Ringar - värdering och vilsen - långt utlägg...
Hej.
Om nästan 2 månader bär det av till England för giftermål och jag (brudgum) undrar nu över ringar och värdering.
Som förlovningsring överraskade jag med en Dione (Stjärnringen) på 0,09 carat. Jag hade ingen vidare ekonomi, så det blev magra 6.000 :-
Nu har vi tittat på ringar i nästan alla butiker och nästan bestämt vad det blir tillsammans för vigselring till min blivande. Ekonomin är betydligt bättre idag och gissa vad? Vi har fastnat för en Dione alliansring med 5 stenar, 0,12 carat, sammanlagt 0,60 carat. Kostnad ca 20.000.
Allting frid och fröjd tills vi spatserade förbi Kaplans jag aldrig riktigt tänkt på så mycket och såg till min förvåning en ring i fönstret som såg mycket lik ut en Dione med 0,25 Carat (samma typ av stenar och antal) med ett pris på 2600 + 16% kommission.
Nu till frågan. Jag förstår inte. Visst betalar man för namnet på ringen, mellanhänder etc, men ringen som jag såg i fönstret går normalt för ca 9-10.000 kronor i butik. Jag såg även oroväckanden låga priser på alla ringar där och jag undrar, vad är egentligen andrahandsvärdet på guld och glitter?
Inte för att jag vill vara snål, men skall inte det vara ett alternativ till pengar i madrassen? Visst att jag förstår namnet på tillverkarens och mellanhändernas inverkan på priset, men hur kan priset bli så lågt?
Är Kaplans exceptionellt billiga?
Är en ring från Stjärnringen mycket bättre och dyrare i andrahandsvärde än en ring tillverkad av en oberoende guldsmed?
Vad kommer en Stjärnringen för ca 20.000 vara värd efter att man tar den ur butiken?
Som sagt, har inget emot att lägga pengar på lite namn och glitter, men jag vill inte bränna pengar på bål...
Skulle vara tacksam för lite vägledning...
/Vilsen, ambivalent och fundersam.