• MajBrud2010

Hur får man alla nöjda?

Har väldigt svårt nu när vi sitter och så smått börjar planera vårt bröllop.. Min svägerska ska helt plötsligt gifta sig nu i höst, dom ska ha ett litet bröllop med bara fest i trädgården.
    Vi har planerat att bjuda släkt och vänner och kommer hamna runt 60 gäster, ha fest i lokal med trerätters middag och tårta. Nu känns det som om att hela hans familj försöker dra ner på nivån (eller vad man ska kalla det) på vårt bröllop bara för att systern inte ska ha nåt "finare" bröllop.

Dessutom vill nu min svärmor lägga sig i allt med planeringen och verkligen försöker ta över (som jag känner det). Hon kommer med tips och ideér som inte alls är i närheten av vad vi tänkt oss.. Känns som om att hon vill ta över vårt bröllop nu när hon inte får vara med och planera sin egna dotters bröllop.

Ett annat problem är det här med barn. Vi bestämde tidigt (jag och sambon) att vi skulle ha barnfri fest, men att de gärna får komma till kyrkan. Nu har vi problemet med mosterns dotter. Hon har alltid fått vara med på allt. Hon är minst sagt speciell, jag får verkligen bita ihop när vi umgås med dom (blir alldeles för långt att förklara, men hon har ingen respekt för när äldre pratar, lägger sig i allt, kommer med dumma kommentarer och är allmänt tjatig. Hon beter sig som en femåring fast hon är snart tonåring..). Vi hade tänkt sätta åldersgränsen till 18, så de som kommer får dricka.. Hon är den enda under 18 som är något problem, har svårt att vara själv hemma längre stunder. Tog upp detta problem med sambon och då säger han "vi får väl fråga min moster hur vi ska göra.." Tycker vi ska bestämma själva. Min sida av familjen har alla sagt att de löser själva med barnvakter, vi löser barnvakt till vår dotter under festen.. Det kommer bli sånt liv när vi berättar för alla att vi tänkt ha barnfritt så jag känner bara att jag inte är sugen på bröllop längre...

Blev långt ändå... Behövde bara skriva av mig lite..

• Svar på tråden Hur får man alla nöjda?
  • Sonja68

Jag kan bara svara på trådrubriken: Det är OMÖJLIGT att få alla nöjda!! Så är det med bröllop. En massa folk som tycker en massa. Get used to it.
    Förstår att det är svårt, men jag hoppas ni löser det på nåt smidigt sätt.
    Lycka till!

• ALLIMA

Hm, förstår detta känns trist! Jag tycker väl att ni helst ska försöka strunta i vad andra säger och tycker men jag vet det är svårt. Vi hade tänkt gifta oss rätt snart men systern "hann" före och det blir Hollywood av deras så nu är vi nästan less på bröllopsgrejen! Vilket ju gör mig ledsen eftersom vi redan börjat planera vårt.... Man måste göra sin egen grej tror jag och försöka strunta i andra! Vi kommer ha barnfritt förutom egna branen och närmsta släktens barn... tror jag. Lycka till!

• didis

Instämmer med Sonja 68.

Ge inte din svärmor någon anledning att komma med synpunkter, om hon säger någon så svara "det är långt kvar, det har jag itne hunnit fundera över" så borde hon neutraliseras.

Om du inte vill att hon skall ha inflytande över ert bröllop så låt henne inte få det - ge henne inga arbetsuppgifter (i alla fall inte av vikt) och ta emot några pengar av henne - då hamnar ni genast i "skuld".

Lycka till!

• passionsblomman

Omedelbar tanke när man läser trådstartens rubrik:

Det får man inte!

Man får lov att tänka igenom vad som är viktigt för en själv. VARFÖR det är det och HUR viktigt det är.

Sedan får man ställa det i relation till hur det kommer att påverka ens framtida relationer om en del av de saker man vill krockar starkt med någon annans känslor.

Utifrån den konsekvensanalysen får man sedan fatta sina välövervägda beslut och stå för dem-MED de konsekvenser de får.

När et gäller svärmor förresten: berätta för henne hur du känner!
    Säg att du upplever hela situationen så som du gör.
    Ge henne också chansen att berätta hur hon känner. Då har ni möjligheten att förstå varandra och mötas.

Precis så krångligt-och enkelt- är det.

• Sundance

Var hårda, om man nu kan säga så. Har ni 18-års-gräns så har ni. Vi har varit ganska rak så här långt vad gäller barn-biten och sagt till folk att vi egentligen inte har något emot att ha barn på festen men att det är upp till föräldrarna att avgöra om deras barn är mogna för det eller inte. Vi har sagt rakt ut att vi absolut inte vill att vigsel eller tal under festen störs av prat eller skrik eller gnäll och att vi inte vill att tal ska störas av att barn behöver springa ut på toa. Om det händer kommer det att irritera oss och vi kommer alltid att säga att vi tyckte det var synd att vigseln och talen blev förstörda av att barnen störde. Då kanske de med barn förstår pressen om de tar med barnen. Vi har också sagt att vi satsar på att vårt bröllop ska bli en riktig fest med mycket dans och hög musik och att det inte är en lämplig miljö för barn.

sedan får man väl tycka vad man vill om det...

