• Sobeit

Hur mycket mat skulle ni beräkna per person?

Hej!
    Vi kommer att ha buffé med grillad entrecote, grillad gravad lax och kokta kycklingfiléer. Hur mycket per rätt skulle ni beräkna per person? Och hur mycket beräknar man per barn?

• Svar på tråden Hur mycket mat skulle ni beräkna per person?
  • MV85

Eftersom jag är uppvuxen i en familj av storätare + alltid fått lära mig att det mest pinsamma som kan hända är att maten tar slut så hade jag räknat högt... Jag hade nog räknat med att alla äter 2 av allt, vuxna som barn.
    Att vi sedan antagligen hade fått äta buffé i ett par veckor efteråt spelar ingen roll, så länge inget tar slut.

• Sobeit

Menar du dubbla portioner av alla rätter?

MV85 skrev 2009-06-02 17:36:26 följande:
    Eftersom jag är uppvuxen i en familj av storätare + alltid fått lära mig att det mest pinsamma som kan hända är att maten tar slut så hade jag räknat högt... Jag hade nog räknat med att alla äter 2 av allt, vuxna som barn.Att vi sedan antagligen hade fått äta buffé i ett par veckor efteråt spelar ingen roll, så länge inget tar slut.
  • MV85
    Sobeit skrev 2009-06-02 17:41:33 följande:
    Menar du dubbla portioner av alla rätter?
    Ja, om det är buffé hade jag räknat med att alla tagit av allt två gånger... Alltså två skivor karré, två kycklingfiléer osv...
    Jag vet att vi räknar högt i vår familj dock, men som sagt så har vi alltid fått lära oss att det mest pinsamma som finns är att maten tar slut..
  • Sobeit

*puffar*

Behöver mer hjälp här ......

• Nordiskbrud

Ja, det är nog inte fel att räkna två av allt per person och kanske några extra. Eftersom det är en buffé tar ju gästerna det de vill och man kan inte utgå från att alla tar av allt. En del kanske bara tar kött, någon bara fisk osv. Då tar det snabbt slut om man tar två kött skivor....

Det mest pinsamma som finns är om maten tar slut!!! Jobbade på ett bröllop en gång där buffématen började ta slut, vissa rätter tog helt slut, när inte ens hälften av gästerna tagit mat. Inte kul för det brudparet som kallt räknat med att det skulle räcka! Inte kul för servis och kök heller som snabbt fick trolla fram mer mat (som egentligen inte fanns!).

• valkyriana

Jag tror personligen att ni kan räkna 1 1/2 bit per "sak"
    Vet inte många som smäller i sig 2 karréskivor samt tillbehör. Antar att ni ska potatissallad och coleslaw, vitlöksbröd grönsallad mm?
    Annars kommer ni ha berg med mat över.

• isop

Fast alla lär inte äta två kycklingfiléer och två skivor entrecôte, det är ju jättemycket! Jag vet inte om jag hade klarat en av varje ens, men för att smaka av allt hade man kanske varit tvungen. Eller tänker ni exempelvis dela kycklingfiléerna i mindre bitar?

Jag tror att man brukar beräkna 150-200 gram kött per person, prova att utgå från det. Och så lägg till lite, för säkerhets skull

Vi hade bland annat rostbiff på vår buffé (tunna skivor), vi köpte 80 skivor till 27 personer och några skivor blev det över. Då fanns det även fläskfilé och laxtårta att tillgå, förutom pastasallad med kyckling och potatissallad. Inget på vår buffé tog helt slut och den här veckan slipper jag helt laga mat

• MV85
    valkyriana skrev 2009-06-03 13:59:11 följande:
    Jag tror personligen att ni kan räkna 1 1/2 bit per "sak"Vet inte många som smäller i sig 2 karréskivor samt tillbehör. Antar att ni ska potatissallad och coleslaw, vitlöksbröd grönsallad mm?Annars kommer ni ha berg med mat över.
    Hehehe du har inte träffat min släkt hör jag.... Där äts det 2-4bitar/pp... o det oavsett kön...
  • valkyriana
    MV85 skrev 2009-06-03 14:44:07 följande:
    Hehehe du har inte träffat min släkt hör jag.... Där äts det 2-4bitar/pp... o det oavsett kön...
    Fan det måste ju vara nästan 1 kg kött per skalle. ha ha alla grisars skräck
  • MV85
    valkyriana skrev 2009-06-03 14:46:08 följande:
    Fan det måste ju vara nästan 1 kg kött per skalle. ha ha alla grisars skräck
    Nej, det blir kanske 200g om man äter 2 skivor... Beror kanske lite på slaktarn hur mycket som går åt En skiva kan vara ganska olika beroende på vem som skurit den...
  • MV85

Sen om man tänker att första gången man tar vill man smaka både köttet o kycklingen, o så tyckte man köttet var så gott att man vill ha lite till av det... Vips så är 3 bitar nere...

• valkyriana
    MV85 skrev 2009-06-03 14:49:43 följande:
    Nej, det blir kanske 200g om man äter 2 skivor... Beror kanske lite på slaktarn hur mycket som går åt En skiva kan vara ganska olika beroende på vem som skurit den...
    Våra brukar ligga på 200gram styck, så hade man då ätit fyra sådana...
  • MV85
    valkyriana skrev 2009-06-03 15:29:36 följande:
    Våra brukar ligga på 200gram styck, så hade man då ätit fyra sådana...
    hehehe ok! Ja, våra ligger på 100-120gram kanske... brukar ligga 3-4st i en 400gramspacke...
  • Tokstolla

Jag räknar kallt med att vi kommer behöva 400-500 gram/skalle... sedan tror jag vi blir drygt 80 gäster men jag räknar på 100. Det får bara inte fattas! Hellre att närmsta släkten eller personalen får med sig mat hem.

• agtiwi

Vi räknar att 1 kg kött räcker till 3 personer. Då räknas barnen som vuxna också, för att det ska bli lite i överkant.

Svar på tråden Hur mycket mat skulle ni beräkna per person?