• Sesamy
    Äldre 1 Jun 14:02
    4767 visningar
    31 svar
    31
    4767

    Jag vill göra allt och hinner inget.... Vad göra?

    Det här känns som världens konstigaste sak att skriva.
    Jag har ett jobb som jag älskar, med en fråga som jag verkligen brinner för - som jag fick ganska snabbt efter examen. (Har inte fyllt 25 än). Jobbet är flexibelt med mycket eget ansvar och även stor frihet.
    Jag har inga kollegor dock vilket är tråkigt. Jobbet omgärdas även av en stor mängd frågor och osäkerhet, vilket självklart stressar.
    Jag har en underbar blivande man som jag är galet förälskad i och älskar mer än allt annat och vi planerar att gifta oss om ungefär en månad. Vilket är underbart härligt!
    Ett litet smolk i bägaren är att jag gärna skulle vilja bli av med några av de sambokilon som irriterande fastnat på min kropp. Jag vet precis vad som krävs, vilket gör att det inte borde vara så svårt!

    Vi har en ny lägenhet som behöver inredas fixas och donas. Vilket är galet roligt!

    Vad är då problemet?

    Att jag har svårt att sova. Att jag ibland får ont i magen och blir illamående av stressen som övermannar mig. Att det känns som jag sitter med ett gigantiskt berg av "att göra" framför mig och jag blir helt handlingsförlamad. Alla måsten och borden övermannar mig och jag känner mig ineffektiv och dålig.
    Jag tar mer eller mindre omedvetet på mig ansvaret för allt. Och då menar jag ALLT! Att vi ska fixa blommar till min blivande mans lillasysters student, att han kommer ihåg att han lovat att baka bröd, att han ska köpa en skjorta och slips till bröllopet.... etc.etc.
    Alltså saker som på inget sätt är mitt ansvar tar jag på mig ansvaret för!
    Min blivande man har ett annat sätt att hantera saker än jag... Och stressar inte upp sig. Jag ser honom, när jag mår dåligt och är stressad, som ineffektiv och oseriös. Annars njuter jag av hans attityd att saker ordnar sig, vilket de ju nästan alltid gör.
    Jag blir en gnällig tjatkärring på ett sätt jag verkligen inte uppskattar hos mig själv. Jag tjatar på att saker ska bli gjorda....

    Jag har en tendens att vända mig inåt när jag mår dåligt. Jag vill inte belasta min omgivning.
    Vilket gör att jag exploderar ibland....

    Problemet är att hur kommer man ur detta?

    Mitt problem beror inte på att det är tråkiga, negativa saker. Jag vill verkligen göra allt jag gör och göra det bra. Och hur prioriterar man då?

    Med tanke på att jag gärna målar fan på väggen undrar jag även hur det ska bli i framtiden med barn... Ska jag stressa runt och ta ansvaret för allting medan min man tycker att saker ordnar sig och tar det lugnt?
    Jag vill inte leva så.

    Jag vill inte leva som jag gör nu heller. Fast jag älskar alla delar av mitt liv.
    Hur gör man?

    Jag är ledsen för att det blev långt och ostrukturerat. Behövde skriva av mig! Bomba mig nu med livsvisdom och goda råd!

  • Svar på tråden Jag vill göra allt och hinner inget.... Vad göra?
  • Hammer­man
    Äldre 1 Jun 14:38
    #1

    Ett råd jag kommer på nu är att perfektionism ofta leder till en våldsam ineffektivitet.

    Jag vet en som behövde SJU VECKOR på sig att skriva färdigt en pytteliten, tämligen oviktig inlämningsuppgift om TVÅ A4.

    Hon hade inga extrajobb eller särskilt tidskrävande fritidsintressen. Gick på lärarutbildningen i Umeå som är ett slappt tomteri i sällan skådad skala... och likförbannat satt kvällar och helger och jobbade med saker + ägnade hela somrarna åt restuppgifter.

    Men så kunde hon sitta i två timmar med en och samma mening också, för att den skulle bli "perfekt".

    Jag vet inte hur illa det är för dig, men ibland måste man helt enkelt acceptera att vissa saker helt enkelt måste få lämnas när de är "bra nog" eftersom man inte hinner göra allt perfekt här i livet.

  • Hammer­man
    Äldre 1 Jun 14:40
    #2

    "helt enkelt" två gånger i samma mening. Skjut mig någon.

  • Sesamy
    Äldre 1 Jun 15:02
    #3

    Förstår absolut vad du menar med "bra nog"....

    Är inte så illa däran när det kommer till perfektionism. Vill alltid göra bra ifrån mig. Ja. Har sedan länge insett att perfekt är ett icke - existerande tillstånd.

