nya texten till borglig vigselakt?
Vart kan jag hitta texten till den långa (nya) versionen?
Jag ska försöka knåpa ihop något eget att lägga till o fylla ut med, men behöver orginaltexten. O googel vill inte hitta den åt mig...
Tack för hjälpen.
Vart kan jag hitta texten till den långa (nya) versionen?
Jag ska försöka knåpa ihop något eget att lägga till o fylla ut med, men behöver orginaltexten. O googel vill inte hitta den åt mig...
Tack för hjälpen.
Det vill jag med ha!! *puffar lite nu*
Jag hjälper till att puffa
Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra.
Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.
Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag:
Vill du... ta denna ... till din hustru att älska henne i nöd och lust?
Vill du... ta denna ... till din make att älska honom i nöd och lust?
(ev ringväxling och puss)
Jag förklarar er nu för äkta makar.
Här är en tråd som nog kan hjälpa dig:
www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3379587.html
Vi ska också gifta oss borgligt.. jag fick veta av sekreteraren på rådhuset att vi kunde få en riktig ceremoni på en halvtimme om vi ville... men jag vill väl egentligen ha det så kort som möjligt.. men ändå smakfullt och vackert. Hur har ni tänkt er?
vi ska gifta oss hemligt och borgerligt, kommer att gifta oss utomhus och vi ska be vigselförrättaren läsa Måhändatexten och sedan läsa texten för själva vigselakten, det känns som om det skulle kunna räcka tycker jag, vad tycker ni andra
Vi vill nog ha ovanstående text med ingångsmusik, och sen musik efter text kanske. Vet inte än.
När min kompis gifte sig hade de sagt att de skulle ha den långa versionen. Framme vid vigselförättaren (de gifte sig på en klippa apå ett berg) så hör man ett:
Nej fan ta den snabba versionen jag kräks snart!
Hon var sååå nervös stackarn!
Så man kan tydligen ändra sig in i det sista, hehe
Vad är 'måhändatexten' för text?
Jag ar totalt helt lost nar det galler var vigelakt! Vi gifter oss borgerligt och var vigselforrattare fragade om vi hade nagon text eller vows eller natt och jag blev helt paff! Shit, ska man behova tanka pa det oxa!? Jag trodde de hade allt san't, tydligen ar ju sjalva vigelakten, det mest viktigaste endast typ 2 min...! Sa man maste ju hitta nagot som kan fylla ut de 15-20 minuterna det tar!
Vi har ett liknande upplägg på vårt bröllop
måhändatexten är verkligen fin, o den kan jag tänka mig. I folkviseton är oxå en text vi funderat på.
Vi kommer gifta oss ute i en trädgård på öland o sen blir det fest o buffé för 50pers på plats ( i tält)
Vi vill hålla vigseln ganska kort o sen spelar vi Queens "Don´t stop me now" o festen kan börja med brudskål o mingel innan maten
Nu blev jag nyfiken.. vad är måhändatexten och i folkviseton? Det verkar som att en borglig vigsel inte är så enkel som jag trodde.. finns ju så många alternativ även för detta..
Här kommer Måhändatexten
Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.
Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.
De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det.
Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.
Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.
Den enda i folkviseton jag hittade är en text som Nils Ferlin skrivit jag tror det är den här.
Kärleken kommer och kärleken går,
ingen kan tyda dess lagar.
Men dej vill jag följa i vinter och vår
och alla min levnads dagar.
Mitt hjärta är ditt,
ditt hjärta är mitt
och aldrig jag lämnar det åter.
Min lycka är din,
din lycka är min
och gråten är min när du gråter.
Kärleken är så förunderligt stark,
kuvas av intet i världen.