
    Humlan66 skrev 2009-07-18 08:59:49 följande:
    Vet ni om man kan byta ordning på det om man vill .. Tex om jag heter persson ogift och väljer att heta persson-Öhlin som gift men ändrar mig och vill heta öhlin-persson ??
    Har för mej att det stod i pappren att man inte kunde ändra senare.. men är inte helt säker.
  • Coonie

    Tror att du kan ta bort mellannamnet utan problem men inte ändra följden men är inte helt säker. Måste ju finnas info på nätet nånstans som har med namn att göra.

Svar på tråden Ni som har ett efternman som mellannamn ,hjälp!