• Anonym

Ringar - värdering och vilsen - långt utlägg...

Hej.
    Om nästan 2 månader bär det av till England för giftermål och jag (brudgum) undrar nu över ringar och värdering.

Som förlovningsring överraskade jag med en Dione (Stjärnringen) på 0,09 carat. Jag hade ingen vidare ekonomi, så det blev magra 6.000 :-

Nu har vi tittat på ringar i nästan alla butiker och nästan bestämt vad det blir tillsammans för vigselring till min blivande. Ekonomin är betydligt bättre idag och gissa vad? Vi har fastnat för en Dione alliansring med 5 stenar, 0,12 carat, sammanlagt 0,60 carat. Kostnad ca 20.000.
    Allting frid och fröjd tills vi spatserade förbi Kaplans jag aldrig riktigt tänkt på så mycket och såg till min förvåning en ring i fönstret som såg mycket lik ut en Dione med 0,25 Carat (samma typ av stenar och antal) med ett pris på 2600 + 16% kommission.

Nu till frågan. Jag förstår inte. Visst betalar man för namnet på ringen, mellanhänder etc, men ringen som jag såg i fönstret går normalt för ca 9-10.000 kronor i butik. Jag såg även oroväckanden låga priser på alla ringar där och jag undrar, vad är egentligen andrahandsvärdet på guld och glitter?

Inte för att jag vill vara snål, men skall inte det vara ett alternativ till pengar i madrassen? Visst att jag förstår namnet på tillverkarens och mellanhändernas inverkan på priset, men hur kan priset bli så lågt?

Är Kaplans exceptionellt billiga?
    Är en ring från Stjärnringen mycket bättre och dyrare i andrahandsvärde än en ring tillverkad av en oberoende guldsmed?
    Vad kommer en Stjärnringen för ca 20.000 vara värd efter att man tar den ur butiken?

Som sagt, har inget emot att lägga pengar på lite namn och glitter, men jag vill inte bränna pengar på bål...

Skulle vara tacksam för lite vägledning...

/Vilsen, ambivalent och fundersam.

• Svar på tråden Ringar - värdering och vilsen - långt utlägg...
  • emy

Jag är absolut inte någon expert, men jag vet att bekanta till mig (som kan mer än jag) inte tycker att man ska köpa nya smycken, då priset är väldigt mycket högre än guldvärdet och värdet på ev. stenar. De köper sina smycken på auktion osv. Hoppas det svaret var till någon hjälp.

• snysop

Stämmer det verkligen att det var samma kvalité på stenarna?

Jag har jagat priser på 5 stycken TW/VS à 0,12ct (tot 0,6) och funnit att de ligger på samma pris vart jag än går.

Har varit hos en riktig guldsmed, en antik-guldhandlare och en "vanlig" guldaffär. Överallt kostar den ringen jag vill ha ca 16 000. Så det låter rätt konstigt om du kan få en 20-tusen kronors ring för 2600 + 16% kommission? Det första jag blir skeptisk till är om det verkligen är samma diamantkvalité...

• Larven

Jag har hört att andra hansvärdet på guld är uruselt men det borde inte vara så stor skillnad på stenarna. Fast det är klart att andrahandsvärdet på ringar med stenar blir mycket billigare. Kontakta kaplans och be att få informationen om kvalité och liknande.

• gustaf28

Hej,
    tyvärr e det nog så, att andrahandspriset på guld är ganska lågt. Inköpspriset ligger på futtiga ca 60 kr/gram! Det betyder att en stor tung guldring på ca 10 gram ger ett andrahandsvärde av ca 600kr. Busfult tycker jag. Och man inser snart att man betalar föör mycket. Men man betalar ju för butikens anställda, för butikens hyra mm. Kaplans har auktioner och andrahandsförsäljning och dom priserna är nog vettigare än några andra.

Visst har stenarna ett bättre pris, kolla upp vad en guldsmed skulle köpa dem för, vädera dom lite alltså, se hur "fina" dom är då det finns olika grader av finhet. Och fundera på om ni vill köpa nytt eller begagnat. Men till det pris du anger för köperingen (20 000kr) så tror jag att stenarna är rätt fina och arbetet och namnet värt en del.

MVH /Gustaf

• Anonym

kolla in Hedbergs guld på nätet.

• snysop

Jag tror fortfarande att det är diamantkvalitén som är skillnaden...

Vi blev visade en briliantring med P1-stenar och tyckte att den såg OK ut ända tills vi fick se en liknande ring med stenar av VS-kvalité!!! Det var som natt och dag!

När man kollade på P1-stenarna var det som att kolla ner i ett glas med grumligt vatten. VS-stenen var som ett glas fyllt med kristallklart vatten... :) Aldrig att jag köper P1!!! :) Den ena guldsmeden, den som vi tyckte bäst om, han jobbar inte ens med skitstenar av P1-kvalité... =) Och det förstår vi... :)

• Isolde

Det är stor skillnad på när man köper nytt i butik och när man köper på auktion.

