• peachey

kraftigt blodsockerfall?!

Detta hände mig idag:

Jag stod inne i en affär när jag kände att jag blev varmare och varmare, tills jag var tvungen att gå ut (detta tog ca 2 min) precis utanför affären hulkar jag fyra gånger, men eftersom min mage var tom så spydde jag inte, får yrsel, synrubbning (allt o alla blev dimmigt) lock för öronen, känndes precis som att jag skulle svimma och jag börjar hyperventilera.. Kan också säga att min högra arm domnade bort 5 min efteråt..

Är det någon som varit med om samma sak?

Kan säga också att jag är 20 år, ej överviktig och annars mår bra

tack på förhand!

• Svar på tråden kraftigt blodsockerfall?!
  • Lady o Lufsen

Oj, det där stämmer in på vad som turligt nog bara har drabbat mig två gånger i hela mitt liv- panikångestattack

• MV85

Klassisk panikångest... Vet allt för väl då jag lever med detta som ständigt återkommande fenomen.
    Har man tur händer det bara någon gång, har man otur blir det som för mig - får det ibland flera gånger i veckan, av så enkla saker som att gå o handla mat...

• peachey

tack för era svar!
    men jag trodde att en panikångest attack var ett resultat av en stressad situation ?
    Det hela gick över på 15 min eller så
    är nu livrädd över att det ska hända igen framför allt eftersom jag inte kunde kontrollera min andning

• MV85

panikångest kan uppstå i stressade situationer, men det kan precis lika gärna uppstå i en "vanlig" situation.. Oftast beror det dock på att man på något sätt ändå stressar - vilket man lätt omedvetet gör i vardagen.

• passionsblomman

Usch vilken obehaglig upplevelse!

Du måste gå till doktorn, det kan ju finnas andra orsaker som isåfall måste uteslutas-även om tidigare talares tolkning verkar rimlig.

• Lakritsbåten

skulle inte tro att panikångest är den enda diagnosen på de nämnda symptomen!

• Lövings

Jag har fått exakt en sådan när jag var 15 men då beroddde det faktiskt på blodsockerfall.
    Men som sagt, kan inte säga om de va de du fick..

• Lady o Lufsen
    peachey skrev 2009-05-19 17:53:34 följande:
    tack för era svar!men jag trodde att en panikångest attack var ett resultat av en stressad situation ? Det hela gick över på 15 min eller såär nu livrädd över att det ska hända igen framför allt eftersom jag inte kunde kontrollera min andning
    När mina attacker har kommit har situationen varit hur cool-lugn som helst! Dom har bokstavligt talat kommit som en "blixt från en klar himmel"...verkligen jobbigt!
    Ta reda på så mycket du kan om tillståndet!
    KRAM/Lady
  • Lady o Lufsen

OCH...som någon annan redan nämnt- sök läkare för att utesluta annat som också kanske stämmer in!

Själv var jag helt övertygad om att jag hade fått fel på hjärtat så efter båda mina attacker har jag gjort EKG.

• JustMeAndMyLove

Faktikst så säger man inte "panikångest" om det uppstår i en stressad situation. För får man de här symptomen i en väldigt stressad situation är det en normal reaktion, inte en panikångestatack

Låter som en klassisk ångest atack, jag har samma fenomen för mig varje gång jag försöker åka buss. Det är kroppen som säger att det är dags att varva ner och ta vara på sig :)

Sköt om dig!

• jojoånick09

jag har haft något liknande som kändes som panikångest det var jättejobbigt fick liksom lugna ner mig innan jag skulle göra något..
    fast du borde kanske ändå gå och kika på det hos vårdcentralen,även om du själv kan konstatera att du är kärnfrisk kan en koll vara bra.

• Celeste97

Visst passar symptomen in på en panikångestattack, men det kan också vara t.ex. tillfälligt lågt blodtryck som ger en så pass obehaglig reaktion i kroppen att du får ångest av känslan.

Det är förstås en otrevlig situation att drabbas så här, men i de allra flesta fall är det helt ofarligt. Jag rekommenderar ändå att du går till doktorn för att vara på den säkra sidan.
    Lycka till!

• Babajaga

Om man är lång och smal och står stilla under lång tid så kan man svimma. Extra lätt att göra det är om det är varmt ute, man har ätit dåligt eller sovit dåligt.

Svar på tråden kraftigt blodsockerfall?!