• aikido­aasa
    Äldre 19 May 08:25
    22884 visningar
    5 svar
    5
    22884

    Konstig svullnad på kinden...


    Igår på eftermiddagen fick min käke spel och fick för sig att hålla på och krampa som en tok till och från i ca två timmar, precis då när jag skulle försöka äta middag. (Ni har säkert kännt den känslan om ni ex har gäspat för stort någon gång.)
    När den hade lugnat ned sig så hade hela den kinden bak till örat svullnat upp en hel del.
    Helmysko.
    Jag har ingen tandvärk då jag trodde först att det kunde vara något sådant.
    Idag har käken fått en kort med intensiv omgång av krampen igen men annars så har det inte varit något. Jag är lite svullen, men idag känns den delen av ansiktet lite bortdomnat.
    Jag sitter och väntar på att min vårdcentral ska ringa upp mig (bokningen sker på det sättet) så att jag kan boka in en tid hos en läkare.
    Jag har aldrig varit med om detta tidigare och det känns väldigt konstigt att det kommer så plötsligt.
    Någon som kan ha en aning om vad det är?
  • Svar på tråden Konstig svullnad på kinden...
  • didis
    Äldre 19 May 09:24
    #1

    Är ju jättesvårt när jag inte ser dig... men skall ändå försöka resonera lite.

    Absolut vanligaste orsaken till ansiktssvullnad är tandinfektioner, det är också mycket lätt att kolla upp, bara att be din tandläkare ta lite röntgenbilder och undersöka. Åtgärdas med tex rotfyllning och antibiotika. Tandinfektion ger ofta domningar pga svullnaden trycker på nerverna. Har du fina tänder är ju det alternativet dock mer otroligt.

    Kramperna tyder på att det kan vara muskulärt och lokalisationen du beskriver är ganska typisk för när käkmusklerna "får spel". Jag funderar över hur käkleden mår - har den tidigare hakat upp sig, knäppt eller skrapat? Kan du gapa normalstort nu?

    KOm svullnaden i samband med måltiden och svullnade du upp ganska snabbt? Kan vara en "spottsten" som blockerar spottkörtelns utförsgång och förklarar varför svullnaden gick ner så snabbt.

    Berätta gärna vad det var som orsakade besvären!

    didis, leg tandläkare

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 19 May 09:26
    #2

    Jag får samma sak av stress. Händer då och då när jag har mycket att tänka på, vaknar av det ibland.
    Hoppas du får ett mer konkret svar än jag fick hos läkaren i alla fall :)

  • MV85
    Äldre 19 May 10:15
    #3

    Har du ont? I så fall skulle det kunna vara käkledsinflammation - det har jag åkt på en gång.. Ömmade när man tryckte på det, gjorde lite ont hela tiden o var svullen så jag såg misshandlad ut...

  • aikido­aasa
    Äldre 19 May 20:28
    #4

    Läkaren trodde att det kunde vara en "spottsten" och att den förhoppningsvis försvinner av sig själv. Tydligen är det inget roligt ingrepp att göra så det hoppas jag också.
    Det känns bättre nu, men är fortfarande lite öm runt det området. Men med tanke på vilken hemsk kramp det var så kan jag mycket väl förstå att musklerna fick ta lite stryk.

  • didis
    Äldre 20 May 08:55
    #5

    Om det kommer tillbaka tycker jag du skall begära en röntgen av spottkörtlarna, remissen skickar antingen din läkare eller tandläkare.

    Då sprutar man in kontrast i körteln så man ser var "stenen" sitter, ofta sitter den i utförsgången nära mynningen och då är det ganska lätt att ta bort den.


    aikidoaasa skrev 2009-05-19 20:28:12 följande:
    Läkaren trodde att det kunde vara en "spottsten" och att den förhoppningsvis försvinner av sig själv. Tydligen är det inget roligt ingrepp att göra så det hoppas jag också.Det känns bättre nu, men är fortfarande lite öm runt det området. Men med tanke på vilken hemsk kramp det var så kan jag mycket väl förstå att musklerna fick ta lite stryk.
Svar på tråden Konstig svullnad på kinden...