• MTTM

Ni som tagit secret box-bilder...

...hur fick ni bilderna? Album eller cd eller både och?

Den fotograf jag har kontaktat erbjuder mig album med 8 bilder + lågupplösta bilder på cd för ca 2000, men jag vill ju självklart ha högupplösta bilder. Det verkar inte som om hon kan tänka sig det.

Hur har era fotografer resonerat? Vad har ni fått?

Känns ju lite tråkigt att "bara" ha bilderna i album om något skulle hända med det, cd är ju alltid en bra back-up om man som jag är trygghetsnarkoman!

• Svar på tråden Ni som tagit secret box-bilder...
  • lisen85

fick en massa bilder i en fin låda plus dvd med alla högupplöst.

• JustMeAndMyLove

Många fotografer vill inte ge dem högupplösta för att de då inte kan fortsätta tjäna pengar på dem.
    Sen har jag även hört en fotograf säga att det finns en viss rädsla för att bilder "misshandlas" och att de får dåligt rykte...

Rätt eller fel tänker jag inte säga men nog kan du få tag på en fotograf som ger högupplösta bilder om du letar, men det är kankse viktigast att få tag på en bra fotograf som ger dig bilderna du drömmer om :)

• passionsblomman

Nu hör jag ju till forntiden då det inte var digitalt allting, men om man då gick till en fotograf och fick bilder tagna, så fick man ju bra köpa de bilder man ville ha, som pappersbilder alltså. Inte fasen fick man negativen, vare sig som trygghet eller att sedan göra vad man ville med.

Det måste väl vara lite samma sak med detta?

Betalningen gäller si och så många bilder, inte rättigheterna till bilderna. Det borde isåfall vara väsentligt dyrare, eller tänker jag helt fel?

• JustMeAndMyLove

Världen går frammåt i alla former. Den är digital nu.

En Fotograf har hundra nya sätt att tjäna pengar på.

passionsblomman skrev 2009-05-19 23:29:12 följande:
    Nu hör jag ju till forntiden då det inte var digitalt allting, men om man då gick till en fotograf och fick bilder tagna, så fick man ju bra köpa de bilder man ville ha, som pappersbilder alltså. Inte fasen fick man negativen, vare sig som trygghet eller att sedan göra vad man ville med.Det måste väl vara lite samma sak med detta?Betalningen gäller si och så många bilder, inte rättigheterna till bilderna. Det borde isåfall vara väsentligt dyrare, eller tänker jag helt fel?
  • passionsblomman

Jo, jag har märkt det...hihihi

Men ändå, det samma kvarstår ju med att man köper en hoper bilder.

Backuper eller rättigheter borde betinga ett högre pris som ett tillägg då kan jag tycka.

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-19 23:32:47 följande:
    Världen går frammåt i alla former. Den är digital nu.En Fotograf har hundra nya sätt att tjäna pengar på.
  • JustMeAndMyLove

Jo, själv ser jag possetivt på alla nya sätt som företag kan konkurrera på! Att ge högupplösta bilder istället för lågupplösta är nu ett argument för att locka kunder,. Det ger möjligheter till nya fotografer och tvingar gamla att se över sitt företag.

Framsteg tycker jag!

Smma innom musiken :) Nya band hittas varge dag! Man kan bo i Umeå eller i arabien och nå samma marknad lika lätt. Bäst musik tjänar opengar, Inte stjärnorna som skapas och formas av rika producenter ;)

passionsblomman skrev 2009-05-19 23:40:44 följande:
    Jo, jag har märkt det...hihihi Men ändå, det samma kvarstår ju med att man köper en hoper bilder.Backuper eller rättigheter borde betinga ett högre pris som ett tillägg då kan jag tycka.
  • hujjedamejj

Kan man inte be en kompis ta, eller varför inte ta själv? Funderar själv på att göra det...

• JustMeAndMyLove

Som amatöörfotograf med en del utbildning i ryggsäcken måste jag säga att fotografering är en svår konst.. Det är inte lätt och utrustning är både dyr och det är inte alla som lånar ut.

Vill man ha det riktigt bra gjort är det störst chans att få det genom en proffecionell fotograf!

hujjedamejj skrev 2009-05-20 00:17:58 följande:
    Kan man inte be en kompis ta, eller varför inte ta själv? Funderar själv på att göra det...
  • kpt

Ett annat skäl till att fotografen inte lämnar ut högupplösta bilder är att bilderna som kommer ur kameran måste behandlas först, innan de kan tryckas. Det kan ta lite tid, speciellt om det är Boudoir-bilder.

Visst, en amatör som bara knäpper en massa JPEG-bilder och bränner ut det på en skiva kanke inte håller på med retuschering men då blir ju resultatet därefter.

• JustMeAndMyLove

Precis, det är just retucheringsbiten jag själv inte kan, därför skulle jag aldrig våga gå med på att fota någons secret-box bilder eller bröllopsfoton etc.

Det är värt pengarna om man hittar en bra fotograf :)

kpt skrev 2009-05-20 08:10:37 följande:
    Ett annat skäl till att fotografen inte lämnar ut högupplösta bilder är att bilderna som kommer ur kameran måste behandlas först, innan de kan tryckas. Det kan ta lite tid, speciellt om det är Boudoir-bilder. Visst, en amatör som bara knäpper en massa JPEG-bilder och bränner ut det på en skiva kanke inte håller på med retuschering men då blir ju resultatet därefter.
Svar på tråden Ni som tagit secret box-bilder...