• Mamli

Att bli fadder?

Vet inte vilken kategori jag skulle skriva detta i, men tyckte detta passa ganska bra.

Jag har vart en sån iskall människa, att barn svälet och är sjuka har aldrig rört mig i ryggen. Nu sitter jag med en son på 1år, han är hela mitt liv. och jag gråter för allt hemskt som händer.
    Jag älskar djur och tycker de är hemsk att de försvinner, men nu tittar jag på tyra banks show. Det var en två årig kille som blivit våldtagen flera ggr och hade fått aids tack vare det.

Jag måste göra nåt! Hur blir man fadder? Har man brevkontakt med nåt barn? Har för mig man kan ha det.
    Jag har dåligt med pengar, men jag känner att jag verkligen vill göra nåt.

• Svar på tråden Att bli fadder?
  • Mamli

de som står och samlar in pengar på gatorna...hur gör dom de? Vart vänder man sig då?

ÅH, jag vill veta allt!

• didis

Många hjälporganisationer har fadderverksamhet.

Personligen tror jag mer på hjälpinsatser som inte riktar sig mot enskilda barn utan mer mot hela byn/samhället. Microlån har visat sig särskilt effektiva för att bekämpa fattigdom och vänder sig direkt till kvinnor.

Familjens mål är att skänka 1% av (netto)inkomsten till välgörenhet (får jag guldstjärna i boken nu?? ), mest går till unicef och barncancerfonden.

• didis

Skulle tillägga, det viktigaste är att organisationen är seriös, välkänd och har 90-konto.

Det finns massa små, obskyra organisationer som har vääldigt stora omkostnader.

• Mamli

Vilka är seriösa? Om du/ni kan namnen på dem jag kan rikta in mig på?

Vill verkligen göra så mycket jag kan. Att jobba med detta är väl svårt, men om jag bara kan skänka lite, men känns inte kul att de bara dras 100kr i månaden. Jag vill ju veta vad som händer och ha koll.

Har lite i bakhuvet att min sambos kompis, hade vart i...afrika tror jag de var. Och det var nåt som gick sönder men de var så lata så de orka inte laga. Nåt sånt vill ja ju inte ge pengar till, de måste ha viljan. ge pengar till mediciner m.m.

• Sonja68

Förut, innan jag själv hade barn så gav jag varje jul pengar via Röda korset pengar till ryska barn.
    Sen stack jag till Ryssland och pluggade ett längre tag och då slutade jag (skäms).
    Men här på jobbet har vi ett fadderbarn i Kirgizstahn (stavning osäker) som vi ger pengar till varje månad och så skickar vi present till jul (han fyller år då).
    Det är SOS barnbyar och de verkar seriösa. De skickar rapporter om hur det går för byn, bymammorna, alla barn, samt ett separat brev med rapport och foto samt hälsning från just vårt fadderbarn.
    Eftersom jag skriver på ryska så brukar jag skriva några rader till honom och en gång skickade vi en jättefin present. Då fick vi foton där han satt med vårat kort och presenten och då grät jag av lycka.

Man hoppas ju bara att pengarna verkligen kommer de BEHÖVANDE till godo!!!

• Mamli

tittade på unicefs sida nu, där fanns att man kunde gå med i unicefs lokal klubb och samla in pengar och sälja deras saker.
    Min stad fanns inte med och då kunde man kryssa i de och att man vill starta en sån här.

Vågar man de? Vad kommer jag göra då?

• Cesium

Om man hellre ger tid än pengar så finns Röda Korset på väldigt många platser i landet. Det går nog inte att länka, men gå in på www.redcross.se och välj "stöd oss" och sen "bli frivillig". Eller kontakta Kupan i närheten där du bor. De jobbar mycket med utsatta i Sverige. Jag är inte frivillig själv, brukar ge pengar istället. Det behövs båda delar för att en verksamhet ska fungera .

• Mamli

sonja68, de är ju så jag vill göra!
    Det skulle nog kännas bra.

Men funderar på att skicka in till unicef att jag vill starta en grupp i trollhättan..om jag vågar.

röda korset annars. ska kolla upp de.

• MV85

Läkare utan gränser behöver alltid pengar..
    Dit gav mormor pengar varje månad hela sitt liv, o när hon gick bort tog mamma över...

