• Lindasan

Hjälp, söker präst till 12 sep 2009!

Börjar få lite panik, har bokat St Birgittas kapell i Gbg (vi tillhör dock Lundby församling) och ingen av församlingarna vill hjälpa mig med präst?! Lundby säger att jag skulle ringt dem innan jag bokade kyra och Carl Johans Församling säger att jag får gå via Lundby... Är det någon som känner ngn bra präst i Gbg som kan tänkas ställa upp och viga oss?????

/ Linda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-09 10:09
    Någon som känner en pensionerad präst i Gbg som kan tänkas förätta en vigsel?

• Svar på tråden Hjälp, söker präst till 12 sep 2009!
  • Emelieca

Oj vad märkligt, vi gifter oss i en annan församling än den vi tillhör men det var verkligen inget problem. Vi får en präst från den församling vi gifter oss i.
    Kan du inte kontakta Carl Johans församling igen och säga att er församling inte hjälper er, så kanske de är lite schysstare?

Hoppas det löser sig.

• B2B090808

Ja, det var verkligen märkligt. Brukligt är att när man bokar en kyrka för vigsel så ser den församlingen till att det finns präst, musiker och vaktmästare till detta. Man ska faktiskt kunna gifta sig precis var som helst utan att det ska bli problem. Låter konstigt att man bokar kyrkan på ett ställe och sedan ska boka präst, musiker eller vad det nu kan vara på ett annat ställe. Vet inte hur det fungerar på andra ställen. Jag jobbar på en kyrkoexpedition och tar emot bokningar och ska då även se till att alla inblandade bokas upp. Jag tycker du ska kolla upp igen.

• Jeez

Carl Johan församling skriver tydligt att man ska ta kontakt med och ta med sig präst från sin församling om man vill ha dop eller vigsel (det var det jag kollade) där på hemsidan.

Och er hemförsamling har förmodligen inte tillräckligt med präster i tjänst för att både ha i de egna kyrkorna och i andra i området. Det är säkert därför man vill att man hör av sig dit först. Dte är ju helt logiskt egentligen, om än krångligt.

Det är förstås olyckligt att det blir så här, men jag hoppas att det löser sig på bästa sätt. Fråga på expeditionerna om de kan hjälpa till med namn på vikarierande präster, pensionerade osv.

• Lindasan

Tack för tipset om pensionerade eller vikarierande präster. Hade från början en präst som jag trodde skulle kunna ta vårt bröllop (från Lundby), men det visade sig att hon inte kunde, därav mitt lilla dilemma.

Är det ngn som känner en gammal präst som gärna extraknäcker tar jag gärna emot tips på namn!

Svar på tråden Hjälp, söker präst till 12 sep 2009!