• annafogel

Akoholfritt: bål och alternativ under kvällen

Behöver tips på en somrig och gärna lite lyxig alkoholfri bål som vi kan ha som välkomstdrink. Gärna en som kan stå några timmar utan att det gör nåt!
    Sen på kvällen kommer det finnas vin och öl, vad ska man ha för alkoholfria alt?
    Tack!

• Svar på tråden Akoholfritt: bål och alternativ under kvällen
  • missdrak

Systembolaget har ett ganska bra sortiment för alkohol fria alt. Kolla i drinkböcker brukar finnas många tips

• annafogel

det enda som jag tycker är bra på systemet är nog den alkoholfria ölen, så det ska införskaffas (tack jag hade glömt själv att jag skulle ha det *L*)

tar gärna emot fler tips, och recept!

• annafogel

ingen som har nåt bra recept? speciellt bålen är det jag behöver tips till!

• tågjäntan

Alkoholfri bål: Ta röd saft och blanda inte ut den med vatten, utan blanda den med sockerdricka, fruktsoda eller liknande. Där kan du ha i jordgubbar, citroner eller vad som önskas eller ser bra ut.
    Alkoholfri dricka: Alkoholfritt cider. Det hade vi på vårt bröllop. Det kan man köpa billigt på ICA eller liknande.
    (Fast det heter kanske inte cider, utan typ pärondricka med ciderkaraktär. Jag tror att EU har lagt näsan i blöt...)

• Glimta

Det finns ett jättegott alkoholfritt vin på Ica Maxi, Riesling (vitt) och Merlot (rött) och det smakar verkligen vin, inte cider eller nåt annat! Kostar ca 35 kr/flaskan.
    Det rekommenderar jag varmt, det ska vi ha på vårat bröllop.

• annafogel

Åh tack för receptet, får ta och provblanda nån dag och se om det blir gott =)
    ska absolut kolla in vinen på ica, låter mycket intressant! är gravid nu, så vin har man ju inte fått dricka på länge =)

• MissDoe

Jag har en jättegod alkoholfri drink som vi ska ha på vårt bröllop. Enkel att förbereda och ååå så god!

Rabarber- och ingefärsdrink
    För 15 personer.

Ingredienser
    300 g rabarber
    300 g ingefära (ca 25 g)
    2 dl strösocker
    2 dl vatten
    3 flaskor á 75 cl päroncider eller mousserande vin

Garnering:
    15 små jordgubbar

Skär rabarbern i små bitar. Skala och finriv ingefäran. Koka rabarber, ingefära, socker och vatten under lock ca 5 min.
    Sila och låt kallna.
    Häll ca 1 msk i glasen och fyll på med mousserande vin, eller cider.
    Garnera med jorgubbar

Har provat att göra den med päroncider... -MUMS!

• annafogel

MissDoe, det lät riktigt gott! älskar rabarber och den borde ju inte bli för sötsliskig! ska absolut prova!
    lite förvirrad bara, hur mycket ingefära ska det vara? =)

• MissDoe

Haha läste inte receptet innan jag la ut det, tog bara för givet att det var samma som jag har. Det ska stå 3 cm ingefära, ca 25g.

• neamano

Det finns ett gott alkoholfritt jordgubbsvin på systemet, det ska vi ha!

Svar på tråden Akoholfritt: bål och alternativ under kvällen