Priset som smycken (alla grejer, för all del!) får på auktion räknas inte bara på själva värdet på guld, diamanter, design m.m. utan också på vad folk är beredda att betala! De smycken som Kaplans har liggande i diskarna är sådana som inte blivit sålda på auktion, och priset är utgångsbudet (+ provision). Och ett utgångsbud är ett absolut minsta värde.

Dessutom ska man komma ihåg att såvida det inte handlar om mycket gamla föremål eller såna tillverkade av särskilt högt skattade och kända formgivare, guldsmeder, möbelsnickare eller vad det kan vara, är begagnade varor alltid billigare. Just för att de är begagnade!

Jag rekommenderar verkligen att du går in på Kaplans! Man kan få diamantfrossa för mindre... och om man inte vill ha begagnade smycken kan man köpa smycken som man slaktar och låter göra om hos guldsmed. Det blir ofta billigare än att använda nytt guld/nya diamanter.

• Isolde

Snysop,

Det handlar inte om diamantkvaliteten i Kaplans fall... Gå in på www.kaplans.se och sök på t.ex. smycken, ringar i deras Butik så får du se att det finns diamanter av alla klasser.

• snysop

Men, det fina med diamanter är att de har kvar sitt värde. En 1ct TW/VS får man ALDRIG för tja, säg 10 000... Så det är därför jag är väldigt skeptisk till att ett smycke med exakt samma diamantstorlek och kvalité är kan kosta 2600 och 20 000 på ett annat ställe... Det dyraste när det gäller ringar är just stenarna.

Se bara på mig, min guldring går på knappa 4000 med jobb, men stenarns kostar 12000!!! Och faktum är att de kostar runt 12000 vare sig de är begagnade eller "nya". :)

• tigern

snysop: Fick dagspris på 1750kr för 0,13ct TW-VS sten och 1350kr för 0,10ct.
    Jag vet inte vad du klassar som "antik-handlare", priserna jag fick var hos "begagnat-handlare" och baserat på en dollarkurs på ca 8kr.
    Visade sig att det gick bra att få motsvarande pris även hos guldsmeden direkt...

Och en kommetar till trådstartaren "min" begagnat-handlare tar inte betalt för namn och betalar inte för namn. Man kan därmed fyndhandla märkesringar antar därför att man även märkesfynda på Kaplans. Och detta borde även innebära att namnet kan anses rätt värdelöst om man ska sälja ringen (i alla fall där :) )

• ninjalotta

Jag och min kille ska gifta oss nästa år, och vi har också kollat på en Dione-ring och kommit fram till att de är alldeles för dyra (ca 10.000). Därför köpte vi ett örhänge med en 0.17ct w/vs diamant på Kaplans nätauktion. Med kommissionen kostade den 1275 kronor. En guldsmed tar sedan ca 3000 kronor för att göra en ring efter våra specifikationer. Man kan dessutom använda eventuellt skrotguld man haft liggande hemma. (den gamla klackringen man fick i studentpresent etc.) I slutändan landar vi på mindre än hälften av vad en Dione kostar, och vi kan dessutom tala om precis hur vi vill ha ringen. Jag tycker inte att man ska ställa upp på att betala överpriser för masstillverkade ringar när man kan få en unik handgjord ring till ett bättre pris.

• snysop

Jag har ändrat mig i detta fall.

Jag har just varit i Antwerpen (Diamanthuvudstaden) och köpt 5 stycken 0,12 ct TW/VVS för 600 euro, knappt 6000 sek! I Sverige skulle jag få betala 12 000 för samma storlek fast i VS kvalité!

Så, jag kommer aldrig aldrig köpa "nya" diamanter igen. När jag fått mina stenar värderade i Sverige så åker jag ner till Antwerpen igen och köper stenarna.... Jag kan få tag i en 0,57ct TW/VS för runt 20-25 000! :)

• okt-brud

Hej.
    På Kaplans kunde du (igår) få en briljant på 0.78 ct TW/VS1 för 20000 kr + 16%. Själv köpte jag en 1.01 ct River/vvs1 där för ett år sedan för ett fantastiskt pris. Det känns lite som om hemligheten med Kaplans är ute nu och det kanske blir svårare att fynda i framtiden

• snysop

Kaplans vet jag om... Men, de finns i Sthlm och jag i GBG... Till Antwerpen åker jag när jag hälsar på mina föräldrar 2-3 ggr/ år. :)

• okt-brud

Hej.
    Du kan ju lägga bud via nätet. Det är ju ganska mycket pengar det handlar om. Man vill ju ha så mycket man kan få för sina surt förvärvade slantar.

Svar på tråden Ringar - värdering och vilsen - långt utlägg...