• Mamli

skickade in till unicef nu om lokal unicef klubb.
    ingen aning om vad det innebär, men de får väl förklara för mig.
    Känner jag att de inte är nåt för mig så har jag även mailat en som är aktiv inom röda korset här i stan och frågat vad jag kan göra

• JustMeAndMyLove

Jag var medlem i UNICEF, har tyvärr inte råd att ge pengar tll nån organisation idag, men har varit i Rumänien med Hjälp Till Liv och spelat in en dokumentär åt dem för att påvisa hur de fattiga har det i ett land som (då) skulle tas upp i EU.
    UNICEF har många resor dit de söker volontärer, till barnhem, behandlingshem etc.
    Men med ett litet barn är det förstås svårt att resa men ar noga med att kolla upp vilka du ger pengar och vad pengarna går till.
    Lycka till!

• Duchess

Instämmer! Det finns många organisationer som gör bra saker. Vi funderade länge på att bli byfadder via SOS Barnbyar eller Plan International. Kan varmt rekommendera dem. Det slutade dock med att vi istället blev fältsupporters till Läkare utan gränser. Vi tycker att de gör ett ruskigt bra jobb som vi gärna vill bidra till.

didis skrev 2009-05-27 15:39:55 följande:
    Skulle tillägga, det viktigaste är att organisationen är seriös, välkänd och har 90-konto. Det finns massa små, obskyra organisationer som har vääldigt stora omkostnader.
  • JustMeAndMyLove

Jag tror det är många som har 90 konto som borde stängas ner.
    Det vktiga är att de gör nått för samhället där de fattiga bor.
    Att pengar läng på Svensk mjölkersättning och Svenskt vete hjälper knappast de bönder som går i konkurs i Afrikas länder.
    Man kan inte ge fattiga mat några månader och sen tro de klarar sig.
    Om man ska skänka pengar ska man vara väl medveten om vart de går och inte ta för givet att det är bra organsitioner för att de har ett 90-konto.

Duchess skrev 2009-05-27 17:30:04 följande:
    Instämmer! Det finns många organisationer som gör bra saker. Vi funderade länge på att bli byfadder via SOS Barnbyar eller Plan International. Kan varmt rekommendera dem. Det slutade dock med att vi istället blev fältsupporters till Läkare utan gränser. Vi tycker att de gör ett ruskigt bra jobb som vi gärna vill bidra till.
  • Duchess

Visst finns det bättre och sämre organisationer med 90-konton, det håller jag med om. Man får titta lite närmare på vad de gör. Tror dock att de större organisationerna (t ex Röda korset, Plan International, SOS barnbyar, Läkare utan gränser mfl) är ganska säkra kort.

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-27 19:56:00 följande:
    Jag tror det är många som har 90 konto som borde stängas ner.Det vktiga är att de gör nått för samhället där de fattiga bor.Att pengar läng på Svensk mjölkersättning och Svenskt vete hjälper knappast de bönder som går i konkurs i Afrikas länder.Man kan inte ge fattiga mat några månader och sen tro de klarar sig.Om man ska skänka pengar ska man vara väl medveten om vart de går och inte ta för givet att det är bra organsitioner för att de har ett 90-konto.
  • JustMeAndMyLove

Själv är jag helt enkelt skeptisk av mig, speciellt när det gäller säkra kort. Det var ine många år sedan man upptäkte att pengar förskingrades ur Barncanserfonden. (mins inte när men det var en del artiklar i Aftet bästa man kan ge är tid och engagemang och kan man inte ge det är det bra att göra en del efterforskningar istället för att smsa iväg en 50 lapp till cyberrymden.

Duchess skrev 2009-05-27 21:56:11 följande:
    Visst finns det bättre och sämre organisationer med 90-konton, det håller jag med om. Man får titta lite närmare på vad de gör. Tror dock att de större organisationerna (t ex Röda korset, Plan International, SOS barnbyar, Läkare utan gränser mfl) är ganska säkra kort.
  • Duchess

Det är bra att vara skeptisk, åtminstone till ett visst läge. Man kan ju aldrig själv till 100% kolla om varje krona går till rätt ändamål. Man får helt enkelt försöka hitta så mycket information man kan och sedan välja en organisation som känns trovärdig och vars verksamhet man vill stödja.

Sen håller jag absolut med dig om att tid och engagemang är jätteviktigt! Själv har jag valt att engagera mig ganska mycket i en ideell kulturförening där jag sitter i styrelsen som vice ordförande, och det tar en hel del av min tid. Jag ger engagemanget dit och pengarna till Läkare utan gränser

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-27 22:07:59 följande:
    Själv är jag helt enkelt skeptisk av mig, speciellt när det gäller säkra kort. Det var ine många år sedan man upptäkte att pengar förskingrades ur Barncanserfonden. (mins inte när men det var en del artiklar i Aftet bästa man kan ge är tid och engagemang och kan man inte ge det är det bra att göra en del efterforskningar istället för att smsa iväg en 50 lapp till cyberrymden.
Svar på tråden Att bli fadder?