Tips på sockerfria efterrätter ?
Nån som har några tips på sockerfria efterrätter ? Då vi kommer ha gäster som har diabetes.
Kommer ha en petite choux bakelse när vi andra ska äta tårta.
Men vad kan dom äta när vi andra äter pannacotta ?
Nån som har några tips på sockerfria efterrätter ? Då vi kommer ha gäster som har diabetes.
Kommer ha en petite choux bakelse när vi andra ska äta tårta.
Men vad kan dom äta när vi andra äter pannacotta ?
Färska bär och grädde kanske?
svårt med sockerfri dessert..
Kan man inte göra pannacotta med sötningsmedel? Chokladmousse på sockerfri choklad?
Enkel fruktsallad, du blandar turkisk youghurt med lemon curd som "topping". Tips från Ernst själv, tror det var från ett program förra sommaren. Provat själv och det är makalöst gott och somrigt. Ger mer syrlighet än sötma.
roodeberg: Fast lemoncurd innehåller socker...
Ore: Aldrig använt sötningsmedel så det vågar jag inte uttala mig om.. o chokladmousse innehåller ju mer socker än bara från chokladen..
Annars är jag ju en sån som borde ha koll på just det... Men vi gjorde i regel bara petite choux...
Ett recept som jag hittade, som är sockerfritt...
www.tasteline.com/recept/Chokladmousse_4
(Har inte provat det själv dock...)
Släkten är full av diabetiker (föräldrar och så) och det är säkert som så "Därom tvista de lärde", men som diabetiker är det inte ett strikt sockerförbud. Däremot ska man vara sparsam och det är inte bara desserten som innehåller socker, även alkohol. Tänk på att även frukt och t.o.m inlagd gurka och ketchup innehåller socker. Men det finns många bra hemsidor med efterrätter som ger förslag på sånt med "mindre" socker, exempelvis
www.alltomdiabetes.se/website/pages/cookbook.aspx
Lycka till
Jag är själv typ 1 diabetiker och är det typ 1 diabetiker det gäller så skulle jag kolla med dem vad de tycker, om de vill särbehandlas! Idag kan typ 1 diab. leva som "vanliga" och det finns inga förbud!!! Har man typ 2 kan det ju vara annat, de reglerar ju blodsockret med mat och tabletter.
Men mitt tips är ialla fall att fråga "diabetikerna" vad de själva tycker och är det viktigt för dem kan de säkert ge förlag på vad som passar!
Jag vet inte om detta är ett bra tips eftersom banan är ganska rik på socker (om den inte är grön) men jag brukar mixa bananer med frysta bär till en glassmet som får sätta sig i frysen. Det blir en sorbet med väldigt fin naturlig smak, men glass kan ju vara knepigt att servera på större middagar.
Men det är iaf ett gott och nyttigare alternativ till efterrätt!
jag äter inte socker alls pga sjukdom
kolla in airams matblogg eller vägen från 137,5kilo de har kanonbra dessertrecept utan socker och snabba kolhydrater
nu i helgen gjorde jag en kanongod tårta med mörk chokladmousse på en botten av mörk choklad och rostade hackade nötter (hassel, valnöt, pistage och pecan)
Ska kika tack !
Man kan också servera dessertostar med lite kex och någon slags frukt till. Gott och enkelt.