• nea00

    Men hur gör vi nu???

    Vi har olika efternamn... jag och första dottern har ett namn, blivande maken och andra dottern har ett annat.

    Vi vill nu alla byta till Makens mors efternamn.

    Vart vänder vi oss då? (Första barnet 13 år, andra 3)

  • Svar på tråden Men hur gör vi nu???
  • kicki100

    Tror att din make måste byta innan bröllopet, så kan du ta det namnet som gift. Hör med Skatteverket i första hand.

  • kicki100

    Tror att din make måste byta innan bröllopet, så kan du ta det namnet som gift. Hör med Skatteverket i första hand.

  • sarling

    Jag hade min pappas efternamn men efter mina föräldrars skilsmässa bytte jag till min mammas flicknamn (som hon då tagit tillbaka). Det var lätt, bara att beställa en blankett på skatteverkets hemsida.

  • ToastmasterMarie

    ni kan byta båda samtidigt då ni gifter er, men då måste ni båda betala för namnbytet.

    Om din man bytar innan bröllopet så får han betala för namnbytet och kan ta hans namn sedan (utan att det kostar något). då det gäller barnen vet jag inte.

  • kicki100

    Byter man via skatteverket är det gratis, men då måste han byta först för att du ska kunna ta det namnet som gift sen. Han får inte ha bytt namn tidigare dock för att det ska funka. Om man av någon anledning inte får byta via skatteverket kan man gå via patent- och registreringsverket och då kostar det pengar. Då är det också bättre att han byter först för då kostar det endast 1500 kr, byter man tillsammans efter vigseln kostar det 3000kr. Blev det svamligt detta?

  • nea00

    Nejdå!

    Blankett är nedladdad och ifylld - här ska det bli namnbyte av och snabbt ska det gå!

    Tack / N

Svar på tråden Men hur gör vi nu???