• gotlandsulrika

Måste man ha TVÅ fiolspelare?

Vi håller på att leta efter någon som kan spela fiol på vår vigsel, hade budgeterat max 1000kr för detta.

Nu har vi kollat runt och de vi pratat med säger att de bara jobbar två och två, och vare sig de är 15 år (inte proffs antar jag då) eller vuxna så tar de 1000kr per person.

Jag tycker 2000 kr är lite i mesta laget för några som inte betalar skatt och som bara spelar en liten stund, speciellt som vi bara ville ha en person så blir det lite saftigt för oss.

Någon med erfarenheter av detta? Måste de vara två? De skulle spela en march när vi går in och ut, typ.

• Svar på tråden Måste man ha TVÅ fiolspelare?
  • passionsblomman

Tänk bara på att det ska övas och det ska resas och det går antagligen åt mer av deras tid än de minutrar du tänker på. Halva deras lördag plus övning innan får man väl tänka sig.

Hur vet du att de inte betalar skatt? det är u upp till var och en att redovisa i sin deklaration menar jag?

Vad gäller att de kör på två, så borde det väl ha med stämmor att göra gissar jag, men det där kan jag inte tillräckligt om.

• gotlandsulrika

Jag tror inte att en 15-åring har företag och betalar moms och skatt, nej. Jag reagerade på att det inte var någon skillnad på priset vad gäller ålder och erferenhet, just de här gick på musikskolan.

De har en färdig reportoar och vi har inga övriga önskemål på låtar så jag tycker att det var dyrt även om de måste öva några vändor.

• W2B Blom

Vi ska ha en violinist och kantor ska då kompa så att marschen inte låter så "tom". Ett förslag är att fråga er bekantskapskrets om de kanske känner någon som är duktig på att spela fiol eller så kan ni alltid annonsera i lokaltidningen. Lycka till!

♥ Bara 76 dagar kvar!!! ♥
  • trallande jänta

Oavsett om det är äldre erfarana musikander eller inte, måste jag nog säga att det kommer bli maffigare med två fioler. Vi ska försöka få tag minst 2 + kanske ngn annat instrument till vår vigsel. (älskar folkmusik) Är själv ute och spelar lite andra instrument o sjunger m.m. 1000:- /person är en helt rimlig summa enligt lilla mig.

• passionsblomman

Det är ju fullt möjligt att skatta sina sidoinkomster utan att vara egenföretagare så man betalar in moms och sånt.

Man får dessutom tjäna upp till en viss summa/år innan man behöver skatta.

gotlandsulrika skrev 2009-05-24 18:48:36 följande:
    Jag tror inte att en 15-åring har företag och betalar moms och skatt, nej. Jag reagerade på att det inte var någon skillnad på priset vad gäller ålder och erferenhet, just de här gick på musikskolan. De har en färdig reportoar och vi har inga övriga önskemål på låtar så jag tycker att det var dyrt även om de måste öva några vändor.
  • jönsson

Priset är HELT rimligt!

Jag spelar själv fiol och har varit ute på många spelningar när jag var yngre och inte hade familj...

Man måste komma ihåg att det är mycket jobb att träna in en repetoar för två fioler. Det ska dessutom tränas in stämmor för att det inte ska låta för enkelt. Är det dessutom folkmusik, lär man sig ofta låtarna utan noter, vilket kräver mer och tar längre tid. Vad gäller ålder så anser jag att bara för att man är ung och råkar spela i den kommunala musikskolan, så utför man ändå ett jobb. Tar man på sig att spela på ett bröllop har man högst troligt spelvana och kan sin sak, oavsett vilken ålder man har.

• shakynose

Nej, man måste inte ha två fioler. Men det låter finare.

Att de vill vara två har väl att göra med hur just dessa vill jobba, men du kan säkert hitta någon som kan tänka sig att spela solo.

• shakynose

Men när jag tänker efter lite: Är 1000kr verkligen rimligt? Visst att det tar tid att öva in material, och instrumenten kostar ju också, men jag tycker inte att det är rimligt att ta betalt för "halva lördagen" när man faktiskt bara arbetar i en timme. Om man hyr en trubadur eller dj till festen så har ju den också övat in material eller köpt in en massa skivor, men det är väl inga 1000 spänn i timmen man får betala för det? Ingen dj jag känner får så mkt iaf!

• trallande jänta

Vill bara flika in igen att priset ÄR rimligt!!! De som spelar har övat innan - och dessutom kommit kanske minst en timma innan vigseln för att ställa i ordning stativ, köra genrep m.m Allt för att slippa bök innan gästerna kommer. Sen ska man ta sig dit och hem. Ska man dessutom spela på bröllop ligger det kanske lite extra övning bakom, eftersom man vet att det är en viktig dag för brudparet:) Så timmarna plockar på.
    Dessutom så är ju ofta denna spelning på en lördag eftermiddag eller mitt på dan, så man bokar ju lixom upp en hel dag för att kunna ställa upp.....
    Ja så att ta betalt för "halva lördagen" är helt rimligt, eftersom det är så mycket tid som det ofta går åt.

• shakynose

Sorry TS om detta är till mer stjälp än hjälp!
    Men jag vet inte om jag tycker att det är helt okej att ta betalt för all tid som går åt utan att det ställs i proportion till vad man faktiskt producerar/presterar.
    Att det tar tid att öva in material och att ställa i ordning förstår jag också, men jag tar inte betalt för alla studietimmar jag lagt ned för att lära mig att sy när jag syr t.ex. ett hårband till någon, inte heller för all tid det tog mig att åka till tygaffären för att köpa alla grejerna eller symaskinen för den delen.
    Om någon däremot skulle be mig att sy något jag inte kan, då blir det ju annorlunda. Så därför tycker jag att man kan betala mer om man har specifika önskemål utöver den befintliga repertoaren så att säga.
    Men jag tycker ändå att det är lite suspekt att ta så mycket betalt för bara ett par timmars arbete som sagt.

Svar på tråden Måste man ha TVÅ fiolspelare?