• SagansMamma

Ge mig tips och alla måsten till en skaldjursbuffe :)

Nu har vi bestämt att ha skaldjursbuffe på bröllopet och vill nu har massor med tips på röros, pajer, sallader - ja allt gott :)

Och vad hade enligt dig, varit ett MÅSTE på en skaldjusbuffè??? :) :)

• Svar på tråden Ge mig tips och alla måsten till en skaldjursbuffe :)
  • Imma

Västerbottenpaj tycker jag passar bra till skaldjur. Om ni ska ha skaldjur som man skalar själv är ett tips att ha våtservetter med citrondoft för gästerna att torka sig på. Annars blir man så kladdig och luktar illa om händerna.

• SagansMamma

Vi har nog tänkte skålar med vatten och citron lite här och vart.. :)

Puffar för lite mer tips :)

• Aleta

Havskräftor, mums, men kanske dyrt?

Kolla också så att ingen av gästerna är skaldjursallergiker.

• Imma

aioli är gott till alla typer av skaldjur tycker jag. någon grönsallad kanske...

• Bridemma

romsås
    hovmästarsås (om ni har lax)
    ägghalvor
    några sorters paj, västerbotten,
    färskpotatis-sallad (med dill)
    gott knäcke
    svensk lagrad ost
    vinkokta musslor

är några solklara favvisar!

• möklintabröllop

Paella med räkor, musslor m.m. Kan serveras kall oxå!

• MysanX

Glöm inte nötknäpare om ni ska ha tex hummer eller krabba.

• annape84

grillade pilgrimsmusslor.... MUMS =)

• SagansMamma
    Bridemma skrev 2009-06-02 15:32:56 följande:
    romsåshovmästarsås (om ni har lax)ägghalvornågra sorters paj, västerbotten, färskpotatis-sallad (med dill)gott knäckesvensk lagrad ostvinkokta musslorär några solklara favvisar!
    Har du något bra recept på färskpotatis-sallad!??! :)
  • MysanX

Jag har ett bra recept på potatissallad.
    Potatis
    Rödlök
    Gräslök
    Dill
    Salt
    Svart peppar
    Anntingen gör man den fransk och har då bara olja och vit balsamvinäger. Eller så gör man den krämig och har då i gräddfil och fransk senap.

• SagansMamma

Tack så mycket :)

Flera goda recept efterlyses :)

• valkyriana

Havskräftor
    räkor färska
    laxröra
    skagenröra
    aioli
    chili-aioli
    baguetter

• tempest

Tänk på att skicka ut med inbjudan och fråga om någon är allergisk.

ÄR så många idag, särskilt vid skaldjur m.m

Bara ett tips :D

• SagansMamma

Det var väldigt vad alla tjatar om allergier hit och dit... Och att vi måste fråga!

Tack för er omtanke Men vi har stenkoll på det där.. Ingen vi känner är allergisk mot skaldjur.

• Aleta

Så bra!
    När vi har fest så har vi alltid minst en glutenallergiker, minst en som är laktosintolerant, minst en nötallergiker (kan inte vara i samma rum som nötter), minst en skaldjursallergiker, minst en diabetiker och jag känner två personer som inte tål något från havet och inget grönt (kött och potatis går bra).
    Pust! Det blir mycket pusslande, men det går.

SagansMamma skrev 2009-06-04 19:26:50 följande:
    Det var väldigt vad alla tjatar om allergier hit och dit... Och att vi måste fråga! Tack för er omtanke Men vi har stenkoll på det där.. Ingen vi känner är allergisk mot skaldjur.
  • SagansMamma
    Aleta skrev 2009-06-04 19:57:24 följande:
    Så bra! När vi har fest så har vi alltid minst en glutenallergiker, minst en som är laktosintolerant, minst en nötallergiker (kan inte vara i samma rum som nötter), minst en skaldjursallergiker, minst en diabetiker och jag känner två personer som inte tål något från havet och inget grönt (kött och potatis går bra).Pust! Det blir mycket pusslande, men det går.
    Men herrejösses!!!! Vi har två laktosintoleranta, men dom grejar en kväll även om det blir lite laktos, så länge som inte dricker mjölk och äter glass samtidigt typ :)
  • Aleta

Så praktiskt att kunna sätta ihop en meny utan att behöva tänka på vad allt innehåller.
    Men man lär sig mycket, soja innehåller t ex gluten, det visste jag inte förr.

SagansMamma skrev 2009-06-05 20:46:51 följande:
    Men herrejösses!!!! Vi har två laktosintoleranta, men dom grejar en kväll även om det blir lite laktos, så länge som inte dricker mjölk och äter glass samtidigt typ :)
Svar på tråden Ge mig tips och alla måsten till en skaldjursbuffe :)