• J o S

Hur gör vi smartast med efternamnsbyte?

Vi hade tänkt att ta ett släktnamn när vi gifter oss men det verkar nu som att det inte går. Vi är sent ute och gifter oss om en vecka. Vi har varit inne på att ta min sambos efternamn men jag känner helst att jag skulle vilja ha ett nytt. Om vi nu tar hans namn när vi gifter oss kan vi senare ansöka om ett helt nytt efternamn? Får man då betala 3000 Om vi gör ansökan innan vi gifter oss är det då det datumet som räknas och då 1500 Någon som vet?

• Svar på tråden Hur gör vi smartast med efternamnsbyte?
  • stinch

Hej!
    Det kostar lika mkt att byta namn nu för den ena, som det kostar för båda att byta sen! Se nedan:

"Avgifter enligt namnförordningen 1982:1136) 1 § (senaste lydelse 1991:22)
    Avgift SEK
    Efternamnsärende för ensam sökande eller en familj* med barn under 18 år. 1 500
    När flera släktingar eller familjer i släkten gör en gemensam ansökan är avgiften.
    3 000
    Förnamnsärende.
    800
    * Med familj avser vi på PRV makar eller registrerade partners."

Jag antar att ni redan nu skickat in blanketten om namnändring i samband med hindersprövningen och där valt att kryssa i att ni tar ett gemensamt efternamn?

• J o S

Nej vi har inte skickat in blanketten än det är senast i samband med vigseln om jag förstått det rätt.

• stinch

Ah jag förstår! Men som sagt, det spelar ju ingen roll om någon av er byter till ett nytt efternamn nu för att sedan ta det gemensamt i samband med vigsel, eller om båda byter efter att ni är gifta, avgiften blir 1500 kr hur ni än gör. Så ni behöver alltså inte byta namn någon av er nu, utan kan ansöka om att göra detta gemensamt, som familj, hos PRV efter vigseln.

Svar på tråden Hur gör vi smartast med efternamnsbyte?