• bridezilla

Vininköp i Tyskland

Vi gifter oss 2 augusti och har funderat på att åka till Tyskland före dess och köpa in vin till bröllopsmiddagen. Är det någon som har erfarenhet av inköpsresor?

Vart ska man åka? I vilka affärer kan man få bra råd om vinsorter? Bästa resväg från Skåne? Hur mycket kostar bra vin? Får man åka genom Danmark på tillbakavägen, eller finns det speciella införselregler i Danmark? Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Vininköp i Tyskland
  • Lisa 2003

Jag är inte så erfaren när det gäller detta, men det enda jag vet är att man inte kan åka genom Danmark om man ska köpa starksprit. Det finns någon slags regel som sätter stopp för det tyvärr. detta gjorde att våra inköpsplaner sprack. :(

• Vega

Hej på dej.

Om du åker hem via Danmark, så får du bara ta in 1,5 liter starksprit till Danmark. Därutöver blir det böter.
    Men åker du hem Tyskland-Sverige kan du ta hem 5 liter starksprit.
    Om du tar Stena färjan Göteborg till Kiel, är det 8,2 mil till staden Flensburg. Där finns ett stort affärscentra med två mindre vin och spritbutiker och en jättestor. Väl värd att besöka!!!!

• A-S

Vi åkte genom Danmark (från Fredrikshavn) till Flensburg och handlade... Såg inte skymten av någon tull, men förmodligen hade vi tur.

Om man ska vara riktigt petig så TROR jag att man dessutom måste vara borta ett dygn för att ens få ta in 1½ liter sprit till Danmark - annars ingen alls...

Men som sagt... vi chansade och det gick hem! ("Problemet" ligger ju vid Tysk-Danska gränsen... sen är det "lugnt"...)

MVH
    A-S

• koho

Vi var i Rostock. Åkte snabbfärjan, ca 3h. Många köpcenter i kring Rostock inom 1 mil från färjeläget. Det finns även minst 3 ställen nere i hamnområdet. Det kan dock vara vårt att få några vettiga tips både pga av dåliga engelsk kunskaper från deras sida samt dåliga tyskkunskaper från min sida. Man får definitivt schyssta viner för kring 3 euro. Du kan dock maila bordershopen i Rostock och fråga. Du kan skriva på svenska och de svarar på svenska. De har ett enormt vinutbud de är dock något dyrare än de andra ställena vi var på. www.border-stop.com Har ni tänkt köpa flask öl 33 cl kan det vara ett problem i Rostock fråga inte varför. Vi hittade bara flasköl på ett ställe!!!!!

• Johanna = en lat kock

danmark har andra införselregler när det gäller sprit annars har de högre ransoner än sverige (så ska ni inte handla så mycket sprit eller kan tänka er att handla resterande ranson i danmark så går det bra...)

Jag kan rekommendera ett billigt mousserande som heter rotkäpchen
    kostade ung 30kr flaskan för oss

champange är betydligt billigare än i sverige om ni föredrar äkta

och ett zinfandelvin som heter cutler creek
    toppengott (visserligen prissänkt när vi handlade kostar normalt 30-40kr flaskan - vi betalade ung 22kr)

sen ska ni ta med er en prislista från systembolaget och gärna tex allt om mats tidning med alla viner med betyg

• bridezilla

Tack för alla tips om köpcentrum och regler! Det verkar ju vara Flensburg eller Rostock som gäller. Vi får kolla lite på kartan och sen fundera på det där med hur mycket sprit vi vill köpa...

• sommar-brud

Ni skriver om sprit..men ær det någon som vet hur mycket vin man får ta in i Danmark?

• Ullis

Vi fick tips på vilka druvsorter/typer av vin som passade till den maten vi valt innan vi åkte. Sedan köpte vi 3-4 olika sorter av det som passade in på beskrivningen och stod och provsmakade på parkeringen (maken fick spotta eftersom han körde). Sedan valde vi ett vin och gick in och köpte det antal flaskor vi ville ha.
    Hur mycket vin man får ta in till Danmark tror jag var lika mycket som man får ta in till Sverige.

• Fröken Smilla

Jag skrev till Danska tullverket och frågade. Här är svaret jag fick:

Du har i mail spurgt om regler for indførsel af spiritus
    fra Tyskland via Danmark til Sverige.

ToldSkat København kan oplyse, at det er de danske regler, der gælder, da
    det ikke er muligt at indføre rejsegods i transit.

Du må derfor medbringe 1,5 liter spiritus, 20 liter hedvin, 90 liter
    bordvin og 110 liter øl.

Med venlig hilsen

Mette Werdelin Azzam
    Informationscentret

• Anonym

Gifter mig också 2:a augusti & ringde Tullen idag igen. Nytt från 2:a juli är att du får ta med dig Sveriges ranson på genomresa i Danmark.
    Du får ta med dig:
    5 liter sprit
    10 liter starkvin
    52 liter vin
    64 liter öl
    Om du visar att du bara ska resa genom Danmark.
    www.toldskat.dk

Svar på tråden Vininköp i Tyskland