• Zeraphia

"Hemligt bröllop" - vad skriver man i inbjudan?

Vi gifter oss i allra största hemlighet, eller så var iaf tanken. Nu funderar vi på att lite sådär i allmänhet bjuda in mina och sambons föräldrar samt våra syskon till vigseln. MEN vi vill fortfarande bara bli vi tio, inte alla andra hundra släktingar och vänner. Kan man tala om för dem att det blir i hemlighet "så säg inget" eller ger man dem en inbjudan? Vad skriver man isf på den?

• Svar på tråden "Hemligt bröllop" - vad skriver man i inbjudan?
  • didis

Syrran gifte sig i "hemlighet", endast föräldrarna var inbjudna till själva vigseln och sedan syskon med respektive till lite mat framåt kvällen.

Någon speciell inbjudan tycker jag inte behövs, ta det muntligt med dem. Om ni vill ge en formell inbjudan så prata hellre med dem om att hålla det hemligt, det ser lätt lite småskumt ut om någon annan läser inbjudan och det står att allt skall vara hemligt.

Eller gör en grej av det och gör inbjudan som ett hemligstämplat dokument med röda "hemligt"-stämplar över och sigill.

• passionsblomman

Ska det vara hemligt så lämna inga spår...!

I min och sambons familj skulle den där hemliga inbjudan antingen råka sättas upp med magneter på svärmors kylskåp, för var och en att se...

JÄTTEHEMLIGT skulle det bli och hon skulle säga "Jamen jag har då inte SAGT nåt inte"

• Zeraphia

Det är förstås lättare för oss som bor på en ö och alla våra släktingar bor på fastlandet... Det är med andra ord svårt för dem att "trilla in och råka se". Vi funderade också på att köra "vill ni följa med på picknick i morgon?" men det blir ju tokigt om de är upptagna. För visst vill vi överraska, om vi nu ska ha med dem. Svårt!

Det där med "hemligt hemligt" är ju förstås roligt

• didis

Aha, ni tänkte ställa släkten inför fullbordat faktum - "nä det blir inte picnic, det blir bröllop"?

Jag tror ärligt talat att det ar roligare i tanken än i praktiken. Dels kanske någon tackar nej eftersom de inte vet att det är bröllop och dels kanske några syskon/föräldrar hade velat förbereda ett litet tal eller något, kankse överräcka något som gått i arv i familjen eller så.

Jag var själv lite snopen över att inte få fira min syster mer när hon gifte sig även om jag givetvis respekterar att det var så hon ville ha det, det är nog därför jag inte är heltänd på din idé.

• passionsblomman

Håller med didis. Har redan läst om flerasom är besvikna att deras släkt inte reagerat med de förtjusta "surprise"-glädjetjut á la filmens värld.

jag tror man här missar att fförväntan är en nog så viktig ingrediens i hur något sedan blir ÄVEN för gästen. Kommer man laddad fär bröllop har man en annan känsla i bröstet än om man ska på picknick och i min halva av familjen skulle det INTE uppskattas att bli överraskad alls, för bla min mamma älskar att planera och filura och hon skulle känna sig blåst på konfekten, det vet jag,

Sambons familj skulle å ena sidan tycka det var ett roligt påhitt men å andra sidan vara jädrigt svåra att samla ihop med mindre än att det var mer eller mindre beordrad picknick, vilket i sig skulle väcka misstankar.

• lillalyckan

När min pappa fyllde 50 var hela familjen (+ en del vänner) hembjudna till honom och hans sambo. Efter maten ringde det på dörren och in kom en präst. Som överraskning skulle de vigas i vardagsrummet. Problemet var att hennes barn visste om det då barnbarnen var näbbar. Tyckte självklart att det var kul att de gifte sig men vi kände oss bara utanför då vissa fick veta innan andra. Hade jag vetat att det skulle vara bröllop hade jag velat klä mig lite finare tex, vi fick uppfattningen om att det bara  var en vanlig familjemiddag innan. Så jag rekomenderar att alla eller ingen vet innan...

• Zeraphia

Ni har så många kloka tankar och förslag. Det är rysligt svårt, och just eftersom jag har en komplicerad familjesituation är det ännu svårare. Jag vill till exempel inte bjuda min pappa av många många skäl, men han kommer ju absolut bli besviken om min mamma och hennes sambo kommer... Vi vill inte ångra att vi inte bjöd familjen heller, men vi vill inte att det ska bli något enormt bröllop med hundra gäster, som tanken var från början. Vi hade planerat ett riktigt stort bröllop tills både jag och sambon suckade och insåg att det _inte_ var vad vi ville ha. I nuläget har vi brud och brudgum, våra två barn samt våra vittnen. Det kommer också en vigselförrättare och en fotograf.

• hamåsa

Min kusin bjöd in föräldrar och vänner på middag. Utan att veta om varandra så att säga. När de kom fram till dörren stod det ett plakat om att gästerna väntades i kyrkan det och det den tiden. Så det blev liksom hemligt ändå.

• källnatös

så här skrev ja:
    Vi hoppas ni vill närvara,
    vigslen mellan Erik & Tara
    vännerna som inget vet,
    hoppas ni, vår familj, kan bervara en hemlighet.
    1 Augusti klockan två,
    På xxxx vi ses då!
    Efteråt bjuder vi på dryck o mat
    och bröllopstårta på fat.
    Denna inbjudan ni sen bort trollar,
    så ingen annan på den kollar!

• Zeraphia

Det var en rolig text . Jag har funderat i liknande banor, en inbjudan med någon liten vers... Fast först måste vi förstås besluta oss för OM vi ska bjuda våra föräldrar och syskon

• Juni2009

Men om ni ändå vill ha det hemligt så bjuda dom till sommarfest.
    Sen när alla hade kommit så kan ni be prästen komma fram...
    Kanske har prästen gömt sig i köket eller där gäster inte ser...

En vän till oss berättade för oss att hennes granne gjorde så.
    Alla gäster blev rätt överraskad!

• Zeraphia

Jo, det är förstås en idé. Det är bara det att vi har en vigselförrättare som kommer ut till en härlig plats i naturen en viss tid. Det är svårt att säga "har ni lust till picknick just i morgon klockan..."

• källnatös

om platsen e i närheten av där ni bor så bjud hem på sommarfest o gå gemensamt dit eller snitsla en bana dit till platsen i naturen. Skriv en skylt att de ska följa snitslarna.

Zeraphia skrev 2009-05-27 21:19:21 följande:
    Jo, det är förstås en idé. Det är bara det att vi har en vigselförrättare som kommer ut till en härlig plats i naturen en viss tid. Det är svårt att säga "har ni lust till picknick just i morgon klockan..."
Svar på tråden "Hemligt bröllop" - vad skriver man i inbjudan?