    Problemet är väl snarare hur man väljer mellan saker där man vill göra allt....

    Plus det här med ansvaret....
    Hur man låter bli att ta på sig ansvaret för saker som faktiskt inte är mitt ansvar.
    Att inte kunna låta bli det är väl förvisso en form av perfektionism att jag har svårt att lita på andras förmåga att genomföra det på ett bra sätt.

    O jag håller med om att man blir väldigt ineffektiv när man känner sig frustrerad och stresad. =P

  • Mörk Ängel
    Äldre 1 Jun 15:08
    #4

    Om jag var du, jag är lite som du - har många järn i elden och vill mer hela tiden men blir sjukt ineffektiv (t.ex. nu ska tentaplugga men är så stressad)- skriv upp det du har att göra på en lapp. Så att du ser vad som ska göras och vad som ska gå först.

    Det andra jag skulle göra är att prata med min sambo om problemet. Säga att du mår dåligt när det blir för mycket trots att du vill, och be honom hindra dig när du vill ta på dig mer och mer. Det har jag aldrig behövt säga till min sambo för han vet exakt hur jag fungerar så han sätter upp stoppskylten helt själv. Det är sååå skönt i efterhand trots att det först är lite irriterande.

    Sen får du tänka på att trots att du lägger 80% mer arbete på något än du egentligen skulle behöva, så blir det bara 20% bättre. 80-20-regeln. Mycket värt att tänka på!

  • Sesamy
    Äldre 1 Jun 15:31
    #5

    Tack för rådet om 80/20 regeln. Har jag inte hört förut men känns vetigt! =)

    Åh... Får dåligt samvete när du säger sådär om min sambo. Han försöker hindra mig. Han försöker verkligen få mig att sluta ta på mig saker. Men jag är tjurskallig och förstår inte riktigt mina egna gränser.

  • Mörk Ängel
    Äldre 1 Jun 15:43
    #6

    Men det är ju bra, han vet hur du fungerar! När han försöker hindra dig, fundera då både en och två gånger innan du tar beslutet. Istället för att bara säga emot honom, säg istället "jag ska fundera på saken". Det är trots allt du som väljer i slutändan.

    Jag vet inte hur det är för dig, men jag vill gärna svara på förfrågningar snabbt. När jag sedan har funderat en stund så kanske jag ångrar mig eller känner mig lite illa till mods- och då är det så dags att dra sig ur!
    Så lär dig att, när någon frågar om något, säga att du måste få t.ex. en dags betänketid och så tar du med dig det och pratar med sambon och dividerar för- och nackdelar.

  • Mörk Ängel
    Äldre 1 Jun 15:44
    #7

    Och du, tjurskallighet är grymt bra att vara - när det väl är något man ska göra!

  • Sesamy
    Äldre 1 Jun 15:51
    #8

    Känner verkligen igen mig i att svara fort och några minuter senare ångra sig. Både när det gäller jobbet och socialt. I vissa situationer måste man ju bestämma sig fort... men det är ett bra tips att låta sig själv andas lite först. =)

    O ja... Jag borde lyssna på honom mer. Det är konstigt att det blir så självklart när andra säger det!

  • Celest­e97
    Äldre 1 Jun 22:35
    #9

    Jag vill inte vara pessimistisk, men de egenskaper du beskriver är farligt lika en enkelbiljett in i väggen...

    Å andra sidan är det väldigt bra att du uppmärksammar detta redan nu, för då har du ju en chans att ändra ditt beteende i tid. Ett tips, bland många andra, är att se en utmaning i att delegera. Är det något en "duktig tjej" behöver lära sig så är det just det! Så ge dig helt enkelt en klapp på axeln varje gång du _låter bli_ att ta på dig ett jobb eller ansvar. Uppmuntra dig själv att vara lite lat, plocka poäng när du ber om hjälp (fast du tycker att du borde klara det själv) och belöna dig själv när du inte gör ditt yttersta utan bara "halvdant" ifrån dig...
    Resultatet i början kan vara dåligt samvete. Det dåliga samvetet är din värsta motståndare, och ju mer makt du ger det desto värre kommer det att döma dig i dessa saker. Du kommer aldrig kunna göra det nöjt! När du väl lyckas besegra den inre draken kommer du upptäcka att livet fungerar ganska bra, trots att du inte alltid anstränger dig! Och vid det laget har du lärt dig att njuta på riktigt...
    Lycka till!

  • Moirie
    Äldre 1 Jun 22:39
    #10

    Tre frågor som hjälper min stress...

    1 Måste det här göras?
    2 Måste det göras av mig?
    3 Måste det göras nu?

    Lycka till!

Svar på tråden Jag vill göra allt och hinner inget.... Vad göra?