• Aleta

Eftersom ni själva ordnar barnvakt till ert barn så tycker jag att ni kan skriva det i inbjudan och vara övertydliga.

"Alla är välkomna till kyrkan, men middagen och festen efteråt önskar vi dela med våra vuxna vänner. Vi har ordnat barnvakt till vår dotter Lisa och ber er att göra detsamma för era barn och ungdomar. Åldersgränsen är 18 år."

Svärmor vill nog bara vara hjälpsam, sedan att hennes tips och idéer inte stämmer in alls på vad ni har tänkt er är ju svårt att göra något åt. Du får väl tacka för tipset och säga att ni antingen redan har bestämt den detaljen eller att ni ska bestämma det senare. Är det bara tips och idéer så kan du ju bara se glad ut, det är värre om hon ringer och börjar boka saker åt er.

• MysanX

Som jag sagt förut. Det är NI som gifter er, ingen annan. Du måste se till att DITT bröllop blir som DU vill. Annars kommer du ångra dig efteråt. Lyssna inte på någon annan än din sambo. Alla med barn får fixa barnvakt själva, dom som vill lägga sig i kan ni vänligen men bestämt säga ifrån till. När du pratar om ditt bröllop, håll en klar och hög stämma och visa att du är säker på att du vill ha det på ett visst sätt, tveka inte för då kommer alla råd på en gång. Stå på dig, det är ditt bröllop och din dag.

• anne på grönkulla

Alla blir inte nöjda och det är inte ditt jobb att se till det. Enkelt svar.

Mer komplicerat svar: visst är det krångligt när alla ställer mer eller mindre uttalade krav och man själv börjar försöka förhålla sig till dem. Men fortfarande är det er själva ni i första hand ska lyssna på.

• Hemlig2009

När vi berättade att vi skulle gifta oss så var allting bokat och klart. Enkelt.

Nu kan ni ju inte göra så men jag tycker att ni ska hålla en låg profil när ni ses. Om de börjar prata bröllop så le och säg bara något i stil med: Måste vi prata bröllop hela tiden? Hur går det förresten på jobbet?

Vi gifte oss den 23 maj och min svägerska gifter sig den 22 augusti. De hade bestämt sig före oss men jag hoppas och tror att det var helt okej att vi "hann före". Vi har/hade helt olika upplägg och det kommer bli jätteskoj att gå på deras. Det passade med bröllop i vårt liv nu och vi kände inte att vi behövde vänta för att hela 2009 var deras bröllopsår. Som sagt, helt olika stil men båda blir ju exakt lika speciella. Och det borde både din svägerska och svärmor veta. Ni ska inte behöva ändra på någonting.

• TinkerBelle

Jämför inte ert bröllop med din blivande svägerskas!
    Alla har vi olika förutsättningar.
    Kanske ett litet bröllop hemma i trädgården speglar DEM och deras relation?
    Finns ingen anledning att det på något sätt ska påverka hur ni väljer att ha ert bröllop.
    Planera utifrån hur ni vill att den dagen ska vara. Bröllop är en manifestation av den kärlek man känner för varandra och vissa vill ha tre rätters middag, en bal på slottet. Sen har vi dem som vill att det ska vara litet, enkelt och intimt.
    Inget av alternativen är fel.

Följ ditt hjärta!

Att blivande svärmor lägger sig i är nog just för att hon kanske känner sig snuvad på konfekten.
    Involvera henne!
    Gör klart först med varandra om vad ni vill och sedan talar ni om det för henne.
    Delegera - ge henne ansvar för något, presentlistan, OSA eller dylikt så att hon hålls sysselsatt.
    Kan vara svårt, men att hon lägger sig i visar på engagemang och det är så många idag som tyvärr möts av det precis motsatta ? totalt ointresse!

• 090208

Bli liv nar ni berattar om barnfritt? Jo, det blir det sakert. Och nar nan protesterar sa sager man: "Nu ar det sahar att sahar ar det". Och vander sig om och borjar pyssla med nat annat.

Jag menar, VAD kan dom gora at det? Inte ett sk...

• PL080802

Svår situation men håller med Tinkerbelle. Allt blir mycket roligare om man involverar vänner och familj. Om svärmor känner sig delaktig i något kommer hon inte att ifrågasätta resten. Ni kanske kan tänka er att låta henne styra med tex bröllopstårtan eller dekorationerna?

Svar på tråden Hur får man alla nöjda?